Siirry pääsisältöön

Tapahtumapohjainen LinkedIn-kontaktienhallinta

Teimme tässä aiemmin syksyllä hyvän harjoituksen kontaktien luokittelemiseksi LinkedIn-verkoston kontaktinhallinnan työkaluilla. Luokittelu ja täggäys on erittäin hyödyllinen keino monessakin suhteessa, mutta yksinkertaistetusti yksi parhaimmista hyödyistä on silti kontaktien löydettävyyden ja kohdennetun viestinnän parantaminen.

Day 88

Uusia LinkedIn-kontakteja löytyy luonnollisesti sekä verkosta että tapahtumista. Useimmiten kontaktimäärän kasvaessa yksityiskohdat tapaamisille tuppaavat hämärtymään. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että jos joku kysyy sinulta vaikkapa työhaastattelussa kaksi-kolme vuotta ensitapaamisen jälkeen, jostain kontaktistasi, sitä missä tapasitte. Et muista.


KÄYTÄ TÄGEJÄ APUNASI


Tavallisimmin uusille LinkedIn-kontakteille tulee automaattisesti Partner-tagi, eli luokittelu. Tämä johtuu siitä, että kutsun lähettämisen yhteydessä valitset yleensä työtehtäväsi, jonka johdosta olette linkittäytymässä, jolloin LinkedIn-ajattelee, että olette kumppaneita. Sinällään tämä ajatus on kerrassaan loistava. Ei asiakkaita. Kumppaneita!

Kuitenkin kontaktien löydettävyyden kannalta tämä ei ole paras tapa. Käytän tässä esimerkkinä erästä  tapahtumaa, jossa tapasin 22 uutta LinkedIn-kontaktia. Lähetin kutsut seuraavana päivänä tapahtuman jälkeen ja kaikki hyväksyivät kutsun viikon kuluessa, osa välittömästi (parhautta:)).

Kontaktieni hallinnan kulmasta haluan säilyttää näiden ihmisten tiedoissa sen tapahtuman, jossa tapasimme. Joten viimeistään siinä vaiheessa, kun viimeinenkin kontakteista kuittaa linkityksemme klikkaan itseni LinkedIn > Contacts -näkymään ajatuksenani suorittaa tapahtumaluokittelu. Jolla tuen tulevaisuuden viestintää (ja muistiani!).

Tässä tiivistetty ohjekuvalla maustettu pikaohje tapahtumapohjaiseen kontaktien luokitteluun:


  1. Muokkaa/luo sopivat luokittelut
  2. Hae kontaktit partners-tägin avulla
  3. Valitse luokiteltavat kontaktit klikkaamalla All
  4. Muokkaa kontaktien luokittelua klikkaamalla Edit tags
  5. Siirrä kontaktit haluamaasi luokkaan ja poista partners-merkintä
  6. Poista kontaktien valinta, jos haluat jatkaa muiden kontaktiesi luokittelua.
Sinällään tämä homma ei ole kovinkaan vaikeata. Päinvastoin. Se mikä näissä jutuissa on kuitenkin vaiketa, on aloittaminen, ja jatkaminen. Tästä syystä kontaktienhallintaan kannattaa luoda itselleen jonkinlainen prosessi, joka varmistaa sen, että oikeat toimenpiteet tulevat hoidettua oikeaan aikaan. Siis 1-2-3 -tyyppinen ohje tässä jutussa on ihan parasta. Entä millaiselta tämä sitten voisi näyttää? 

Reseptisi tapahtumasta luokitteluun:
  1. Aina tapahtumaa seuraavana aamuna käytä 15 minuuttia ja lähetä uusille kontakteille LinkedIn-kutsu
  2. Mene LinkedIn-kontantienhallintaasi, ja luokittele uudet kontaktisi tapahtumapohjaisesti viikko tapahtuman jälkeen.
  3. Lähetä luokitelluille kontakteillesi viesti vähintään kerran tai kaksi kertaa vuodessa.
Onko tässä ideaa? Voisiko tällaisesta toiminnasta olla hyötyä sinulle ja LinkedIn-verkostosi hoitamiselle? Tuleeko sinulle mitään ajatuksia tai omia ideoita tähän liittyen? Kuulisin mielelläni kommenttejasi.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

LinkedIn-tuplaprofiilin poistaminen

Miten yhdistän kaksi LinkedIn-profiilia yhdeksi profiiliksi? Miten poistan vanhan LinkedIn-profiilini? Onko sinulla jostain syystä kaksi LinkedIn-profiilia? Ole huoleti. Näin on varmaan käynyt joko salasanan unohtamisen tai jonkun muun syyn johdosta. Ongelma on ärsyttävä. Mutta ei hätää. Tässä on yksinkertainen ohje, jolla hoidat ongelmasi historiaan. Poista LinkedIn -tuplaprofiilisi.

Poista paha kontakti

11.1. ja jälleen uusi LinkedIn-lauantai :). Erään session tiimellyksessä myyjäkollegani jäi miettimään mitä LinkedIn:ssä voi tehdä, jos huomaa tahattomasti lisänneensä sellaisen kontaktin, jota ei oikeasti olisi pitänyt lisätä. Osaisitko sinä neuvoa? Kirjoitin tästä aiheesta jo aiemminkin , mutta johtuen LinkedIn-palvelun päivityksistä nämä ohjeet eivät ole enää kurantteja. Tässä uusi pikaohje.

Kohenna mediapeittoa

By Chris Brogan Voisit olla oman alueesi reportteri, siinä teollisuudessa, jota suurimman osan ajastasi palvelet. Sen sijaan, että olet markkinoijana ja omistajana-joka-teeskentelee-markkinoijaa -roolissasi, voisit vallan mainiosti tehdä töitä laajemman medianäkyvyyden eteen. Ihan vain ajatuksena. Tässä Ohjeita Mediapeiton Parantamiselle Jos kysyisin Joe Sorge lta ketä ovat tunnetuimpia nimiä Milwaukeen ravintolaskenessä hän osaisi varmasti kertoa sen minulle. Jos kysyisin häneltä toimialaan vaikuttavista uusista jutuista, hän osaisi kertoa myös tästä aiheesta.