Teimme tässä aiemmin syksyllä hyvän harjoituksen kontaktien luokittelemiseksi LinkedIn-verkoston kontaktinhallinnan työkaluilla. Luokittelu ja täggäys on erittäin hyödyllinen keino monessakin suhteessa, mutta yksinkertaistetusti yksi parhaimmista hyödyistä on silti kontaktien löydettävyyden ja kohdennetun viestinnän parantaminen.
Uusia LinkedIn-kontakteja löytyy luonnollisesti sekä verkosta että tapahtumista. Useimmiten kontaktimäärän kasvaessa yksityiskohdat tapaamisille tuppaavat hämärtymään. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että jos joku kysyy sinulta vaikkapa työhaastattelussa kaksi-kolme vuotta ensitapaamisen jälkeen, jostain kontaktistasi, sitä missä tapasitte. Et muista.
Tavallisimmin uusille LinkedIn-kontakteille tulee automaattisesti Partner-tagi, eli luokittelu. Tämä johtuu siitä, että kutsun lähettämisen yhteydessä valitset yleensä työtehtäväsi, jonka johdosta olette linkittäytymässä, jolloin LinkedIn-ajattelee, että olette kumppaneita. Sinällään tämä ajatus on kerrassaan loistava. Ei asiakkaita. Kumppaneita!
Kuitenkin kontaktien löydettävyyden kannalta tämä ei ole paras tapa. Käytän tässä esimerkkinä erästä tapahtumaa, jossa tapasin 22 uutta LinkedIn-kontaktia. Lähetin kutsut seuraavana päivänä tapahtuman jälkeen ja kaikki hyväksyivät kutsun viikon kuluessa, osa välittömästi (parhautta:)).
Kontaktieni hallinnan kulmasta haluan säilyttää näiden ihmisten tiedoissa sen tapahtuman, jossa tapasimme. Joten viimeistään siinä vaiheessa, kun viimeinenkin kontakteista kuittaa linkityksemme klikkaan itseni LinkedIn > Contacts -näkymään ajatuksenani suorittaa tapahtumaluokittelu. Jolla tuen tulevaisuuden viestintää (ja muistiani!).
Tässä tiivistetty ohjekuvalla maustettu pikaohje tapahtumapohjaiseen kontaktien luokitteluun:
Uusia LinkedIn-kontakteja löytyy luonnollisesti sekä verkosta että tapahtumista. Useimmiten kontaktimäärän kasvaessa yksityiskohdat tapaamisille tuppaavat hämärtymään. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että jos joku kysyy sinulta vaikkapa työhaastattelussa kaksi-kolme vuotta ensitapaamisen jälkeen, jostain kontaktistasi, sitä missä tapasitte. Et muista.
KÄYTÄ TÄGEJÄ APUNASI
Tavallisimmin uusille LinkedIn-kontakteille tulee automaattisesti Partner-tagi, eli luokittelu. Tämä johtuu siitä, että kutsun lähettämisen yhteydessä valitset yleensä työtehtäväsi, jonka johdosta olette linkittäytymässä, jolloin LinkedIn-ajattelee, että olette kumppaneita. Sinällään tämä ajatus on kerrassaan loistava. Ei asiakkaita. Kumppaneita!
Kuitenkin kontaktien löydettävyyden kannalta tämä ei ole paras tapa. Käytän tässä esimerkkinä erästä tapahtumaa, jossa tapasin 22 uutta LinkedIn-kontaktia. Lähetin kutsut seuraavana päivänä tapahtuman jälkeen ja kaikki hyväksyivät kutsun viikon kuluessa, osa välittömästi (parhautta:)).
Kontaktieni hallinnan kulmasta haluan säilyttää näiden ihmisten tiedoissa sen tapahtuman, jossa tapasimme. Joten viimeistään siinä vaiheessa, kun viimeinenkin kontakteista kuittaa linkityksemme klikkaan itseni LinkedIn > Contacts -näkymään ajatuksenani suorittaa tapahtumaluokittelu. Jolla tuen tulevaisuuden viestintää (ja muistiani!).
Tässä tiivistetty ohjekuvalla maustettu pikaohje tapahtumapohjaiseen kontaktien luokitteluun:
- Muokkaa/luo sopivat luokittelut
- Hae kontaktit partners-tägin avulla
- Valitse luokiteltavat kontaktit klikkaamalla All
- Muokkaa kontaktien luokittelua klikkaamalla Edit tags
- Siirrä kontaktit haluamaasi luokkaan ja poista partners-merkintä
- Poista kontaktien valinta, jos haluat jatkaa muiden kontaktiesi luokittelua.
Sinällään tämä homma ei ole kovinkaan vaikeata. Päinvastoin. Se mikä näissä jutuissa on kuitenkin vaiketa, on aloittaminen, ja jatkaminen. Tästä syystä kontaktienhallintaan kannattaa luoda itselleen jonkinlainen prosessi, joka varmistaa sen, että oikeat toimenpiteet tulevat hoidettua oikeaan aikaan. Siis 1-2-3 -tyyppinen ohje tässä jutussa on ihan parasta. Entä millaiselta tämä sitten voisi näyttää?
Reseptisi tapahtumasta luokitteluun:
- Aina tapahtumaa seuraavana aamuna käytä 15 minuuttia ja lähetä uusille kontakteille LinkedIn-kutsu
- Mene LinkedIn-kontantienhallintaasi, ja luokittele uudet kontaktisi tapahtumapohjaisesti viikko tapahtuman jälkeen.
- Lähetä luokitelluille kontakteillesi viesti vähintään kerran tai kaksi kertaa vuodessa.
Onko tässä ideaa? Voisiko tällaisesta toiminnasta olla hyötyä sinulle ja LinkedIn-verkostosi hoitamiselle? Tuleeko sinulle mitään ajatuksia tai omia ideoita tähän liittyen? Kuulisin mielelläni kommenttejasi.
Kommentit
Lähetä kommentti
Kuulisin mielelläni, jos sinulla heräsi jotain ajatuksia tähän juttuun liittyen.