Siirry pääsisältöön

Myynnin Magic Silver Bulletisi


Nyt tuntuu siltä, että vauhti on hieman liian kova. Miksikö? Koska viime viikolla jouduin telmimään yhden päivän ilman puhelinta ja tällä viikolla minulla menee vähintään pari päivää ilman tietokonetta. Miksikö? No koska ne ei toimi. Da?


Okei. Okei. Palaan hieman taaksepäin, tai ainakin palaan jonnekin hieman lähemmäs niitä ajatuksia, joita päässäni pyörii. Otan itselleni kokistuopillisen vettä, sinä voit ottaa jälleen juuri sitä mitä haluat. Ota nyt ihmeessä jotain, tai ainakin mukava asento :)

Millaiseksi myyjän päivä muuttuu kun tietokone sanoo itsensä irti. Millaiseksi minun päiväni muuttui, kun kone otti lopputilin. Osaatko kuvitella? Millaiseksi sinun päiväsi muuttuisi, jos tietokoneesi hajoaa? Oletko muistanut varmuuskopiot? Entä muistatko kaikki käyttäjätunnuksesi? Mitä kaikkea tietoa koneeltasi tarvitsisit huomenna, jos se hajoaisi tänään?

Anna kun minä kerron muutaman ajatuksen omasta päivästäni ja siitä mitä sitten tapahtui. Niin. Minä myyn työkseni ohjelmistolisenssejä. Ja palvelua. Ja jotain...

Ystävällinen tietotekniikkahenkilö päivitti koneeni eilen.

Päivitys onnistui. Tosin lopputulos oli sellainen, että en päässyt enää kirjautumaan koneelleni. Kunnes sitten pääsin. Mutta mitään niistä jutuista, joita koneelleni olin eilen jättänyt, ei ollut siellä enää tänään. Ei mitään. Ei pikalinkkejä. Ei selaimia. Ei ohjelmia, joita pitäisi asiakkaille esitellä...EI! Apua.

Onko sinulle koskaan tullut sellaista "orastavaa paniikkihäiriötä", kun tiedät, että se kaikki mitä olet tuota samaista hetkeä ennen osannut valuu kohti pesuhuoneen lattiakaivoa? Miltä se sinusta tuntui? Niin. Ei ihan kaikkein hauskimmalta. Toisaalta. Sitä sanotaan, että kaikki alkaa ja loppuu asenteeseen.

Mitä tehdä kun kone ei toimi ja kuitenkin asiakkaille olisi myytävä jotain? Mitä sinä tekisit? Jep. Plan B. Siis se katastrofisuunnitelma niitä hetkiä varten kun ei ole hetkeäkään hukattavana. Noudata poistumissuunnitelmaa? Käytävät sijaitsevat koneen etuosassa, keskellä ja perässä...EI! Apua. Asiakkailla ei saa harjoitella.

Muistatko yhtään mitä myynnin mestarien salaisen veljeskunnan kaikkein salaisin ohje kertoo satavarman myyntikäynnin ydinrespektiksi? Tätä ei vissiin saisi kyllä ääneen kirjoittaakaan. Eihän? No kuuntele niin kerron.

SALAISISTA SALAISIN RESEPTI

Myynnin Magic Silver Bullet. Hopealuoti. Quick Fix. No joo. Palataanpa nyt ihan vaan takaisin niihin perusperusjuttuihin. Myynnin taustalla on luottamus. Mikä on luottamuksen taustalla? No ne pari ihmistä tietysti, jotka juttelevat keskenään. Miten niiden välille syntyy luottamusta? Mikä avuksi kun tietokone pettää, eikä enää voi vetää sitä supersiistiä Powerpointtia? Tai syväupottaa sitä vastapuolta teknisen demon siistiäkin siistimpiin kiemuroihin?

Tiedän, että tiedät vastauksen. Kerro vain.

OIKEIN! Kysy. Ja sitten kuuntele. Kun tietotekniikka pettää on aika palata perusasioihin. Kaksi korvaa, kaksi silmää ja yksi suu. Tässä järjestyksessä:

  1. Kysy lyhyitä kysymyksiä. 
  2. Tarkenna asioita jatkokysymyksillä. 
  3. Ole aidosti hereillä ja kiinnostunut. 

Ja? Kuuntele.

Näin siinä sitten kävi. Oikeastikin. Kone meni. Kynä jäi. Ja mustakantinen muistilehtiöni.

Oletko sinä muuten huomannut eroa siinä kun kirjoitat asioita muistiin tietokoneella, tai kun kirjoitat asioita muistiin muistikirjaasi. Kumman muistat paremmin, tai helpommin? Luulen, että arvaan vastauksesi. Kynällä. Paperille?

Tässä on nyt mennyt joitakin päiviä ihan sellaisten perusasioiden äärellä. Myyntikäyntien sopimista ilman puhelinta. Ohjelmistomyyntiä ilman tietokonetta ja ohjelmaa. Ihan rehellisen avoimesti voin kertoa, että kumpikaan näistä kokemuksista ei ihan ensimmäiseksi ole "Haluaisinpa kokeilla tuotakin edes kerran" -listallani. Silti. Pakon edessä kokeilin ja voin todeta, että tärkeintä tässäkin on se, että tekee jotain. Sitä mitä osaa. Tai luulee osaavansa. Sillä pääsee pitkälle. Rohkeudella.

En tietysti suosittele sinulle näitäkään treenejä ilman osaavaa opasta, mutta se, että kokeilet mielikuvaharjoittelua yksinäsi tämänkin aiheen ympäriltä, ei varmasti tee huomisestasi vaikeampaa. Vai mitä sinä olet mieltä? Entä halusinko sanoa jotain muuta sinulle ohjeeksi? En. Mutta haluaisin kiittää sinua siitä, että olet siinä juuri nyt. Lukemassa tätä. Ehkä me nähdään taas ensiviikolla? Jossain auringossa?

Hymyä ja onnea 8-)


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

LinkedIn-tuplaprofiilin poistaminen

Miten yhdistän kaksi LinkedIn-profiilia yhdeksi profiiliksi? Miten poistan vanhan LinkedIn-profiilini? Onko sinulla jostain syystä kaksi LinkedIn-profiilia? Ole huoleti. Näin on varmaan käynyt joko salasanan unohtamisen tai jonkun muun syyn johdosta. Ongelma on ärsyttävä. Mutta ei hätää. Tässä on yksinkertainen ohje, jolla hoidat ongelmasi historiaan. Poista LinkedIn -tuplaprofiilisi.

Poista paha kontakti

11.1. ja jälleen uusi LinkedIn-lauantai :). Erään session tiimellyksessä myyjäkollegani jäi miettimään mitä LinkedIn:ssä voi tehdä, jos huomaa tahattomasti lisänneensä sellaisen kontaktin, jota ei oikeasti olisi pitänyt lisätä. Osaisitko sinä neuvoa? Kirjoitin tästä aiheesta jo aiemminkin , mutta johtuen LinkedIn-palvelun päivityksistä nämä ohjeet eivät ole enää kurantteja. Tässä uusi pikaohje.

Kohenna mediapeittoa

By Chris Brogan Voisit olla oman alueesi reportteri, siinä teollisuudessa, jota suurimman osan ajastasi palvelet. Sen sijaan, että olet markkinoijana ja omistajana-joka-teeskentelee-markkinoijaa -roolissasi, voisit vallan mainiosti tehdä töitä laajemman medianäkyvyyden eteen. Ihan vain ajatuksena. Tässä Ohjeita Mediapeiton Parantamiselle Jos kysyisin Joe Sorge lta ketä ovat tunnetuimpia nimiä Milwaukeen ravintolaskenessä hän osaisi varmasti kertoa sen minulle. Jos kysyisin häneltä toimialaan vaikuttavista uusista jutuista, hän osaisi kertoa myös tästä aiheesta.