Useimmilla on harhakuvitelma siitä, että omassa brandissa on tärkeät brandi itsessään. Näin ei kuitenkaan ole. Tärkeintä on se mitä brandi tuottaa kohderyhmälleen ja miten brändi kohderyhmäänsä auttaa. Tässä on neljä yksinkertaista ja konkreettista vaihetta, joilla oman brändin ja sen tuottamaa arvoa voi parantaa ja toimintaa voi kehittää.
Tunnista yleisösi. Et voi täyttää kenenkään tarpeita, jos et tiedä ketä he ovat. Tunnistaaksesi kohdeyleisön mieti ihmisiä, joihin haluat vaikuttaa, ihmisiä, joita haluaisit auttaa ja ihmisiä jotka voivat auttaa sinua menestyksen saavuttamisessa. Listaa omasta mielestäsi tärkeimmät viisi yleisön jäsentä.
Määritä menestys. Pyri määrittelemään liistamiesi ihmisten määritelmä heidän omalle menestykselleen, muista, että menestys ei ole vain liiketoiminnan menestystä vaan se koostuu useista palasista. Menestys voi hyvinkin olla kaikessa yksinkertaisuudessaan esimerkiksi onnistunut markkinointikampanja, tai vaikkapa loppuunjuostu maraton-juoksu. Kirjoita jokaisen listaamasi ihmisen viereen vähintään kolme heidän menestykseensä liittyvää asiaa.
Kasvata arvoa. Mieti miten voit tuottaa kohdeyleisölle lisäarvoa, eli kokoa palasista konkreettinen tarina, pystytkö tuottamaan menestyksekkään markkinointikampanjan, voitko auttaa maraton-juoksussa tai vaikkapa työnhaussa? Taustatyö ja tiedonjakaminen on yleensä erittäin arvokasta tässäkohdin. Merkitse jokaisen kohdalle jotain miten voit edesauttaa heidän menestystään.
Kohdista ja toteuta. Viimeisessä vaiheessa kohdista mielenkiinto itse toimintaan ja toteutukseen. Otetaanpa esimerkkiksi se, että osaat auttaa jotakuta juoksemaan maratonin, koska olet itse juossut sellaisen aiemmin. Pura valmistautuminen pienempiin osiin, tee tehtävälistaus; anna oma treeniaikataulu tai esittele oma valmentajasi.Kirjoita jokaiseen kohtaan jotain, minkä voit heille tehdä alle 30 minuutissa.
Näiden vaiheiden avulla oma brändisi tuottaa arvoa toisille ja olet listannut 15 erilaista arvonlisäyksen tapaa verkostosi tärkeimmille ihmisille. Älä vain puhu tehtävistä, toteuta ne!
- Rebecca Rapple, Your Personal Brand -
Tunnista yleisösi. Et voi täyttää kenenkään tarpeita, jos et tiedä ketä he ovat. Tunnistaaksesi kohdeyleisön mieti ihmisiä, joihin haluat vaikuttaa, ihmisiä, joita haluaisit auttaa ja ihmisiä jotka voivat auttaa sinua menestyksen saavuttamisessa. Listaa omasta mielestäsi tärkeimmät viisi yleisön jäsentä.
Määritä menestys. Pyri määrittelemään liistamiesi ihmisten määritelmä heidän omalle menestykselleen, muista, että menestys ei ole vain liiketoiminnan menestystä vaan se koostuu useista palasista. Menestys voi hyvinkin olla kaikessa yksinkertaisuudessaan esimerkiksi onnistunut markkinointikampanja, tai vaikkapa loppuunjuostu maraton-juoksu. Kirjoita jokaisen listaamasi ihmisen viereen vähintään kolme heidän menestykseensä liittyvää asiaa.
Kasvata arvoa. Mieti miten voit tuottaa kohdeyleisölle lisäarvoa, eli kokoa palasista konkreettinen tarina, pystytkö tuottamaan menestyksekkään markkinointikampanjan, voitko auttaa maraton-juoksussa tai vaikkapa työnhaussa? Taustatyö ja tiedonjakaminen on yleensä erittäin arvokasta tässäkohdin. Merkitse jokaisen kohdalle jotain miten voit edesauttaa heidän menestystään.
Kohdista ja toteuta. Viimeisessä vaiheessa kohdista mielenkiinto itse toimintaan ja toteutukseen. Otetaanpa esimerkkiksi se, että osaat auttaa jotakuta juoksemaan maratonin, koska olet itse juossut sellaisen aiemmin. Pura valmistautuminen pienempiin osiin, tee tehtävälistaus; anna oma treeniaikataulu tai esittele oma valmentajasi.Kirjoita jokaiseen kohtaan jotain, minkä voit heille tehdä alle 30 minuutissa.
Näiden vaiheiden avulla oma brändisi tuottaa arvoa toisille ja olet listannut 15 erilaista arvonlisäyksen tapaa verkostosi tärkeimmille ihmisille. Älä vain puhu tehtävistä, toteuta ne!
- Rebecca Rapple, Your Personal Brand -
Kommentit
Lähetä kommentti
Kuulisin mielelläni, jos sinulla heräsi jotain ajatuksia tähän juttuun liittyen.