Siirry pääsisältöön

Ripeä tuotteistusprojekti

Ripeä tuotteistusprojekti on sanalla sanoen tehokas. Tässä karkea ohjeistus työvaiheineen:

1. Vaihe
  • Päätä tuotteistusprojektin tavoitteet ja mittarit: Ketterän tuotteistusmallin mukaan
  • Kiteytä tuotteen asiakaspalvelulupaus ja hyödyt: Kuvaus ja alustava hinnoittelu
  • Luonnostele tuotteen tarina: Esite, flyeri, ja markkinointiviestinnän ydin
  • Viimeistele tarina: Kertaa, korjaa, ja kokeile, toteuta esite/esite/web
  • Konkretisoi tuotteistus: toteuta aineellistaminen ja paketointi

2. Vaihe
  • Luonnostele palvelukonsepti: Palveluprosessin kuvaus ja rajoitteet
  • Tarkenna asiakaskokemuksen tulos: Luo laatukriteerit, mittarit ja aikataulut
  • Suunnittele formaatti ja viestintä: Varaa projektin resurssit, omistajuus ja tee tarkistuslista
  • Dokumentoi asiakaskokemuksen vaiheet: Tuotanto-, työ-, ja toimintaohjeistus, sekä käyttöohjeet

3. Vaihe
  • Viimeistele kokonaisuus: Sopimusjuridiikka, myynti-osto-toimitusprosessi, ja koulutusmateriaali
  • Kertaa, korjaa ja kouluta: Käy koko projekti lävitse, tee korjaukset ja myy sisälle, sekä kouluta.

Ripeä tuotteistusprojektimallini perustuu hyvin pitkästi Jari Parantaisen käyttämiin menetelmiin tuotteistuksen läpiviennissä.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

LinkedIn-tuplaprofiilin poistaminen

Miten yhdistän kaksi LinkedIn-profiilia yhdeksi profiiliksi? Miten poistan vanhan LinkedIn-profiilini? Onko sinulla jostain syystä kaksi LinkedIn-profiilia? Ole huoleti. Näin on varmaan käynyt joko salasanan unohtamisen tai jonkun muun syyn johdosta. Ongelma on ärsyttävä. Mutta ei hätää. Tässä on yksinkertainen ohje, jolla hoidat ongelmasi historiaan. Poista LinkedIn -tuplaprofiilisi.

Poista paha kontakti

11.1. ja jälleen uusi LinkedIn-lauantai :). Erään session tiimellyksessä myyjäkollegani jäi miettimään mitä LinkedIn:ssä voi tehdä, jos huomaa tahattomasti lisänneensä sellaisen kontaktin, jota ei oikeasti olisi pitänyt lisätä. Osaisitko sinä neuvoa? Kirjoitin tästä aiheesta jo aiemminkin , mutta johtuen LinkedIn-palvelun päivityksistä nämä ohjeet eivät ole enää kurantteja. Tässä uusi pikaohje.

Vältä epätoivoa asiakashankinnassa ja hinnoittelussa

Hyväntuulista keskiviikkoa! Olen viimeaikoina tehnyt paljon töitä hinnoittelun ja arvon kasvattamisen parissa. Näiden kahden idean ajatellaan usein olevan päällekkäisiä, mutta useimmiten ne eivät ole. Liian usein myyjät, myyntiorganisaatiot ja yrittäjät luovat arvoa ilman, että he pyytäisivät edes osaa tästä luodusta arvosta takaisinpäin. Katsotaanpa kahta syytä sille, miksi tämä on näin ja miten tätä voitaisiin muuttaa.