Marc Pitman kertoi SUCCESS-lehden tuoreimmassa artikkelissaan preemiobrändin rakentamisen salaisuuksista. Lähestymisen taustalla on ajatus siitä, että hyvän brändin haltija voi laskuttaa heikompaa enemmän samanlaisista tai lähes samanlaisista tuotteista, kuin kilpailija.
Onnistumisen taustalla on hänen mielestään keskeistä se, että brändin rakentaja keskittyy tajoomansa ainutkertaisuuteen ja ehdottoman laadukkaisiin tuotteisiin. Muuten? No sinä tiedät vastauksen...not a chance!
Tässä Marc Pitmanin kahdeksan porrasta parempaa brändiä ja korkeampia katteita kohden:
- Tee ensiluokkaisesta laadusta perustavoite ja ydinarvo
- Keskity asiakaspalveluun ja sen laatuun
- Mittaroi onnistumista jatkuvasti
- Kavenna kohderyhmää
- Kerro brändisi arvosta ja laadusta
- Huolehdi faneistasi ja ylitä aina odotuksia
- Varmista, että asiakas saa aina hinnalle vastinetta
- Älä anna alennuksia, sillä se rapauttaa aina brändiarvoa
Onnistumisten suurimpana esteenä on Marcin mukaan pohjimmiltaan brändinhaltijan oma usko ja luottamus tuotetun laadun ja asiakasodotusten toteutumisen suhteen. Tämän kaiken keskellä on pidettävä mielessä se, että vaikka korkeampi hinta edellyttääkin korkeampaa laatua on laadun tuottaminen ja jatkuva parantaminen paljon helpompaa hyvien katteiden, kuin pienien katteiden avulla.
Vai mitä sinä olet mieltä?
Sinun tehtäväsi on varmistaa, että laatu ja asiakasodotukset kohtaavat, ja ne ylitetään kerta toisensa jälkeen. Teet itse mahdollisesta mahdollista. Sinä. Ja sitten yrityksesi.
Kommentit
Lähetä kommentti
Kuulisin mielelläni, jos sinulla heräsi jotain ajatuksia tähän juttuun liittyen.