Kehityskeskustelu, toisilta nimiltään tavoitekeskustelu, suorituskeskustelu tai esimies-alaiskeskustelu on nimensä mukaisesti esimiehen ja alaisen välinen, (useimmiten kerran tai kaksi kertaa vuodessa) keskustelu, jossa arvioidaan saavutettuja tuloksia ja asetetaan uusia tavoitteita, sekä sovitaan henkilökohtaisista kehittymiseen liittyvistä toimenpiteistä.
Kehityskeskustelu on erittäin tärkeä suorituksen johtamisen työväline. Keskustelussa käsitellään yrityksen strategiasta johdetut henkilökohtaiset, tiimitason ja yksikkötason tavoitteet. Kehittämiskohteet määritetään henkilökohtaisen oppimisen tarpeista.
Esimiehelle keskustelut antavat mahdollisuuden yrityksen strategisten painopisteiden ja tavoitteiden konkretisointiin. Toisaalta keskustelu tarjoaa myös loistavan mahdollisuuden arvoida tehtyä työtä ja tekemisen laatua suhteessa tavoitteisiin, sekä yleiseen palautteen antamiseen. Esimiespalaute antaa mahdollisuuden esimiestyön kehittämiseen.
Kehityskeskustelun onnistumisen edellytyksenä on molemminpuolinen huolellinen valmistautuminen, asenne keskustelun hyödyllisyyteen, sekä sitoutuminen kehittymiseen. Valmistautumisessa on hyvä käyttää aiempien keskusteluiden papereita lähtökohtana, jolloin mennyttä voi verrata konkreettisesti asetettuihin yhdessä sovittuihin tavoitteisiin.
Tekemisen tason ja laadun lisäksi esimiehen on valmistauduttava keskustelemaan alaisen henkilökohtaisesta kehittymisestä. Esimiehen tehtävänä on arvioida rehellisesti osaamistarpeita ja tarvittaessa motivoida kehittymishaluja. Kehittymissuunnitelma johdetaan yksikön ja organisaation kehittymistarpeesta.
Kehityskeskustelu ei ole koskaan palkkakeskustelu. Joissakin yrityksissä kehityskeskustelun yhteydessä käydään henkilökohtainen tuloskeskustelu, jossa sovitaan yhteisesti mitattavista tavoitteista henkilökohtaisella tasolla.
Kehityskeskustelu on erittäin tärkeä suorituksen johtamisen työväline. Keskustelussa käsitellään yrityksen strategiasta johdetut henkilökohtaiset, tiimitason ja yksikkötason tavoitteet. Kehittämiskohteet määritetään henkilökohtaisen oppimisen tarpeista.
Esimiehelle keskustelut antavat mahdollisuuden yrityksen strategisten painopisteiden ja tavoitteiden konkretisointiin. Toisaalta keskustelu tarjoaa myös loistavan mahdollisuuden arvoida tehtyä työtä ja tekemisen laatua suhteessa tavoitteisiin, sekä yleiseen palautteen antamiseen. Esimiespalaute antaa mahdollisuuden esimiestyön kehittämiseen.
Kehityskeskustelun onnistumisen edellytyksenä on molemminpuolinen huolellinen valmistautuminen, asenne keskustelun hyödyllisyyteen, sekä sitoutuminen kehittymiseen. Valmistautumisessa on hyvä käyttää aiempien keskusteluiden papereita lähtökohtana, jolloin mennyttä voi verrata konkreettisesti asetettuihin yhdessä sovittuihin tavoitteisiin.
Tekemisen tason ja laadun lisäksi esimiehen on valmistauduttava keskustelemaan alaisen henkilökohtaisesta kehittymisestä. Esimiehen tehtävänä on arvioida rehellisesti osaamistarpeita ja tarvittaessa motivoida kehittymishaluja. Kehittymissuunnitelma johdetaan yksikön ja organisaation kehittymistarpeesta.
Kehityskeskustelu ei ole koskaan palkkakeskustelu. Joissakin yrityksissä kehityskeskustelun yhteydessä käydään henkilökohtainen tuloskeskustelu, jossa sovitaan yhteisesti mitattavista tavoitteista henkilökohtaisella tasolla.
Kommentit
Lähetä kommentti
Kuulisin mielelläni, jos sinulla heräsi jotain ajatuksia tähän juttuun liittyen.