Siirry pääsisältöön

Ketterä tuotteistus

Ketterä tuotteistusprosessini sopii ohjeeksi minkä tahansa tuotteen tai palvelun nopeaan muotoiluun.

  1. Määritä palvelutuotteen kohdeasiakas
  2. Kuvaa asiakkaan tarve tai ongelma
  3. Kiteytä palvelutuotteen tavoitteet
  4. Selvitä onko valmista ratkaisua
  5. Anna palvelutuotteelle nimi
  6. Kuvaa asiakkaan hyödyt
  7. Listaa toimitussisältö


Määritä ansaintamalli, hinnoittelu ja argumentoi asiakashyödyt. Vältä tässä homma laatusanoja, passiiveja ja epämääräisyyksiä. Konkretisoi. Aineellista. Puhu asioista oikeilla nimillä.

Listaa palvelutuotteen reunaehdot, asiakasodotukset, palvelutoiveet ja tarkenna vaatimukset. Hahmottele lopuksi asiakaskokemuksen, eli palvelutuotteen kulku ja toteutus ja tee lopuksi toimintaohje. Testaa.

Ketterä tuotteistusmalli pohjautuu mm. Jari Parantaisen esittämiin tuotteistuksen parhaisiin käytäntöihin.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

LinkedIn-tuplaprofiilin poistaminen

Miten yhdistän kaksi LinkedIn-profiilia yhdeksi profiiliksi? Miten poistan vanhan LinkedIn-profiilini? Onko sinulla jostain syystä kaksi LinkedIn-profiilia? Ole huoleti. Näin on varmaan käynyt joko salasanan unohtamisen tai jonkun muun syyn johdosta. Ongelma on ärsyttävä. Mutta ei hätää. Tässä on yksinkertainen ohje, jolla hoidat ongelmasi historiaan. Poista LinkedIn -tuplaprofiilisi.

Poista paha kontakti

11.1. ja jälleen uusi LinkedIn-lauantai :). Erään session tiimellyksessä myyjäkollegani jäi miettimään mitä LinkedIn:ssä voi tehdä, jos huomaa tahattomasti lisänneensä sellaisen kontaktin, jota ei oikeasti olisi pitänyt lisätä. Osaisitko sinä neuvoa? Kirjoitin tästä aiheesta jo aiemminkin , mutta johtuen LinkedIn-palvelun päivityksistä nämä ohjeet eivät ole enää kurantteja. Tässä uusi pikaohje.

Vältä epätoivoa asiakashankinnassa ja hinnoittelussa

Hyväntuulista keskiviikkoa! Olen viimeaikoina tehnyt paljon töitä hinnoittelun ja arvon kasvattamisen parissa. Näiden kahden idean ajatellaan usein olevan päällekkäisiä, mutta useimmiten ne eivät ole. Liian usein myyjät, myyntiorganisaatiot ja yrittäjät luovat arvoa ilman, että he pyytäisivät edes osaa tästä luodusta arvosta takaisinpäin. Katsotaanpa kahta syytä sille, miksi tämä on näin ja miten tätä voitaisiin muuttaa.