Liiketoiminnan kasvattaminen ulos nykytilastaan on haastavaa. Yhtenä vaihtoehtoisena lähestymistapana voi käyttää Ansoff:in matriisia, (Ansoff's Matrix).
Matriisi julkaistiin ensimmäisen kerran jo vuonna 1957 Harward Business Review:ssä, mutta se on edelleenkin erittäin hyvä vaihtoehto liiketoiminnan kasvun viitekehykseksi. Matriisissa on neljä tapaa liiketoiminnan kasvattamiseen ja sen tausta-ajatuksena on lähestyä kasvua siihen liittyvien riskien kautta.
Ylläolevat vaihtoehdot ovat riskien suuruuden mukaisessa järjestyksessä pienimmästä riskistä suurimpaan.
Tämän lisäksi kaavio havainnollistaa asiakashankinnan, (myynti ja markkinointi) kustannusten kasvun. Varmin vaihtoehto on siis sijoittaa panokset kahteen vasemmanpuoleiseen vaihtoehtoon. Voimme luonnollisesti ajatella olevamme ahneita, jos lähdemme hakemaan nykyisiltä asiakkailta lisää rahaa, mutta, mutta...
Todellisuudessa nyt on kuitenkin niin, että parhaimmat asiakkaat ja liiketoiminnan kasvun edellytykset löytyvät niistä asiakkaista, jotka jo valmiiksi luottavat sinuun ja tuntevat sinut, kun heille tarjotaan jotain mitä he tarvitsevat tai haluavat.
Lisää aiheesta ja kasvun käynnistämisestä seuraavassa viestissä >>>
- How to Master the Ansoff Matrix, By John Warrillow -
Matriisi julkaistiin ensimmäisen kerran jo vuonna 1957 Harward Business Review:ssä, mutta se on edelleenkin erittäin hyvä vaihtoehto liiketoiminnan kasvun viitekehykseksi. Matriisissa on neljä tapaa liiketoiminnan kasvattamiseen ja sen tausta-ajatuksena on lähestyä kasvua siihen liittyvien riskien kautta.
Ylläolevat vaihtoehdot ovat riskien suuruuden mukaisessa järjestyksessä pienimmästä riskistä suurimpaan.
Tämän lisäksi kaavio havainnollistaa asiakashankinnan, (myynti ja markkinointi) kustannusten kasvun. Varmin vaihtoehto on siis sijoittaa panokset kahteen vasemmanpuoleiseen vaihtoehtoon. Voimme luonnollisesti ajatella olevamme ahneita, jos lähdemme hakemaan nykyisiltä asiakkailta lisää rahaa, mutta, mutta...
Todellisuudessa nyt on kuitenkin niin, että parhaimmat asiakkaat ja liiketoiminnan kasvun edellytykset löytyvät niistä asiakkaista, jotka jo valmiiksi luottavat sinuun ja tuntevat sinut, kun heille tarjotaan jotain mitä he tarvitsevat tai haluavat.
Lisää aiheesta ja kasvun käynnistämisestä seuraavassa viestissä >>>
- How to Master the Ansoff Matrix, By John Warrillow -
Kommentit
Lähetä kommentti
Kuulisin mielelläni, jos sinulla heräsi jotain ajatuksia tähän juttuun liittyen.