Sosiaalinen media ja työkalut kehittyvät jatkuvasti. Osa some -periaatteista on kuitenkin pysyvämpää sorttia, ja niistä on hyötyä, jos haluat viehättää asiakkaitasi ja rakentaa brändiä, josta tykätään ja pidetään.
Seuraavien viestien kuusi vihjettä ovat kullanarvoisia:
#1 Kuuntele ensin, äläkä lopeta kuuntelua koskaan
Niin houkuttelevalta, kuin se tuntuukin, että osallistuu keskusteluun, kannattaa aina muistaa että 50% viestinnästä on kuuntelua ja 50% puhetta. Jos asiakkaat haluavat äänensä kuuluviin, sosiaalinen media tarjoaa tähän oivat välineet, ja samalla se tarjoaa oivat välineet asiakkaiden kuuntelemiseen.
#2 Säilytä aitous
Mitä isommaksi organisaatio kasvaa, sen enemmän se kehittää mallejaan ja prosessejaan tehokkuuden parantamiseksi. Valitettavasti näillä on aina kääntöpuolensa, eli persoonallisuuden ja aitouden säilyttäminen on vaikempaa. Some tarjoaa mahdollisuuksia tämän kehityskulun kääntämiseen, eli ihmisten kohtaamiseen ihmisinä.
#3 Luo arvoa, ilmaiseksi!
Mitä laadukkaampaa ja parempaa, eli arvokkaampaa sisältöä jaetaan sen suurempi on luottamuksen ja maineen piiri. Ammattilaisuutta ja asiantuntijuutta voi ja kannattaa jakaa ilman odotuksia. Jakaminen on välittämistä ja välittäminen on...arvon kasvattamista.
#4 Kerro mistä tulet, ja jaa tarinoita
Jokaisella brändillä on vähintään yksi tarina kerrottavaksi. Tarinoiden kertominen blogeissa tai videoissa on sosiaalista valuuttaa, asiakkaille ja asiakkaaksi haluttaville.
#5 Myönnä virheet, silloin kun niitä tapahtuu
Virheiden myöntäminen, tapahtuneen pahoittelu, jopa anteeksi pyyntö, vievät brändiä eteenpäin valonnopeudella. Ihmiset tekevät yritykset, ihmiset tekevät virheitä, virheen tekemisessä ei ole mitään väärää, sen peittämisessä on.
#6 Yllätä, jännitä ja hurmaa
Sosiaalisessa mediassa ei kilpailla perinteisiä kilpailijoita vastaan, vaan somessa kaikki ovat toistensa kavereita niin ihmisinä kuin brändeinäkin. Somessa tehtävänä on luoda Wau-elämyksiä ja yllätyksiä, tavoitteena on saada ihmiset hymyilemään.
Free translation from 6 ways to become likeable.
Seuraavien viestien kuusi vihjettä ovat kullanarvoisia:
#1 Kuuntele ensin, äläkä lopeta kuuntelua koskaan
Niin houkuttelevalta, kuin se tuntuukin, että osallistuu keskusteluun, kannattaa aina muistaa että 50% viestinnästä on kuuntelua ja 50% puhetta. Jos asiakkaat haluavat äänensä kuuluviin, sosiaalinen media tarjoaa tähän oivat välineet, ja samalla se tarjoaa oivat välineet asiakkaiden kuuntelemiseen.
#2 Säilytä aitous
Mitä isommaksi organisaatio kasvaa, sen enemmän se kehittää mallejaan ja prosessejaan tehokkuuden parantamiseksi. Valitettavasti näillä on aina kääntöpuolensa, eli persoonallisuuden ja aitouden säilyttäminen on vaikempaa. Some tarjoaa mahdollisuuksia tämän kehityskulun kääntämiseen, eli ihmisten kohtaamiseen ihmisinä.
#3 Luo arvoa, ilmaiseksi!
Mitä laadukkaampaa ja parempaa, eli arvokkaampaa sisältöä jaetaan sen suurempi on luottamuksen ja maineen piiri. Ammattilaisuutta ja asiantuntijuutta voi ja kannattaa jakaa ilman odotuksia. Jakaminen on välittämistä ja välittäminen on...arvon kasvattamista.
#4 Kerro mistä tulet, ja jaa tarinoita
Jokaisella brändillä on vähintään yksi tarina kerrottavaksi. Tarinoiden kertominen blogeissa tai videoissa on sosiaalista valuuttaa, asiakkaille ja asiakkaaksi haluttaville.
#5 Myönnä virheet, silloin kun niitä tapahtuu
Virheiden myöntäminen, tapahtuneen pahoittelu, jopa anteeksi pyyntö, vievät brändiä eteenpäin valonnopeudella. Ihmiset tekevät yritykset, ihmiset tekevät virheitä, virheen tekemisessä ei ole mitään väärää, sen peittämisessä on.
#6 Yllätä, jännitä ja hurmaa
Sosiaalisessa mediassa ei kilpailla perinteisiä kilpailijoita vastaan, vaan somessa kaikki ovat toistensa kavereita niin ihmisinä kuin brändeinäkin. Somessa tehtävänä on luoda Wau-elämyksiä ja yllätyksiä, tavoitteena on saada ihmiset hymyilemään.
Free translation from 6 ways to become likeable.
Kuuntelemista on mahdollista oppia ja parantaa.
VastaaPoista#1 Kuuntele sydämmellä. Keskity siihen mitä toinen sanoo, kuuntele loppuun asti, kuuntele aidosti mitä toinen sanoa ja kuule se.
#2 Pysy uteliaana. Kysy kuulemasi pohjalta kysymyksiä, johdata itseäsi syvemmälle. Ollessasi utelias keskityt luonnollisesti kuuntelemaan ja kuulemaan.
#3 Kysy ajatteluun ohjaavia kysymyksiä. Esitä avoimia kysymyksiä, jolloin ihminen joutuu vastauksensa lisäksi miettimään ratkaisuja.