Siirry pääsisältöön

Tekstit

Oikeasti hyötyä asiakkaalle

Itse strategia voi olla innovaatio. Tuotteen tai palvelun ominaisuudet muutetaan strategian avulla joksikin uudeksi. Strategia luo itseasiassa asiakkaan, joka on kaiken liiketoiminnan tarkoitus. Strategiat tekevät tämän seuraavilla tavoilla: - Sopeutumalla asiakkaan sosiaaliseen ja taloudelliseen todellisuuteen - Tarjoamalla jotain, joka edustaa asiakkaalle todellista arvoa. - Luomalla hyödyn. - Hinnoittelulla. Hinta on tavallisesti hyödyn luomisessa miltei merkityksetön seikka. Strategia toimii, koska se antaa asiakkaalle mahdollisuuden tehdä jotain, joka palvelee hänen tarkoituksiaan. Toimiva strategia perustuu kysymykseen, "Mikä on oikeasti palvelua ja mistä on oikeasti hyötyä asiakkaalle". -PD:DP:148-

Myyjä tekee kaikkensa

Hyvässä kumppanuussuhteessa myyjä ei pyri myymään omia tuotteitaan kaikin keinoin mahdollisimman paljon. Kun myyjä on aidosti asiakkaan ja ostajan kumppani, hän auttaa ostajaa ostamaan oikein ja oikean määrän. Tällä tavalla toimiva myyjä saa myytyä tuotteitaan ostajalle huomattavasti enemmän. Laadukkaassa ja aidossa kumppanuussuhteessa myyjän ja ostajan välinen yhteistyö on inhimmillistä toimintaa ja heidän välillään on keskinäinen luottamus, ei sen kummempaa. Myyjä tekee hyvässä yhteistyösuhteessa aina kaikkensa, jotta ostaja saa sen mitä on luvattukin. - Matti S. Rauhala -

Asiakkuuden kolme ällää

Asiakkuuden vaalimisen kolme ällää, lupaus, lunastus ja lojaliteetti. Asiakkuuden vaalimisessa kuunnellaan asiakasta herkällä korvalla ja suurilla silmillä. Yritys antaa kaikille asiakkaille lupauksia, jotka asiakaspalvelu lunastaa. Erityisesti verkkokaupassa lupausten antaminen on erittäin helppoa, mutta lunastaminen on vaikeata. Lupaus antaa samassa yhteydessä lupauksen myös lojaliteetista, joka syntyy lupauksen lunastamisen ja asiakasodotuksen ylittämisestä ja kokemuksen paremmuudesta. Yrityksen koneisto, joka lunastaa lupauksen on avain siihen, että asiakkaat ovat tyytyväisiä ja palaavat ostamaan kerta toisensa jälkeen. Tärkeintä on ketteryys, avoimuus, kuunteleminen sekä valmius muuttaa ja muuttua. - Nella Ginman, Ifolor -

Elämää täysillä

Elämän salaisuus ei ole siinä mitä sinulle tapahtuu, vaan siinä mitä teet sillä mitä sinulle tapahtuu. Auta toisia ihmisiä heidän ongelmissaan ja oma elämäsi muuttuu siedettävämmäksi. Heitä sana mahdotonta roskakoriin, luota itseesi. Vaikka eteesi nousisi pahojakin esteitä, yleensä ne voi kiertää, ylittää, alittaa, tai ne voi muuttaa mahdollisuuksiksi. Kaikki on kiinni omasta suhtautumisestasi ja ajatuksistasi. Ilo kasvaa iloitessa yhdessä, yksin iloittuna se katoaa. Ajattele positiivisesti, ongelma on yleensä vain puolet siitä mitä se saa sinussa aikaan. Elä täysillä ja elämä antaa sinun elää täysillä. -  Norman Vincent Peale -

Asiakaslähtöisyys parantaa tuottavuutta

Asiakkaat ovat vaikuttavuuden lähtökohtana. Vaikuttavuus on tuottavuuden toinen ulottuvuus. Vain ymmärtämällä asiakkaiden tarpeita ja toimintaympäristöä, löydämme parhaat keinot vaikuttaa heihin. Parhaaseen tulokseen pääsemiseksi palvelun ja palveluprosessien täytyy olla erilaisia, koska asiakkaatkin ovat erilaisia. Vaikuttava asiakasläheisyys olettaa, että otamme asiakkaan asian hoitaaksemme.

Markkinat luovat menestystä

Luova jäljittelijä tarkastelee tuotteita ja palveluja asiakkaan näkökulmasta ja aloittaa tuotteiden sijasta markkinoista ja valmistajan sijasta asiakkaista. Luova jäljittely ei perustu asiakkaiden varastamiseen, vaan markkinoiden parempaan palvelemiseen. Luova jäljittely ei luo kysyntää vaan tyydyttää jo olemassa olevaa kysyntää ja täyttää asiakkaiden olemassa olevaa tarvetta edelläkävijää paremmin. Luovan jäljittelyt hyödyt konkretisoituvat parhaiten aloilla, joissa innovaattorit keskittyvät markkinoiden sijasta tuotteisiin. -PD:DP:138-

Luovassa strategiassa on pienempi riski

Luova jäljittely ei ole laitonta, päinvastoin. Luovan jäljittelyn strategiaa käyttävä yritys odottaa, ensin, että joku muu on keksinyt jotain uutta, mutta vain alustavasti. Yritys ryhtyy sen jälkeen itse töihin ja tuo hyvin pian markkinoille jotain, mitä tämän uutuuden olisi oikeastaan pitänyt olla tyydyttääkseen asiakasta ja tehdäkseen asiakkaan haluamat asiat, joista hän myös maksaa. Luova jäljittely on luonut uuden standardin ja ottaa markkinat haltuunsa. Luova jäljittely tähtää strategiansa avulla markkinoiden tai toimialan johtoon muita strategioita pienemmällä riskillä. -PD:DP:136-