Siirry pääsisältöön

Opi naapureiltasi verkostoitumisen salaisuudet

Toisinaan on helpompi ajatella digitaalisia juttuja fyysisinä tiloina, "paikkoina" joihin voi mennä, pelkän softan sijasta. Ehkä Facebook on sinulle se mukava ja ystävällinen paikka johon menet tavataksesi kavereitasi, sukulaisiasi tai vanhoja rakkaitasi. Ehkä Pinterest taas on jonkinlainen "kauppakeskus", jossa voit haaveilla ja fiilistellä tulevia hankintojasi. Youtube on leffateatteri. Mene ja tiedä.

Neighbors 1

Otapa kuppi sitä mitä haluat. Minä? Minä juon juuri mustaa aamukahviani aamulenkin jälkeen. Tämä on oikeasti todella hyvää. Mitä sinä otat? Kahvia, vai teetä? Lue lisää siitä mitä löysin Chris Broganin uutiskirjeestä >>>

OLETKO HYVÄ NAAPURI?

Kun verkko oli hieman pienempi sieltä oli huomattavasti helpompaa löytää jotain fiksua tekemistä. Silloin linkit osoittivat aina jonnekin, joka oli jossain muualla. Me kaikki tiesimme, että on vähintäänkin kohteliasta linkittää sellaisiin paikkoihin, joista löysit jotain itseäsi kiinnostavaa.

Jonka lisäksi, kun sain idean vaikkapa Steve Garfieldiltä, uskalsin sanoa ääneen "Steve Garfield antoi minulle yhden idean".

Linkittäminen teki minusta hyvän naapurin. Blogitkin perustuivat alkujaan tähän samaan ideaan. Tämä sama idea myös opetettiin kaikille uusille tulokkaillekin, jotka kirjoittelivat ensimmäisiä blogijuttujaan. Jos löysit jutun jostain, oli luonnollista linkitää alkuperäiseen lähteeseen. Hyviin tapoihin kuului antaa ihmisille heille kuuluvaa krediittiä sinisellä tekstillä ja vieläpä alleviivattuna.

Kuulostan varmaan joltain vanhalta mieheltä, joka sanoo "Silloin kun minä olin nuorempi...", mutta tajuat varmaan pointtini. Olemme hukkaamassa osan tästä. Viimevuosina sosiaalinen media ja verkostot ovat hukanneet tämän, ja vielä enemmän.

HYVÄN NAAPURIN TUNNISTAA MURUSISTA

(Suhteellisen sekava vertaus.)

Jakaminen on iso osa siitä mitä me kaikki verkossa nykyään teemme. Se on eräänlaista valuuttaa. Se mikä tekee meistä kiinnostavan seurattavan, sellaisen joka tiedetään, perustuu ainakin osittain siihen mitä jaamme.

Kun jaamme jotain, jonka olemme löytäneet jonkun muun ansiosta, on oikeasti vähintäänkin kohtuullista kertoa tästä eteenpäin samalla kun jaamme itse juttua eteenpäin. Näitä jättämiämme jälkiä kutsutaan "murusiksi" (nimi tulee oikeasti alkujaan siitä, että Hannu ja Kerttu käyttivät samaa keinoa löytääkseen ulos metsästä).

Joten, jos Mahei Foliaki jakaa jotain, voin kutsua sitä vaikkapa "100 Kuvaa Maori Tatuoinneista, (@iconic88)" ja tämän ansiosta ihmiset tietävät kuka oikeasti on tämän loistavan listauksen takana.

Tätä on hyvä naapuruus.

ARVOSTELUT JA KOMMENTIT OVAT NAAPURUUTTA

Luen paljon kirjoja ja unohdan aina kirjoittaa arvostelun Amazoniin. Kuuntelen monia podcasteja ja en muista kirjoittaa niistäkään, saati että arvioisin niitä iTunesissa. Mutta yritän oikeasti tulla paremmaksi tässä.

Arvostelut ovat arvokkaita. Kun pyysin ihmisiä arvioimaan podcastiani, ne ihmiset, jotka tekeivät näin, nostiva shöwni "Kuumaa kamaa" -katergoriaan, joka taasen tuotti minulle huomattavan paljon uusia tilaajia.

Jos luet jonkun blogia säännöllisesti, jarruta hetkeksi sen kohdalle ja jätä kommentti aina välillä. Jos käytät jotain appia, jota rakastat, jätä sille arvio Appstoreen, tai Play:hin, tai mistä sen sitten oletkaan ladannut. Tämä vaatii vain hetken aikaasi, mutta tämä aika voi hyvin muuttaa niiden ihmisten maailman, jotka saavat kokea pienen osan ystävällisyyttäsi.

NAAPURIT OVAT KOHTELIAITA

En ole varma, mistä tämäkin sai alkunsa, mutta voimme olla siitä erimieltä, ja silti kohteliaita. Jos tykkäät Nickelbackista ja minä en tykkää, minun ei silti tarvitse haukkua bändiäsi jokaikisen kerran kun twiittaat linkkiä heidän videoihinsa, joita olet katsomassa. Jos viestisi linkit eivät toimi, voin helposti vain tiputtaa sinulle vinkkin siitä, jopa henkilökohtaisesti ilman, että minun tarvitsee kommentoida "rikkinäinen linkkivinkki!" aivan kuin yrittäisin huutaa tämän kovaan ääneen huoneen toiselta laidalta.

Huomaavaisuudesta ja kohteliaisuudesta on hienoista pulaa verkossa. Vinkkinä: kaikesta huolimatta vastapuolesi on ihminen, joka lukee sinun kirjoituksesi. Aina.

Vielä yksi hauska juttu tähän loppuun. Viime viikolla eräs ystävällinen rouva lähetti minulle viestin. Siinä luki "Peruutan tilaukseni!" Ja se oli kaikki mitä siinä luki. Vastasin hänelle takaisin, "Tämä selvä. Homma hoidettu. Kaikkea hyvää sinun suunnallesi. :)" Vastaan samalla tavoin kaikille muillekin, jotka laittavat viestiä tilauksensa peruuttamisesta.

Muutamaa hetkeä myöhemmin sain samaiselta naiselta uuden viestin, jossa luki jokseenkin näin "Voi että! Luulin viestiä roskapostiksi, mutta nyt muistankin, että tilasin päivityksesi. Voisitko laittaa minut takaisin tilaajalistallesi?"

Uskon rehellisesti siihen, että huomaavaisuuteni oli se, joka herätti hänen muistinsa, tai vähintäänkin antoi minulle uuden toisen mahdollisuuteni. Olen tätä mieltä. :)

Olen iloinen siitä, että olemme naapureina, sinä ja minä. Nähdäänkö ensiviikolla?

Jos haluat kuunnella ääniversion (englanniksi) löydät sen täältä.

--Chris...

Human Business Works 110 Marginal Way #744 Portland, Maine 04101 United States (978) 378-0705

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

LinkedIn-tuplaprofiilin poistaminen

Miten yhdistän kaksi LinkedIn-profiilia yhdeksi profiiliksi? Miten poistan vanhan LinkedIn-profiilini? Onko sinulla jostain syystä kaksi LinkedIn-profiilia? Ole huoleti. Näin on varmaan käynyt joko salasanan unohtamisen tai jonkun muun syyn johdosta. Ongelma on ärsyttävä. Mutta ei hätää. Tässä on yksinkertainen ohje, jolla hoidat ongelmasi historiaan. Poista LinkedIn -tuplaprofiilisi.

Poista paha kontakti

11.1. ja jälleen uusi LinkedIn-lauantai :). Erään session tiimellyksessä myyjäkollegani jäi miettimään mitä LinkedIn:ssä voi tehdä, jos huomaa tahattomasti lisänneensä sellaisen kontaktin, jota ei oikeasti olisi pitänyt lisätä. Osaisitko sinä neuvoa? Kirjoitin tästä aiheesta jo aiemminkin , mutta johtuen LinkedIn-palvelun päivityksistä nämä ohjeet eivät ole enää kurantteja. Tässä uusi pikaohje.

Kohenna mediapeittoa

By Chris Brogan Voisit olla oman alueesi reportteri, siinä teollisuudessa, jota suurimman osan ajastasi palvelet. Sen sijaan, että olet markkinoijana ja omistajana-joka-teeskentelee-markkinoijaa -roolissasi, voisit vallan mainiosti tehdä töitä laajemman medianäkyvyyden eteen. Ihan vain ajatuksena. Tässä Ohjeita Mediapeiton Parantamiselle Jos kysyisin Joe Sorge lta ketä ovat tunnetuimpia nimiä Milwaukeen ravintolaskenessä hän osaisi varmasti kertoa sen minulle. Jos kysyisin häneltä toimialaan vaikuttavista uusista jutuista, hän osaisi kertoa myös tästä aiheesta.