Siirry pääsisältöön

Rohkeus on oma valintasi

Voimme aina tehdä valintoja. Saimme juuri ensimmäisen kunnon lumisateen tänne Massachusettsin pohjoisosaan, ja lapset ovat luonani, paljon tekemistä, ja minun täytyy vielä hoitaa heidät kouluunkin.

Snow Day

Autoni ei ole sieltä kaikkein parhaimmasta päästä näillä keleillä (Camaro: voimaa kyllä, mutta ei pitoa). Mutta jostain syystä herään siihen, että kaikki on kiinni omista valinnoistani.

Suuremman viisauden siemenet istutetaan yksinkertaisina hetkinä. (klikkaa twiitataksesi)

TEEMME TUHANSIA VALINTOJA PÄIVITTÄIN

Meidän täytyy muistaa kaikilla elämämme alueilla, mukaanlukien yritysmaailma, huolehtia siitä, että meillä on aikaa päätösten tekemiselle. Mitä tässä onnistuminen sitten vaatii? Sitoutumista siihen, että paremmat päätökset ovat kaiken tekemisemme keskiössä. Se missä ajaudumme usein sivuraiteille on siinä, kun meistä tuntuu, että meillä ei ole vaihtoehtoja, tai kun valitsemme kaikkein helpoimman vaihtoehdon, tai kun teemme kaikkemme sen eteen, että teemme vääriä valintoja. Uskotko? Tuntuuko tutulta?

Tässä lähellä on yksi Subway-ravintola, jonka omistajat ovat selkeästi stressaantuneita omasta taloudellisesta tilanteestaan. Kun olin ostamassa lapsilleni ruokaa sieltä kuulin omistajan huutavan henkilökunnalleen siitä, että he olivat laittaneet lämmöt päälle. He sanoivat “Mutta asiakkaat valittavat siitä, että heillä on kylmä.” Ja omistaja vain jatkoi huutamistaan. Seisoskellessani ihmettelin hiljaa itsekseni “Mikäköhän maksaa omistajalle eniten?” Muutamaa hetkeä myöhemmin menin täyttämään limuani samalla kun lapseni lopettelivat syömistään. Samainen omistajatyyppi katsoi minua vihaisesti, mitä ilmeisimmin santsilimuuni liittyen (en nähnyt missään lappua, joka olisi kertonut tämän olevan kiellettyä).

Joten mitä luulet, millainen fiilis minulle jäi hänestä? Mikä oli hänen päätöksensä?

ROHKEUS ON SINUN VALINTASI

Juttelen usein Rob Hatchin kanssa liiketoimintapäätöksistä ja hän tykkää kertoa minulle konseptistaan, joka on nimeltään “valinta-arkkitehtuuri.” Tämä on jonkinlainen psykologiaan perustuva juttu, joka osoittaa sitä miten ihmisiin voidaan vaikuttaa silloin kun he tekevät ostopäätöksiään. Tämä on aivan keskiössä niissä jutuissamme, joita kutsumme toisinaan “yritysmuotoiluksi ts. business designiksi”, joka siis tarkoittaa liiketoiminnan mallintamista sen elinkaaren alusta sen loppuun asti, vieläpä siten, että sen yritysmuotoilun keskiössä pidetään asiakaskokemusta.

Tällaiset valinnat kysyvät oikeasti rohkeuttasi.

Minä päätän, että en tarjoa hakutoimintoa sivustollani [chrisbrogan.com]. Kuulen tähän liittyviä kysymyksiä jatkuvasti. Miksikö? Koska toimin kuraattorina. Tavoitteenani on tuottaa sellaisia juttuja, joista uskon olevan sinulle kaikkein eniten hyötyä. Museot luetteloivat kaikki kokoelmansa, joista on useimmiten vain 18% näytillä yhdellä kertaa.

Ja nyt ei ole kyse siis siitä etteikö minun työni ole taidetta, mutta haluan tarjota sinulle vain sitä, josta on minun mielestäni hyötyä sinulle, enkä menneiden vuosien kirjoitusarkistojani.

TÄSTÄ ON HYVÄ LÄHTEÄ

Se miten me kohtelemme itseämme on myös valinta. Olen turhautunut kaikkiin niihin ihmisiin, jotka kuvittelevat, että heillä on oikeus kertoa toisille siitä mikä on oikeata ja mikä on väärää sosiaalisiten verkostojen ja medioiden käyttöä. Viimeyönä valitsin sen, että osallistun tähän väittelyyn. Kunnes päätin lopettaa. Mistä syystä? Koska minä itse päätän siitä mihin aikani käytän, päätin käyttää sen johonkin järkevämpään, päätin antaa aikaani sinulle. Se tyyppi, joka halusi valittaa tavastani twiittailla, kertoi vain omia näkemyksiään tästä asiasta.

Tämä ei ole minun huolenaiheeni. Sinä olet. Tämä on minun valintani.

Kun päätämme hoitaa hommamme tai syödä terveellisemmin, harrastaa liikuntaa, jotta pysymme terveempinä, on rohkeaa. Ahkeruus ja tahtotila liiketoiminnan kehittämiselle vaatii myöskin rohkeutta. Toisinaan jopa huono valinta vaatii päätöksen tekemistä, jolloin se vaatii myös henkilökohtaista rohkeutta. Älä huijaa itseäsi siten, että uskottelet itsellesi vain hyvien ja oikeiden päätösten vaativan rohkeuttasi.

Rohkeuden vastakohta ei ole pelko. Rohkeuden vastakohta on periksianto.

Joten kysymykseni sinulle kuuluukin: minkä valintojen ja päätöstesi tekemiseen sinulla tänään riittää rohkeutta?

Me puhumme rohkeudesta ja päätöksenteosta Brave New Year -valmennuksessamme. Jos haluat liittyä samanhenkisten ihmisten joukkoon ja tavoitella loistavan upeata ja onnistunutta vuotat 2013 - nyt on sinun tilaisuutesi tehdä päätöksesi.

~ Bravery is Choice +Chris Brogan ~

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

LinkedIn-tuplaprofiilin poistaminen

Miten yhdistän kaksi LinkedIn-profiilia yhdeksi profiiliksi? Miten poistan vanhan LinkedIn-profiilini? Onko sinulla jostain syystä kaksi LinkedIn-profiilia? Ole huoleti. Näin on varmaan käynyt joko salasanan unohtamisen tai jonkun muun syyn johdosta. Ongelma on ärsyttävä. Mutta ei hätää. Tässä on yksinkertainen ohje, jolla hoidat ongelmasi historiaan. Poista LinkedIn -tuplaprofiilisi.

Poista paha kontakti

11.1. ja jälleen uusi LinkedIn-lauantai :). Erään session tiimellyksessä myyjäkollegani jäi miettimään mitä LinkedIn:ssä voi tehdä, jos huomaa tahattomasti lisänneensä sellaisen kontaktin, jota ei oikeasti olisi pitänyt lisätä. Osaisitko sinä neuvoa? Kirjoitin tästä aiheesta jo aiemminkin , mutta johtuen LinkedIn-palvelun päivityksistä nämä ohjeet eivät ole enää kurantteja. Tässä uusi pikaohje.

Kohenna mediapeittoa

By Chris Brogan Voisit olla oman alueesi reportteri, siinä teollisuudessa, jota suurimman osan ajastasi palvelet. Sen sijaan, että olet markkinoijana ja omistajana-joka-teeskentelee-markkinoijaa -roolissasi, voisit vallan mainiosti tehdä töitä laajemman medianäkyvyyden eteen. Ihan vain ajatuksena. Tässä Ohjeita Mediapeiton Parantamiselle Jos kysyisin Joe Sorge lta ketä ovat tunnetuimpia nimiä Milwaukeen ravintolaskenessä hän osaisi varmasti kertoa sen minulle. Jos kysyisin häneltä toimialaan vaikuttavista uusista jutuista, hän osaisi kertoa myös tästä aiheesta.