Siirry pääsisältöön

Etsitkö töitä - Vaikuttamisen Kaava


Töiden etsiminen on turhauttavaa. Sinusta varmaan tuntuu siltä, että se ei saisi kestää niin pitkään. Tiedät, että jotain puuttuu. Et tiedä mikä hakuprosesseissa on muodikasta. Kaiken kaikkiaan on monia juttuja, joiden takia tunnet itsesi alistetuksi ja huonoksi tässä kaikessa.

Kun tähän kaikkeen edellä mainittuun lisää havainnot sosiaalisista verkostoista, joiden pitäisi siis helpottaa töiden löytymistä etsimisen vaikeuttamisen sijasta, tekee olosta, kuin olisi pingviinien pahoinpitelemä.

Algebra Equation

Tulevassa kirjassamme, The Impact Equation (Vaikuttamisen Kaava), kerromme Julien Smithin kanssa, että huomatuksi tulemiseen tarvitaan vahva idea, joka siirretään hyvin rakennetun alustan päälle, jonka jälkeen idea jaetaan niiden suhteiden kautta, joita olet vuosien saatossa rakentanut ja ylläpitänyt. Jos laiminlyöt jonkin osa-alueen tässä kaavassa, yhtälö ei toimi.

Tässä siitä miten tätä kaikkea voi hyöydyntää töiden löytämisessä.


Etsitkö Töitä

Aiemmassa töiden hakemisen ja löytämisen maailmassa oli oikeastaan vain muutamia tapoja hankkia itselleen uusia hommia:
  • Perustamalla itse oma työpaikkansa, (yrittäjyys).
  • Töiden löytäminen jonkun tuntemansa ihmisen kautta.
  • Töiden löytäminen työmessujen tai työkkärin kautta tai avulla.
  • Töiden löytäminen lehti-ilmoituksen tai ikkunamainoksen avulla.

Viime vuosien kuluessa tähän listaan on tullut lisäksi sellaisia verkkosivustoja, kuin Monster.com ja sosiaalisia verkostoja, kuten LinkedIn, jotka ovat luoneet uusia töiden etsimisen ja löytämisen tapoja. Muiden uusien verkkotulokkaiden lisääminen tähän listaan on tarpeetonta. Me tiedämme, että web on pullollaan sivustoja, jotka listaavat työpaikkoja. Mutta kuten olet huomannut, “sivut, jotka listaavat työpaikkoja” on aikalailla eri juttu, kuin “töiden löytäminen.”

Lähestymistapa, josta me puhumme Impact Equation -kirjassaamme on se, että sinulla täytyy olla vahva idea (tässä tapauksessa sellainen, joka liittyy tavoittelemaasi rooliin), jonka jaat luomasi alustan päällä (kerron kohta lisää) ja jonkinlaisen rakentamasi yhteisön keskuuteen, joka välittää sinusta ja ideoistasi sen verran, että he auttavat sinua onnistumaan (lisää myöhemmin, mutta tämä oli se vaikein osuus). Huomaat, että tässä ei ole kyse kolmesta eri jutusta, jotka vain hoidat ja “niks-naks-ja-poks sinulla on työpaikka .” Silti, jollet aloita joskus, et tule koskaan onnistumaan tällä tavoin, joten jatketaan eteenpäin.

Vahva Idea

Tunnen tämän yhden kaverin, joka on velho it-jutuissa. Hän on vuosien saatossa ollut monissa eri yrityksissä. Hänellä on vaikeuksia töiden löytämisessä (ollut jo jonkin aikaa). Työnhakijan ajatuksen kulku on sellainen, että he selittävät omat kykynsä ja osaamisensa, menneisyytensä ja tietonsa.

Arvaa mitä mahdollinen pomo haluaa: ratkaisuja. Pomosi haluaa jonkun, jolla on kykyjä, motivaatiota, innostusta, ja todisteita osaamisestaan. Miten voit näyttää tämän mahdolliselle pomollesi? TÄMÄ on se idea, joka sinun täytyy luoda.

Jos minä olisin taikuri tekniikassa, minulla olisi tilaa sivustollani (kerron kohta alustasta), joka pitäisi sisällään kertomuksen siitä kuinka kokemukseni antavat minulle menneisyyden näkökulmaa, jolla pystyn välttämään tavallisempia (nuorten) työntekijöiden tekemiä tämän päivän virheitä. Kertoisin mahdollisimman tarkasti siitä, mitä olen tehnyt pysyäkseni teknisen kehityksen keihäänkärjen tasolla. Asemoisin itseni luotettavaksi neuvonantajaksi, jonka yritys tarvitsee luoviessaan teknisen kehityksen muutosten merellä. (Periaatteessa pelaisin parhaimmilla korteillani).

Nopea yhteenveto: tarvitset todella hyvän kehyksen ideallesi, joka kerrotaan mahdollisen työnantajasi turvallisuuden ja tulevaisuuden onnistumisten kulmasta, jos sinusta tulisi osa heidän tiimiään.

Rakenna Arvokas Alusta

Jos etsit töitä, mutta et ole vielä rakentanut vahvaa kotipesää, johon ohjaat ihmisiä, sinulta puuttuu yksi erinomainen työkalu. Kotipesäsi on tässä tapauksessa yksinkertainen verkkosivu ja ehkäpä blogi (käytän itse WordPressiä ja olen käyttänyt muutamia taaloja sivustoni ulkoasuun, mutta tämä ei tarkoita sitä, että sinun pitäisi) jotta voit luoda sivun tai pari kertomaan itsestäsi mahdollisille ostajille.

Esimerkiksi tässä kotipesässä minulla voi olla pääsivu, joka kertoo hieman itsestäni, mutta jos haluat OIKEASTI olla fiksu, minä tekisin näin. Loisin kaikkein parhaimmille ehdokkaille heille itselleen tarkoitettuja omia sivuja (jotain mikä ei näy oikeasti sivuston valikoissa, vaan sivuja, joihin voit ohjata ihmisiä) . Jos pitsaisit vaikkapa Debbietä Lobster Dynamicsiltä, niin mitä jos loisit hänelle oman sivun, jonka otsikko on  “loistavanosaavaneiti.com/lobster” ja kun Debbie menee sivulle sinulla olisi siellä video, jossa SINÄ itse puhut kameralle aivan, kuin katsoisit suoraan Debbietä silmiin.

“Debbie – Kiitos, että annat minulle mahdollisuuden kertoa hieman lisää siitä, mitä voisin tarjota Lobster Dynamicsille. Tiedän, että sinulla on useampia hakijoita, jotka haastattelet ennen päätöstäsi, mutta halusin silti kertoa sinulle muutamasta lisäjutusta, joista voi olla hyötyä. Tämän videoni alla on kolme linkkiä PDF-tiedostoihin, jotka voit ladata myöhempää käyttöä varten. Ensimmäinen on...”

Ja kaiken tämän alapuolelle lisäisin yksinkertaisen “VASTAA TÄSTÄ” painikkeen ja mahdollisuuden kommentointiin joka voi olla perinteinen kommenttilaatikko blogiviestille tai vaikkapa sähköpostilinkki, tai kännykkänumerosi.

Toistaisin tämän ja loisin Spongy Ferretin Sureshille oman sivun. jne. Tämä on ikioman kotipesäsi paras puoli.

Mutta tämä ei ole sitä mitä Impact Equation kertoo meille alustasta. Jos etsiskelet jotain loistoduunia niin osa alustaasi on mediamahdollisuuksien tunnistamisessa, jotta saavutat enemmän ihmisiä kohdealueellasi. Alimpana roikkuvia hedelmiä voi löytää kaivelemalla sellaisia verkostoja, kuin LinkedIn, yrittämällä kontaktoitua siellä. Voit etsiä Twitteristä Twitter-haunkot avulla syöttämällä sisään avainsanoja, jotka voivat auttaa sinua mahdollisten työnantajien löytämisessä tai polkuja näihin työnantajiin. Mutta jos meinaat todella tehdä kotiläksysi kunnolla ja tunnet mahdollisia verkkosivustoja ja -julkaisuja, jotka ovat kiinnostuksesi kohteisiin liittyviä, tällöin voit ehkä toimia heidän vierailevana kirjoittajanaan. Voit yrittää etsiä tietä niihin medialähteisiin, joita mahdolliset työnantajasi jo lukevat.

Voisitko sinä itse kuvitella palkkaavasi jonkun sellaisen uuteen firmaasi, jonka huomaatkin kirjoittavan juttuja Lockergnomeen tai johonkin muuhun siistiin verkkolehteen?

Alustan rakentaminen tarkoittaa myös sellaisen tiedon ja materiaalin tuottamista, jota ihmiset voivat käyttää tutustuakseen sinuun paremmin. Opettelemalla kirjoittamaan paremmint ja ehkäpä tekemällä joitakin videoita, voit auttaa ja helpottaa mahdollisten työnantajiesi urakkaa heidän tutkiessaan sinun mukanasi tuomia mahdollisia hyötyjä, sitä miten ajattelet ja minkälainen sinun arvomaailmasi on. Annat heille enemmän, kuin elävän työhistoriikkisi

Suhteet, joilla on Merkitystä - Vaikein Osuus

Suurin ongelma, jonka näen useimmilla, jotka etsivät töitä on se, että he ovat harvoin tehneet perushommiaan ylläpitämällä sellaisia suhteita, jotka auttavat heitä löytämään uuden työpaikan helposti. Pelkästään se, että olet verkottunut joidenkin kanssa LinkedIn:ssä ei tarkoita sitä, että olet ollut heidän kanssaan jossain yhteyksissä viime vuosien kuluessa. Jollet pidä suhteitasi lämpiminä niistä tulee takuuvarmasti tarpeettomia.

Saadaksesi ihmiset välittämään sinun on autettava heitä, sinun täytyy osallistua heidän juttuhinsa, sinun täytyy oikeasti kuulua heidän yhteisöihinsä. Ja on aivan totta, että et voi olla kaikkialla, mutta voit käydäloc kyläilemässä niin usein, kuin mahdollista huolehtiaksesi siitä, että ihmiset tietävät sinun olevan siellä ja, että haluat auttaa heitä. Huomaathan, että en sano, että sinä haluat näiden ihmisten auttavan sinua löytämään töitä? Tämä on ansaittu lopputulos. Mutta tämä ei ole toimintaasi ohjaava vaikutin.

Miten voit viljellä sellaisia suhteita, joilla on merkitystä? Yksi tapa on ylläpitää omaa kontaktitietokantaa. Tällä tarkoitan jotain yhtä yksinkertaista, kuin taulukkoa, jossa on ihmisten nimiä ja yhteystietoja, sekä muistiinpanoja viimeisestä juttutuokiosta, ja kaikkein tärkeimpänä PÄIVÄMÄÄRÄ, jolloin olit VIIMEKSI yhteydessä. Pidä tällainen lista kaikenaikaa saatavillasi ja sinulla on yksinkertainen järjestelmä suhteidesi ylläpitoon.

Tässä on lyhyt oppimäärä siihen, mitä suhteet vaativat. En ehdota, että säilytät twiittejä tai sähköposteja, joita olet silloin tällöin vaihtanut jonkun kanssa, jotta he säntäävät esittelemään sinut jonkun sellaisen firman toimitusjohtajalle jonne olet aina halunnut töihin. Hommat eivät vain toimi näin. Mutta se mitä yritän luonnostella selkokielelle on suhteiden ylläpidon mekaniikkaa ja syitä tälle varsinaisten tarpeidesi välillä.

Vedetään Tämä Kaikki Yhteen

Se mitä Impact Equation pyrkii aikaansaamaan kaikkein eniten työnhakusi kannalta on se, että varmistat ideasi (että olet paras tyyppi auttamaan mahdollista työnantajaasi) tulee nähdyksi (rakentamalla mahtava alusta, joka toimii sekä kotipesänäsi että markkinointityökalunasi sosiaalisiin verkostoihin ja verkkojulkaisuihin ideoidesi ja arvojesi jakamiseksi) sellaisten ihmisten toimesta, jotka välittävät (koska sinä ole huolehtinut omasta puolestasi arvokkaiden suhteiden rakentamiseksi).

Ja jos haluat, että tämä salainen rahantekoresepti tuottaa sinulle puhdasta kultaa, HUOLEHDI YLLÄOLEVAN SYSTEEMIN PYÖRIMISESTÄ senkin jälkeen, kun olet löytänyt itsellesi töitä. Vaali suhteitasi ennenkuin tarvitset seuraavan työpaikan. Ammattilaiset toimivat näin.

Toivon, että tästä on sinulle hyötyä. Jos haluat tietää enemmän Impact Equation -konseptista, tilaa kirja ennakkoon. Siitä löytyy monta lisäkerrosta ja yksityiskohtia kaikkeen edelläkertomaani:

The Impact Equation

~ Looking for Work - The Impact Equation, Chris Brogan ~

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

LinkedIn-tuplaprofiilin poistaminen

Miten yhdistän kaksi LinkedIn-profiilia yhdeksi profiiliksi? Miten poistan vanhan LinkedIn-profiilini? Onko sinulla jostain syystä kaksi LinkedIn-profiilia? Ole huoleti. Näin on varmaan käynyt joko salasanan unohtamisen tai jonkun muun syyn johdosta. Ongelma on ärsyttävä. Mutta ei hätää. Tässä on yksinkertainen ohje, jolla hoidat ongelmasi historiaan. Poista LinkedIn -tuplaprofiilisi.

Poista paha kontakti

11.1. ja jälleen uusi LinkedIn-lauantai :). Erään session tiimellyksessä myyjäkollegani jäi miettimään mitä LinkedIn:ssä voi tehdä, jos huomaa tahattomasti lisänneensä sellaisen kontaktin, jota ei oikeasti olisi pitänyt lisätä. Osaisitko sinä neuvoa? Kirjoitin tästä aiheesta jo aiemminkin , mutta johtuen LinkedIn-palvelun päivityksistä nämä ohjeet eivät ole enää kurantteja. Tässä uusi pikaohje.

Kohenna mediapeittoa

By Chris Brogan Voisit olla oman alueesi reportteri, siinä teollisuudessa, jota suurimman osan ajastasi palvelet. Sen sijaan, että olet markkinoijana ja omistajana-joka-teeskentelee-markkinoijaa -roolissasi, voisit vallan mainiosti tehdä töitä laajemman medianäkyvyyden eteen. Ihan vain ajatuksena. Tässä Ohjeita Mediapeiton Parantamiselle Jos kysyisin Joe Sorge lta ketä ovat tunnetuimpia nimiä Milwaukeen ravintolaskenessä hän osaisi varmasti kertoa sen minulle. Jos kysyisin häneltä toimialaan vaikuttavista uusista jutuista, hän osaisi kertoa myös tästä aiheesta.