Siirry pääsisältöön

Alitajunnan aktivointivaihe

On sanottu, että luovuus on 10 prosenttia inspiraatiota ja 90% perspiraatiota. Luovuutta voidaan tarkastella prosessin, yksilön, lopputuloksen tai ymnpäristön näkökulmasta.

Luova prosessi voidaan jakaa seuraavaan viiteen vaiheeseen:

1. Valmistelu, ongelman hahmottaminen, tiedon kerääminen ja olettamusten kyseenalaistaminen.
2. Turhautuminen, pitkästyminen, ärsyyntyminen ja ongelmanratkaisukyvyn epäileminen.
3. Periksi antaminen ja ongelman luovuttaminen alitajunnan ratkaistavaksi.
4. Oivallus ja ratkaisun yllättävä löytyminen, ahaa-elämys, eli luovuus.
5. Testaus ja ratkaisun hyväksyminen tai hylkääminen.

On tärkeätä huomata, että prosessiin kuuluu olennaisesti turhautumien ja hautominen. Jos ongelmaan löydetään ratkaisu liian nopeasti ja helposti, voidaan kysyä, oliko se todella uusi ja luova ratkaisu.

Hautominen on tiedoisuuden laajentamista ja alitajunnan aktivointivaihe.

(SL:ÄIJ:160)

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

LinkedIn-tuplaprofiilin poistaminen

Miten yhdistän kaksi LinkedIn-profiilia yhdeksi profiiliksi? Miten poistan vanhan LinkedIn-profiilini? Onko sinulla jostain syystä kaksi LinkedIn-profiilia? Ole huoleti. Näin on varmaan käynyt joko salasanan unohtamisen tai jonkun muun syyn johdosta. Ongelma on ärsyttävä. Mutta ei hätää. Tässä on yksinkertainen ohje, jolla hoidat ongelmasi historiaan. Poista LinkedIn -tuplaprofiilisi.

Poista paha kontakti

11.1. ja jälleen uusi LinkedIn-lauantai :). Erään session tiimellyksessä myyjäkollegani jäi miettimään mitä LinkedIn:ssä voi tehdä, jos huomaa tahattomasti lisänneensä sellaisen kontaktin, jota ei oikeasti olisi pitänyt lisätä. Osaisitko sinä neuvoa? Kirjoitin tästä aiheesta jo aiemminkin , mutta johtuen LinkedIn-palvelun päivityksistä nämä ohjeet eivät ole enää kurantteja. Tässä uusi pikaohje.

Vältä epätoivoa asiakashankinnassa ja hinnoittelussa

Hyväntuulista keskiviikkoa! Olen viimeaikoina tehnyt paljon töitä hinnoittelun ja arvon kasvattamisen parissa. Näiden kahden idean ajatellaan usein olevan päällekkäisiä, mutta useimmiten ne eivät ole. Liian usein myyjät, myyntiorganisaatiot ja yrittäjät luovat arvoa ilman, että he pyytäisivät edes osaa tästä luodusta arvosta takaisinpäin. Katsotaanpa kahta syytä sille, miksi tämä on näin ja miten tätä voitaisiin muuttaa.