Siirry pääsisältöön

Tarpeemme muovaavat arvojamme

Ihmisen toimintaa ohjaavat monenlaiset tarpeet ja motiivit, joiden kautta hän etsii elämälleen tarkoitusta ja mielekkyyttä.

Maslow jakaa yksilön tarpeet kuuteen ryhmään alhaalta ylöspäin:
- fysiologiset tarpeet; ravinto, lepo, seksi, terveys, kunto
- turvallisuuden tarpeet; jatkuvuus työssä, toimeentulossa ja asumisessa
- yhteenkuuluvuuden tarpeet; yhteisöön, perheeseen, ystäviin ja ryhmiin kuuluminen
- arvostuksen tarpeet; erottumisen, tarpeellisuuden ja hyödyllisyyden halu
- itsensä toteuttamisen ja kasvun tarpeet; itsensä ja osaamisensa jatkuva kehittäminen
- sisäiset tarpeet; henkisyys, omat arvot ja ihanteet

Tarpeet voidaan myös luokitella neljään ryhmään; alhaalta ylöspäin:
- henkiset tarpeet ja arvot
- psyykkiset tarpeet ja arvot
- sosiaaliset tarpeet ja arvot
- fyysiset tarpeet ja arvot

Arvomme liittyvät tarpeisiimme.

-SL:ÄIJ:214-

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

LinkedIn-tuplaprofiilin poistaminen

Miten yhdistän kaksi LinkedIn-profiilia yhdeksi profiiliksi? Miten poistan vanhan LinkedIn-profiilini? Onko sinulla jostain syystä kaksi LinkedIn-profiilia? Ole huoleti. Näin on varmaan käynyt joko salasanan unohtamisen tai jonkun muun syyn johdosta. Ongelma on ärsyttävä. Mutta ei hätää. Tässä on yksinkertainen ohje, jolla hoidat ongelmasi historiaan. Poista LinkedIn -tuplaprofiilisi.

Poista paha kontakti

11.1. ja jälleen uusi LinkedIn-lauantai :). Erään session tiimellyksessä myyjäkollegani jäi miettimään mitä LinkedIn:ssä voi tehdä, jos huomaa tahattomasti lisänneensä sellaisen kontaktin, jota ei oikeasti olisi pitänyt lisätä. Osaisitko sinä neuvoa? Kirjoitin tästä aiheesta jo aiemminkin , mutta johtuen LinkedIn-palvelun päivityksistä nämä ohjeet eivät ole enää kurantteja. Tässä uusi pikaohje.

Vältä epätoivoa asiakashankinnassa ja hinnoittelussa

Hyväntuulista keskiviikkoa! Olen viimeaikoina tehnyt paljon töitä hinnoittelun ja arvon kasvattamisen parissa. Näiden kahden idean ajatellaan usein olevan päällekkäisiä, mutta useimmiten ne eivät ole. Liian usein myyjät, myyntiorganisaatiot ja yrittäjät luovat arvoa ilman, että he pyytäisivät edes osaa tästä luodusta arvosta takaisinpäin. Katsotaanpa kahta syytä sille, miksi tämä on näin ja miten tätä voitaisiin muuttaa.