Tässä on 11 tapaa varmistaa, että esityksesi valmistelu onnistuu, mitä ikinä sillä tavoitteletkin.
Valmistautuminen
Valmistautuminen
- Rakenna tarina. Esitykset, joissa vain kerrotaan sekalaista tietoa ilman kontekstia tai tarinaa ovat sellaisenaan todella tylsiä. Kerro tarina, jossa yleisö on päänäyttelijöinä, (paremminkin sankareina).
- Pysy asiassa. Yleisö kuuntelee vain tarinoita ja ideoita, jotka ovat heti käyttökelpoisia. Harkitse etukäteen mitä päätöksiä heiltä kaipaat ja rakenna tarinasi sen mukaiseksi.
- Unohda esittelysi. Verbaali-intro siitä kuka sinä olet ja mitä firmasi tekee, mikä tarinasi otsikko on ja miten yleensä päädyit missä olet, tylsistyttävät ihmisiä. Tiivistä introsi pariin lauseeseen vaikka esityksesi olisikin pitkä.
- Aloita herättämällä. Avaa juttusi paljastamalla jotain veret seisauttavia faktoja tai yllättäviä näkemyksiä, tai personoidulla näkökulmalla, joka johdattaa syvemmälle viestiisi ja haettavaan päätökseen.
- Ole hyvä ja herkullinen. Koska itse kuulit jonkun valittavat, että joku esitelmä oli liian lyhyt? Tee omastasi puolet lyhyempi, (tai vielä tiivistetympi).
- Käytä faktoja yleistyksien sijasta. Epämääräiset konseptit osoittavat epämääräistä ajattelua. Vahvista argumentteja ja tarinaa faktoilla, jotka ovat mitattavia, vahvistettavia, muistettavia ja dramaattisia.
- Personoi esityksesi joka kerran uudestaan. Saman esityksen heittäminen kaikille ei ole koskaan hyvä juttu, vaan se kääntyy usein sinua itseäsi vastaan. Jokainen yleisö on omanlaisensa, joten myös esityksesi täytyisi olla omanlaisensa.
- Pidä grafiikat yksinkertaisina. Ihmiset laittavat aivot autopilotille, jos esitys on täynnä monimutkaisia piirroksia, taulukoita ja graafeja. Käytä yksinkertaisia grafiikoita vahvistaaksesi niitä asioita, joita haluat painottaa ja, jotka ovat tärkeimpiä.
- Anna taustojen olla taustalla. Upeat taustagrafiikat tekevät esityksestä vaikeammin ymmärrettävän sillä kuuntelijoilla on tällöin taipumus keskittyä vääriin asioihin sen sijasta, että he keskittyisivät tärkeisiin asioihin. Käytä yksinkertaisia värejä ja taustoja.
- Käytä luettavia fontteja. Älä aiheuta kuuntelijoille ylimääräistä päänsärkyä minimaalisen pienellä tekstillä tai epäselvillä fonteilla. Käytä mieluummin hyviä ja selkeitä fontteja, vältä kursivointeja, lihavointeja ja erityisesti KAPITEELEJA.
- Älä kikkaile. Jos haluat, että yleisösi muistaa viestisi, ei käyttämiäsi kuvia tai efektejä, pidä esityksesi yksinkertaisena. Useimmiten yksinkertainen on tyylikästä ja toimivaa.
- Lähetä linkki tähän artikkeliin kaikille kolleegoillesi. Toivottavasti heikoimmatkin esitykset saavat tästä jotain vihjeitä valmisteluunsa.
Jos tämä artikkeli oli hyödyllinen rekisteröidy ja tilaa Sales Source "insider" uutiskirje.
Kommentit
Lähetä kommentti
Kuulisin mielelläni, jos sinulla heräsi jotain ajatuksia tähän juttuun liittyen.