Siirry pääsisältöön

Sytytä asiakkaasi liekkeihin

Oletko koskaan yrittänyt pitää omaa liekkiäsi tai leirinuotiota yllä? Jos olet onnistunut liekin sytyttämisessä, silloin tiedät, että paras tapa pitää se palamassa, on ruokkia sitä jatkuvasti. Tällöin liekkisi ei koskaan sammu, jolloin sitä ei tarvitse koskaan sytyttää uudelleen.

Backyard burning

Tämä tietysti vaatii jatkuvaa valvontaa ja huolenpitoa.

Tulen tekeminen hiilille tai hiillokselle on hieman hankalaa. Tosin, niin pitkään kuin käsiesi ulottuvilla on puita ja sytykkeitä tai polttoainetta, saat liekin palamaan helpommin, kuin sytyttäisit uutta nuotiota. Siinä, että annan liekin hiipua hiillokselle ja sen jälkeen yrität sytyttää sen, antaa sinulle mahdollisuuden keskittyä siihen enemmän, kuin muihin asioihisi, ja se vaatii huolenpitoasi.

Kaikkein vaikeinta on kylmentyneen nuotion sytyttäminen. Joudut aloittamaan aivan alusta, ja sinulla on edessäsi kaikki siihen liittyvät haasteet. Kun käyt yöpuulle, heräät usein seuraavana aamuna sellaiseen maailmaan, jossa liekkisi on hiipunut - silloin kukn tarvtisisit sitä kaikkein eniten, jolloin sen lämpö tuottaa eniten mukavuutta. Sisimmässäsi tuntemasi koleus on seurausta omasta välinpitämättömyydestäsi.

Yritykset ja markkinoijat eivät ole yhtään erilaisia.

Jos pidät hyvää huolta asiakkaistasi ja olet heihin säännöllisesti yhteydessä ja palvelet heitä, silloin sinun ei tarvitse olla huolissasi liekin hiipumisesta.

Jos pidät hyvää huolta ostavista asiakkaistasi, silloin sinun täytyy uudelleen sytytellä hiillostasi, joka taasen vaatii enemmän markkinoinnin resursseja, saadaksesi liekit näkyville.

Jos et pidä asiakkaistasi huolta, silloin päästät liekkisi sammumaan - kylmyys ei tule pelkästään asiakkailtasi, vaan se on kaikkialla. Kassasi tyhjenee silloin kun yrityksesi kaipaisi kaikkein eniten katteita.

Päästetäänkö teidän yrityksessänne tuli hiipumaan?

~ Keeping the fire burning, Christopher S. Penn ~

Kommentit

  1. Hyvä muistutus. Kyllä päästetään. Tavoitteiden ja aktiviteettien runsaus johtaa usein siihen, että hyvätkin asiakassuhteet jäävät uusien hankkeiden jalkoihin. Tällöin kilpailijoilla on erinomainen mahdollisuus osoittaa palveluhalukkuutta ja aktiivisuutta. Toki tämä haaste on ratkaistavissa fokuksella, sisä- ja ulkomyynnin työnjaolla, asiakasluokittelulla sekä myynninjohdon seurannalla. Näkisin ongelman johtamishaasteena motivoida myyjät käyttämään CRM järjestelmää, jotta johtaminen on mahdollista.

    VastaaPoista
  2. Kiitos Antti! En usko, että järjestelmä korvaa asennevirheitä?

    VastaaPoista
  3. Pasi, kyllä, järjestelmä ei korvaa asennevirhettä, mutta on korjattava asennevirhe järjestelmän osalta, jotta estetään tulen sammuminen. Näin minä järkeilen kuvaamasi ongelman. Varmasti löytyy myös muita tapoja estää liekin hiipuminen!

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Kuulisin mielelläni, jos sinulla heräsi jotain ajatuksia tähän juttuun liittyen.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

LinkedIn-tuplaprofiilin poistaminen

Miten yhdistän kaksi LinkedIn-profiilia yhdeksi profiiliksi? Miten poistan vanhan LinkedIn-profiilini? Onko sinulla jostain syystä kaksi LinkedIn-profiilia? Ole huoleti. Näin on varmaan käynyt joko salasanan unohtamisen tai jonkun muun syyn johdosta. Ongelma on ärsyttävä. Mutta ei hätää. Tässä on yksinkertainen ohje, jolla hoidat ongelmasi historiaan. Poista LinkedIn -tuplaprofiilisi.

Poista paha kontakti

11.1. ja jälleen uusi LinkedIn-lauantai :). Erään session tiimellyksessä myyjäkollegani jäi miettimään mitä LinkedIn:ssä voi tehdä, jos huomaa tahattomasti lisänneensä sellaisen kontaktin, jota ei oikeasti olisi pitänyt lisätä. Osaisitko sinä neuvoa? Kirjoitin tästä aiheesta jo aiemminkin , mutta johtuen LinkedIn-palvelun päivityksistä nämä ohjeet eivät ole enää kurantteja. Tässä uusi pikaohje.

Liideistä diilejä

Tohtori Seppisen ohjauksessa on mahdollista tutustua siihen, miten tosielämän liideistä väännetään aitoja diilejä. Kaupan rakentaminen ei ole koskaan kiinni perusprosessista, mutta sen avulla voidaan tasata vaihteluita hyvän ja huonon päivän välillä. Miten liidejä voi parantaa viestinnän keinoin?  Miten tunnistaa liideistä oikeat asiakkaat?  Minkälainen bisnesidea on hyvä?  Mistä liidejä voi synnyttää?  Onko tarinasta hyötyä? Vastauksia täältä tai  PPTehtaasta!