Yksi Human Business Way -liiketoiminnan tukijaloista on se, että yritämme kertoa isompia tarinoita. Mitä tarkoitan tällä? Yritän ratkaista asioita ehdottamalla tätä yhdeksi osaksi yrityksesi Business Designia - eli liiketoiminnan muotoiluvaihettasi.
Ajattelepa itseäsi ja kulutustottumuksiasi median suhteen. Kirjoitin tämän aikaisin maantaiaamuna (USA:ssa siis). Koska sinä luet tätä? Miten päädyit lukemaan tätä? Mitä luit ennen tätä?
Kuinka usein luet jotain ja jatkat välittömästi matkaasi eteenpäin ilman, että hengähtäisit edes hieman miettiäksesi sitä mitä opit tai miten voisit hyödyntää lukemaasi? Kuinka monta kertaa klikkaat “merkitse kirjainmerkiksi myöhempää lukemista varten” tai jotain vastaavaa ja palaat aiheeseen ehkä vasta kuukausien kuluttua?
Lukijasi on samassa veneessä kanssasi. Hekin ryntäilevät suinpäin ympäri internettiä etsien jotain käyttökelpoista tai viihdyttävää (tai onnekkaimmat molempia) sisältöä, ja sinä olet yksi pysäkki tällä matkalla. Mitä ajattelit tehdä sen eteen, että sinut nähdään ja kuullaan paremmin?
“Isompi tarina” on sellainen, jossa asiakkaastasi tulee sankari, sellainen, jossa valmistelet häntä menestymään ja, jossa sinä olet itse palvelemassa omaa yhteisöäsi, jonka ansiosta yrityksesi on olemassaa. Esimerkiksi pelkästään tämä juttuni on kirjoitettu sinulle, jotta voit käyttää tätä hyödyksesi ja kasvattaaksesi omaa ja yrityksesi arvoa.
Mutta ehkäpä et ole samalla liiketoiminta-alueella minun kanssani. Entäpä jos olet, kuin Joel Libava: Franchise-Kuningas? Joel palvelee ihmisiä fränkkäribisneksessä. Joten mitä annettavaa hänellä voisi olla? Joel etsii uupumatta tapoja, joilla hän auttaa ihmisiä ja konsultteja, jotka toimivat franchising-yrityksissä, myyden, ostaen, tai pyörittäen niitä. Se mitä voit nähdä ja lukea hänen sivuillaan palvelee hänen yhteisöään.
Isompi tarina tulee myös Gini Dietrichltä silloin kun hän varustaa PR-ammattilaisia ajatuksillaan auttaakseen heitä heidän omissaa kehityshankkeissaan. Jos olet tällainen ihminen, etkä ole vielä löytänyt hänen loistavia opetuksiaan, olet missannut jotain todella hyödyllistä.
Valmistusohje:
Kerro tarina asiakkaastasi. Aloita heistä, älä itsestäsi tai tuotteistasi. Ystäväni John Jantsch on tunnustettu ja luotettava sellaisten pikkuyritysten neuvonantaja jotka kaipaavat markkinoijan apua menestyäkseen. En usko, että John on koskaan yrittänyt myydä mitään. Silloinkin kun hän julkaisee uuden kirjansa (joita tulee suhteellisen usein) hän saattaa kirjoittaa siitä pienen jutun, jonka jälkeen hän jatkaa matkaansa. Tähän sinunkin pitäisi ehkä pyrkiä.
Jos sinulla on asiakkaita, joita olet menestyksekkästi auttanut, kirjoita heistä, mutta älä mainitse itseäsi. Älä koskaan anna valtaa sille halulle, jossa sanot “…ja me pystyimme toimittamaan heille sivuston, jonka ansiosta he onnistuivat saamaan 304% lisää liidejä viikossa.” Homman magiikka on siinä, että osaat kertoa lukijoillesi neuvoja yrittämättä myydä omaa tuotettasi, ja tarjoat kontaktipinnan itseesi ja yritykseesi vaikkapa vain alaviitteessä, jolloin tuotat mahdollisimman paljon arvoa ilmaiseksi ja etukäteen, ennenkuin pyydät yhtään mitään, jos pyydät.
Viimeiseksi, pidä jutut lyhyinä. Ihmisillä ei ole aikaa istua lukemassa liian pitkiä juttujasi löytääkseen sen mitä he kaipaavat. Jaa juttusi selkeisiin osiin visuaalisesti ja tee niistä helposti kulutettavia. Tämä on todella arvokas vinkki.
Päästäksesi parhaimpaan lopputulokseen, pyri kommentoimaan lähes yhtä usein, kuin ihmiset vastaavat viesteihisi. Tätä ei tarvitse tehdä aina, mutta usein. Tee se mitä pystyt.
Etkö sinäkin lue tätä tästä syystä? Mikä on sinun iso tarinasi oman tuotteesi tai palvelusi ympäriltä?
~ How Do I Get People to Care About What I’m Doing? – Chris Brogan ~
Ajattelepa itseäsi ja kulutustottumuksiasi median suhteen. Kirjoitin tämän aikaisin maantaiaamuna (USA:ssa siis). Koska sinä luet tätä? Miten päädyit lukemaan tätä? Mitä luit ennen tätä?
Kuinka usein luet jotain ja jatkat välittömästi matkaasi eteenpäin ilman, että hengähtäisit edes hieman miettiäksesi sitä mitä opit tai miten voisit hyödyntää lukemaasi? Kuinka monta kertaa klikkaat “merkitse kirjainmerkiksi myöhempää lukemista varten” tai jotain vastaavaa ja palaat aiheeseen ehkä vasta kuukausien kuluttua?
Lukijasi on samassa veneessä kanssasi. Hekin ryntäilevät suinpäin ympäri internettiä etsien jotain käyttökelpoista tai viihdyttävää (tai onnekkaimmat molempia) sisältöä, ja sinä olet yksi pysäkki tällä matkalla. Mitä ajattelit tehdä sen eteen, että sinut nähdään ja kuullaan paremmin?
KERRO ISOMPI TARINA
Annoin tämän saman vinkin kavereilleni eilisessä uutiskirjeessäni. Mutta jos sattuisi, että et jostain syystä saanut tätä vinkkiäni käsiisi aiemmin, kerron sinulle hieman siitä mitä jaoin aiemmin.“Isompi tarina” on sellainen, jossa asiakkaastasi tulee sankari, sellainen, jossa valmistelet häntä menestymään ja, jossa sinä olet itse palvelemassa omaa yhteisöäsi, jonka ansiosta yrityksesi on olemassaa. Esimerkiksi pelkästään tämä juttuni on kirjoitettu sinulle, jotta voit käyttää tätä hyödyksesi ja kasvattaaksesi omaa ja yrityksesi arvoa.
Mutta ehkäpä et ole samalla liiketoiminta-alueella minun kanssani. Entäpä jos olet, kuin Joel Libava: Franchise-Kuningas? Joel palvelee ihmisiä fränkkäribisneksessä. Joten mitä annettavaa hänellä voisi olla? Joel etsii uupumatta tapoja, joilla hän auttaa ihmisiä ja konsultteja, jotka toimivat franchising-yrityksissä, myyden, ostaen, tai pyörittäen niitä. Se mitä voit nähdä ja lukea hänen sivuillaan palvelee hänen yhteisöään.
Isompi tarina tulee myös Gini Dietrichltä silloin kun hän varustaa PR-ammattilaisia ajatuksillaan auttaakseen heitä heidän omissaa kehityshankkeissaan. Jos olet tällainen ihminen, etkä ole vielä löytänyt hänen loistavia opetuksiaan, olet missannut jotain todella hyödyllistä.
MITEN SAAN IHMISET VÄLITTÄMÄÄN SIITÄ MITÄ TEEN?
Se on vaikeata. Ihmiset ovat kiireisiä omissa hommissaan. Heillä on heidän omat isot tarinansa kerrottavinaan. Ajattelepa omaasi. Silloin kun et roiku lukemassa tätä, tai hengaile [chrisbrogan.com]-sivustolla, sinulla on oma upea elämäsi elettävänä, eikö niin? Joten miten minä pääsisin keskustelemaan kanssasi?PIKARESEPTI ISOMPIIN TARINOIHIN
Ainesosat (Valitse 2 tai 3 seuraavista):- Luo tunteita
- Jaa jotain hyödyllistä
- Luo arvoa tuottava työkalu
- Anna pyytämättä mitään vastinetta
- Ole yksinkertainen, lyhyt ja/tai viihdyttävä
Valmistusohje:
Kerro tarina asiakkaastasi. Aloita heistä, älä itsestäsi tai tuotteistasi. Ystäväni John Jantsch on tunnustettu ja luotettava sellaisten pikkuyritysten neuvonantaja jotka kaipaavat markkinoijan apua menestyäkseen. En usko, että John on koskaan yrittänyt myydä mitään. Silloinkin kun hän julkaisee uuden kirjansa (joita tulee suhteellisen usein) hän saattaa kirjoittaa siitä pienen jutun, jonka jälkeen hän jatkaa matkaansa. Tähän sinunkin pitäisi ehkä pyrkiä.
Jos sinulla on asiakkaita, joita olet menestyksekkästi auttanut, kirjoita heistä, mutta älä mainitse itseäsi. Älä koskaan anna valtaa sille halulle, jossa sanot “…ja me pystyimme toimittamaan heille sivuston, jonka ansiosta he onnistuivat saamaan 304% lisää liidejä viikossa.” Homman magiikka on siinä, että osaat kertoa lukijoillesi neuvoja yrittämättä myydä omaa tuotettasi, ja tarjoat kontaktipinnan itseesi ja yritykseesi vaikkapa vain alaviitteessä, jolloin tuotat mahdollisimman paljon arvoa ilmaiseksi ja etukäteen, ennenkuin pyydät yhtään mitään, jos pyydät.
Viimeiseksi, pidä jutut lyhyinä. Ihmisillä ei ole aikaa istua lukemassa liian pitkiä juttujasi löytääkseen sen mitä he kaipaavat. Jaa juttusi selkeisiin osiin visuaalisesti ja tee niistä helposti kulutettavia. Tämä on todella arvokas vinkki.
Päästäksesi parhaimpaan lopputulokseen, pyri kommentoimaan lähes yhtä usein, kuin ihmiset vastaavat viesteihisi. Tätä ei tarvitse tehdä aina, mutta usein. Tee se mitä pystyt.
ELÄMME “MINÄ” -ELÄMÄÄ, MUTTA TOISINAAN PUHUMME SILTI “MEISTÄ”
Sillä millaista kieltä käytämme on enemmän merkitystä, kuin uskommekaan. Yksi hauskoimmista lemmikeistäni on se kun joku sanoo “te siellä” silloin kun he puhuttelevat niitä ihmisiä, joilla on merkitystä heidän menestyksensä kannalta. Kun aloitin ensimmäisen oman konsulttifirmani me viittasimme asiakkaisiimme “kumppaneinamme.” Tämä oli joillekin ihmisille hankalaa (pöydän molemmilla puolilla) sisäistää, mutta yksinkertaistetusti tämä tarkoitti sitä, että halusin vahvistaa uskomusta sille, että olimme olemassa kumppanidemme menestystä varten. On aika helppoa sanoa “no, ette tehneet, niinkuin me ehdotimme..” Mutta jos me kaikki olemme “me,” niin me kaikki teemme töitä voittojen eteen. Eikö totta?TOTEUTA ONNISTUMISIA
Tämän juttuni päätteeksi, pyri ymmärtämään se, että paras respeptisi menestymiselle on isompien tarinoiden kertominen, sellaisten, jotka auttavat muita olemaan sankarina omissa tarinoissaan. Minun suurin onnistumiseni (siis kirjoittamisessaa) on se kun joku käyttää jotain, jota olen kirjoittanut voittaakseen omassa maailmassaan oman taistelunsa. Miksikö? Koska mitä luulet tapahtuvan kun tämä henkilö mallintaa neuvoni käyttöönsä ja onnistuu? Hän tulee takaisin.Etkö sinäkin lue tätä tästä syystä? Mikä on sinun iso tarinasi oman tuotteesi tai palvelusi ympäriltä?
~ How Do I Get People to Care About What I’m Doing? – Chris Brogan ~
Kommentit
Lähetä kommentti
Kuulisin mielelläni, jos sinulla heräsi jotain ajatuksia tähän juttuun liittyen.