Siirry pääsisältöön

Muutu tai kuole

Yritykset opettavat asiakkaitaan itsepalveluun. Onko se järkevää?

"Catch anything today Mick?" Does it look like I did?"

Jotta asiakkaille voidaan olla arvokkaita meidän pitää tietää heistä enemmän. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että meidän pitää pelkästään kysyä verkosta niitä asioita, joita asiakkaista haluaisimme tietää.

Puhutaan mieluummin asiakkaasta, asiakkaan ongelmista ja tarpeista. Kuunnellaan. Ymmärretään. Puhutaan yhteistä kieltä. Ryhdytään merkittäväksi ja arvokkaaksi. Miten?

Yksi helpoimmista tavoista on kuunnella aktiivisesti ja tutustua siihen ostopäätöksiä tekevään ihmiseen. Jakaa hänelle tietoa, haastaa häntä ja olla eri mieltä perustellusti. Auttaa asiakasta eteenpäin.

TIETO ON ARVOKASTA

Hyvän myyjän perustehtävä on tunnistaa segmentti, kohdeasiakkas, tietää profiileista ja muutostriggereistä, sekä tietää se mitä heistä pitää tietää. Huippumyyjä jakaa tietoa ympärilleen omassa organisaatiossa.

ASIAKAS ON TÄHTI

Älä puhu itsetäsi, puhu asiakkaastasi. Älä puhu tuotteistasi, puhu asiakkaan tuotteista. Älä oleta vastauksia, kysy itsestäänselvyyksistä. Älä luule mitään, varmista tiedot faktoiksi. Vie asiakasta syvemmälle, mutta älä ensimmäisillä treffeillä. Huippumyyjälle ihmiset ovat ovia. Hän antaa aina asiakkaan avautua ja esiintyä.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

LinkedIn-tuplaprofiilin poistaminen

Miten yhdistän kaksi LinkedIn-profiilia yhdeksi profiiliksi? Miten poistan vanhan LinkedIn-profiilini? Onko sinulla jostain syystä kaksi LinkedIn-profiilia? Ole huoleti. Näin on varmaan käynyt joko salasanan unohtamisen tai jonkun muun syyn johdosta. Ongelma on ärsyttävä. Mutta ei hätää. Tässä on yksinkertainen ohje, jolla hoidat ongelmasi historiaan. Poista LinkedIn -tuplaprofiilisi.

Poista paha kontakti

11.1. ja jälleen uusi LinkedIn-lauantai :). Erään session tiimellyksessä myyjäkollegani jäi miettimään mitä LinkedIn:ssä voi tehdä, jos huomaa tahattomasti lisänneensä sellaisen kontaktin, jota ei oikeasti olisi pitänyt lisätä. Osaisitko sinä neuvoa? Kirjoitin tästä aiheesta jo aiemminkin , mutta johtuen LinkedIn-palvelun päivityksistä nämä ohjeet eivät ole enää kurantteja. Tässä uusi pikaohje.

Vältä epätoivoa asiakashankinnassa ja hinnoittelussa

Hyväntuulista keskiviikkoa! Olen viimeaikoina tehnyt paljon töitä hinnoittelun ja arvon kasvattamisen parissa. Näiden kahden idean ajatellaan usein olevan päällekkäisiä, mutta useimmiten ne eivät ole. Liian usein myyjät, myyntiorganisaatiot ja yrittäjät luovat arvoa ilman, että he pyytäisivät edes osaa tästä luodusta arvosta takaisinpäin. Katsotaanpa kahta syytä sille, miksi tämä on näin ja miten tätä voitaisiin muuttaa.