Siirry pääsisältöön

Opettele kuuntelemaan

Sosiaalinen media ja työkalut kehittyvät jatkuvasti. Osa some -periaatteista on kuitenkin pysyvämpää sorttia, ja niistä on hyötyä, jos haluat viehättää asiakkaitasi ja rakentaa brändiä, josta tykätään ja pidetään.

Seuraavien viestien kuusi vihjettä ovat kullanarvoisia:

#1 Kuuntele ensin, äläkä lopeta kuuntelua koskaan
Niin houkuttelevalta, kuin se tuntuukin, että osallistuu keskusteluun, kannattaa aina muistaa että 50% viestinnästä on kuuntelua ja 50% puhetta. Jos asiakkaat haluavat äänensä kuuluviin, sosiaalinen media tarjoaa tähän oivat välineet, ja samalla se tarjoaa oivat välineet asiakkaiden kuuntelemiseen.


#2 Säilytä aitous
Mitä isommaksi organisaatio kasvaa, sen enemmän se kehittää mallejaan ja prosessejaan tehokkuuden parantamiseksi. Valitettavasti näillä on aina kääntöpuolensa, eli persoonallisuuden ja aitouden säilyttäminen on vaikempaa. Some tarjoaa mahdollisuuksia tämän kehityskulun kääntämiseen, eli ihmisten kohtaamiseen ihmisinä.

#3 Luo arvoa, ilmaiseksi!
Mitä laadukkaampaa ja parempaa, eli arvokkaampaa sisältöä jaetaan sen suurempi on luottamuksen ja maineen piiri. Ammattilaisuutta ja asiantuntijuutta voi ja kannattaa jakaa ilman odotuksia. Jakaminen on välittämistä ja välittäminen on...arvon kasvattamista.

#4 Kerro mistä tulet, ja jaa tarinoita
Jokaisella brändillä on vähintään yksi tarina kerrottavaksi. Tarinoiden kertominen blogeissa tai videoissa on sosiaalista valuuttaa, asiakkaille ja asiakkaaksi haluttaville.

#5 Myönnä virheet, silloin kun niitä tapahtuu
Virheiden myöntäminen, tapahtuneen pahoittelu, jopa anteeksi pyyntö, vievät brändiä eteenpäin valonnopeudella. Ihmiset tekevät yritykset, ihmiset tekevät virheitä, virheen tekemisessä ei ole mitään väärää,  sen peittämisessä on.

#6 Yllätä, jännitä ja hurmaa
Sosiaalisessa mediassa ei kilpailla perinteisiä kilpailijoita vastaan, vaan somessa kaikki ovat toistensa kavereita niin ihmisinä kuin brändeinäkin. Somessa tehtävänä on luoda Wau-elämyksiä ja yllätyksiä, tavoitteena on saada ihmiset hymyilemään.

Free translation from 6 ways to become likeable.

Kommentit

  1. Kuuntelemista on mahdollista oppia ja parantaa.

    #1 Kuuntele sydämmellä. Keskity siihen mitä toinen sanoo, kuuntele loppuun asti, kuuntele aidosti mitä toinen sanoa ja kuule se.

    #2 Pysy uteliaana. Kysy kuulemasi pohjalta kysymyksiä, johdata itseäsi syvemmälle. Ollessasi utelias keskityt luonnollisesti kuuntelemaan ja kuulemaan.

    #3 Kysy ajatteluun ohjaavia kysymyksiä. Esitä avoimia kysymyksiä, jolloin ihminen joutuu vastauksensa lisäksi miettimään ratkaisuja.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Kuulisin mielelläni, jos sinulla heräsi jotain ajatuksia tähän juttuun liittyen.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

LinkedIn-tuplaprofiilin poistaminen

Miten yhdistän kaksi LinkedIn-profiilia yhdeksi profiiliksi? Miten poistan vanhan LinkedIn-profiilini? Onko sinulla jostain syystä kaksi LinkedIn-profiilia? Ole huoleti. Näin on varmaan käynyt joko salasanan unohtamisen tai jonkun muun syyn johdosta. Ongelma on ärsyttävä. Mutta ei hätää. Tässä on yksinkertainen ohje, jolla hoidat ongelmasi historiaan. Poista LinkedIn -tuplaprofiilisi.

Poista paha kontakti

11.1. ja jälleen uusi LinkedIn-lauantai :). Erään session tiimellyksessä myyjäkollegani jäi miettimään mitä LinkedIn:ssä voi tehdä, jos huomaa tahattomasti lisänneensä sellaisen kontaktin, jota ei oikeasti olisi pitänyt lisätä. Osaisitko sinä neuvoa? Kirjoitin tästä aiheesta jo aiemminkin , mutta johtuen LinkedIn-palvelun päivityksistä nämä ohjeet eivät ole enää kurantteja. Tässä uusi pikaohje.

Kohenna mediapeittoa

By Chris Brogan Voisit olla oman alueesi reportteri, siinä teollisuudessa, jota suurimman osan ajastasi palvelet. Sen sijaan, että olet markkinoijana ja omistajana-joka-teeskentelee-markkinoijaa -roolissasi, voisit vallan mainiosti tehdä töitä laajemman medianäkyvyyden eteen. Ihan vain ajatuksena. Tässä Ohjeita Mediapeiton Parantamiselle Jos kysyisin Joe Sorge lta ketä ovat tunnetuimpia nimiä Milwaukeen ravintolaskenessä hän osaisi varmasti kertoa sen minulle. Jos kysyisin häneltä toimialaan vaikuttavista uusista jutuista, hän osaisi kertoa myös tästä aiheesta.