Siirry pääsisältöön

Opi puhumaan paremmin itsesi kanssa

Missä vaiheessa olet yksinpuheluissasi? Millä tavalla puhut itsellesi? Lyön vetoa, että et sanoisi puoliakaan niistä jutuista, joita sanot itsellesi, jollekin jota rakastat. Lyön lisäksi vetoa, että et sanoisi jäljelle jäävää toista puolta jollekin tuntemattomalle, jonka seurassa olisit kohtelias. Olenko oikeassa? Nimitteletkö itseäsi? Luultavasti.

Look in the mirror

Osa rohkeudestamme on sitä, että opimme tarkkailemaan sitä miten puhumme itsellemme. Uskon, että voimme venyä tällä sektorilla. Olen sitä mieltä, että meidän pitäisi järjestää väjytys meidän sisällämme asuvalle idiootille ja antaisimme hänen saada ansionsa mukaan.

HYÖKKÄÄ ITSEPUHELUASI VASTAAN

Anna kun kerron sinulle esimerkin. Juuri nyt teen töitä kuntoni ja terveyteni parissa. Olen ollut tässä samassa on-off -tilanteessa useasti viimevuosien kuluessa. Tällä kertaa kaikki on kuitenkin toisin. Kuuntelen itseäni ja sitä mitä puhun erittäin tarkasti. Esimerkkinä, menin leffaan tässä yhtenä päivänä. Kävelin sisälle leffateatteriin ja vastaani hyökkäsi vastustamaton aalto popcornin tuoksua.

Pieni ääni sisälläni sanoi minulle, “Mitä jos otettaisiin pari? Kukaan ei saa tietää?”

Aiemmin olisin tyytynyt osaani ja kävellyt kassan kautta sisälle. Tällä kertaa sanoin itselleni, “Arvaapa mitä jätesäkki? Minulla on yksi tärkeä juttu juuri kesken. Popcorni tuoksuu hyvälle, mutta se ui keltaisessa rasvassa. Mihin minä oikeasti tarvitsen purkkia, joka on täynnä öljyä ja siemeniä?” Samalla hetkellä omatuntoni astui taistelutantereelle jakamaan omat viisi senttiään:

“Luuletko, että minä syön poppareita nyt? En ikinä. Itseasiassa tarkoitukseni on lähteä lenkille leffan jälkeen. Ja parin kuukauden päästä minulla on kymmenen senttiä kapeampi vyötärö ja tunnen itseni sankariksi, koska sehän minä olenkin. Sinä yrität vain sabotoida hyvää oloani, vaikka se onkin väistämätöntä. Mene pois.”

Hyvin yksinkertaisesti tajusin pari tärkeää juttua:

  • Minulla ei ole nälkä.
  • Olen itseasiassa aika täynnä lounaastani.
  • Tunsin itseni voittajaksi puhtaasti yksinpuheluni johdosta.

Homma on hallinnassani.

ROHKEUTTA: VOITA SISÄINEN KRIITIKKOSI

Sinä voit tehdä aivan samoin itsesi kanssa. Tässä reseptisi:

Ainesosat

  • Kuuntele sisäistä kriitikkoasi. Se on helppoa. Se on se kielteinen ääni.
  • Vietä viikko (tai vähintään 3 päivää) tarkkaillen mitä se puhuu. (Ei sitä mitä sinä puhut vaan sitä mitä ääni, joka luulee auttavansa sinua puhuu).
  • Opettele tunnistamaan se miten kroppasi reagoi siihen mitä sanot itsellesi. Sinun kroppasi.
  • Pyri ajattelemaan vastakkaista juttua sille, jota kuulet itsesi itsellesi sanovan. Se auttaa. Tee siitä kortti.
  • Kirjoita itsellesi isompi visio ja tavoite, johon pyrit. Kriitikollesi on vaikeata onnistua, jos sinulla on jotain isompaa kuunneltavaa.


Valmistus
Yritä seuraavien päivien aikana harjoitella seuraavaa. Aina kun yksinpuhelusi alkaa, lopeta se pääsi sisällä. Sano jotain, joka rikkoo hetken, “Jee, jee, jee - olen jo kuullut tuon. Kiitos. Itseasiassa tässä on totuus.” Jonka jälkeen hyväksyt ja tunnustat itsesi ja tilanteesi sellaisena kuin se on. Jos sinulla on sokerinmuruja suupielessäsi, tai et ole vielä kirjoittanut blogiviestiäsi vaikka kello on jo 11, tai sinun on lähetettävä kuluraporttisi, tai ihan mitä vaan, jota et ole vielä tehnyt vaikka piti, hyväksy se, että olet siinä tilanteessa missä olet.

Entä sitten? Puhu isommasta visiostasi (yksinäsi, mielessäsi, jos ympärilläsi on muita). Puhu siitä mitä kohti olet menossa. Tunnusta oma yritteliäisyytesi ja tekemisen suunta. ÄLÄ keksi tekosyitä. Liiku eteenpäin. Ole tarkkaavainen ruumiisi suhteen. Kiinnitä huomiota sisäiseen kemiikkaasi, sillä tässä tapauksessa sinä itse voit vaikuttaa siihen.

Kaipaatko apua? Hymyile. Hymyile levästi. Virnistä, vaikka sinusta ei tuntuisi siltä. Jättihymy vapauttaa endorphiinisyöksyn, sekä jotain muuta oloasi parantavaa kemiikkaa, jotka auttavat niissä tilanteissa, kun sinulla on hankalampaa.

Tarjoiluehdotus
Viljele tätä uutta fraasia säännöllisesti: “kaikki on hyvin.” Ryöstin tämän yhdeltä hienolta kirtan-laulajalta Girishiltä. Kuuntele hänen biisinsä täällä (linkki suoraan MP3-tiedostoon, tai voit myös vilkaista häntä Juutuubista). Mitäkö tarkoitan? Yksinkertaisesti, “kaikki on hyvin.” Vaikka olisitkin käärmeissäsi, aloita kysymällä kuinka huonosti asiat oikeasti ovat. Toisinaan asiat ovat huonosti. USEASTI? Asiat, jotka syövät meitä loppuun? Ne eivät ole isoja. Ja jos aloitat sanomalla “kaikki on hyvin,” pääset takaisin normaalivireyteesi nopeammin.

Mitä enemmän teet tämänkaltaista työtä itsesi kanssa sen paremmaksi kaikki muuttuu. Tämä vaatii harjoittelua. Toisinaan veneesi ottaa kiinni pohjaan. Kriitikkosi voittaa. Mutta älä anna yhden häviön merkitä ikuista häviötä. Ravista itsesi irti. Omista visiosi. Sinä itse olet oman elämäsi sankari, ei kriitikkosi. Sisäinen äänesi tuntee ainoastaan menneisyytesi, ja senkin osilta se on vain kateuden värittämä tarina todellisuudesta, eikö totta?

Rohkeus on itsesuojelua. Lupaan.

Don’t Beat Yourself Up. Wait, DO!, Chris Brogan ~

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

LinkedIn-tuplaprofiilin poistaminen

Miten yhdistän kaksi LinkedIn-profiilia yhdeksi profiiliksi? Miten poistan vanhan LinkedIn-profiilini? Onko sinulla jostain syystä kaksi LinkedIn-profiilia?


Ole huoleti. Näin on varmaan käynyt joko salasanan unohtamisen tai jonkun muun syyn johdosta. Ongelma on ärsyttävä. Mutta ei hätää.

Tässä on yksinkertainen ohje, jolla hoidat ongelmasi historiaan. Poista LinkedIn -tuplaprofiilisi.

Poista paha kontakti

11.1. ja jälleen uusi LinkedIn-lauantai :). Erään session tiimellyksessä myyjäkollegani jäi miettimään mitä LinkedIn:ssä voi tehdä, jos huomaa tahattomasti lisänneensä sellaisen kontaktin, jota ei oikeasti olisi pitänyt lisätä. Osaisitko sinä neuvoa?



Kirjoitin tästä aiheesta jo aiemminkin, mutta johtuen LinkedIn-palvelun päivityksistä nämä ohjeet eivät ole enää kurantteja. Tässä uusi pikaohje.

Älykäs tavoitejohtaminen

Tavoitejohtaminen on laajalti käytetty ja toimivaksi todettu käytännöllinen ja yksinkertainen lähestymistapa, joka keskittyy johtamisen tärkeimpiin elementteihin.Tavoitejohtaminen on kehittynyt vuosien kuluessa organisaation suoritusten johtamiseksi.

Sydänmaalakka toteaa kirjassaan Älykäs johtajuus, että suoritusten johtaminen yhdistää tavoitteista sopimien, ohjauksen, tulosten arvioinnin ja kehittämisen toisiinsa liittyviksi elementeiksi jatkuvassa kehittymisprosessissa.

Suorituksen johtamisprosessissa on neljä kulmakiveä; tavoitteiden asettaminen, ohjaus ja valmentaminen, tulosten arvointi ja kehittäminen. Prosessin työkaluina toimivat kehityskeskustelut ja suunnittelukokoukset ja päivittäisjohtaminen.

Prosessin tavoitteena on jatkuva kehittyminen ja suorituksen parantaminen, ja prosessi on tärkein henkilöstöjohtamisen prosessi nykyään. Prosessin tavoitteena on se, että se reagoi ympäristön muutoksiin kehittäen itse itseään.