By Chris Brogan 12.5.
Koen olevani erittäin etuoikeutettu saadessani nähdä ihmisten oppivan. Tai, siis katson kun ihmiset reagoivat oppimiseensa. Reilu parisataa ihmistä, jotka ovat jo rekisteröityneet Mastering the Digital Channel -kurssilleni ovat hyvä esimerkki sellaisesta ryhmästä, joka käy läpi kaikenlaisia mielenkiintoisia haasteita ja he kokevat uusia näkökulmia siihen, mitä täällä digikaikkeudessa tapathuu.
Mutta se mistä olen kaikkein innostuinein on silti se kun huomaan lukijoiden ja tekijöiden välisiä eroja.
Kun kokeilin tätä käytännössä tajusin suhteellisen pian miten homma toimii. Voin selittää sinulle sen mitä itse opin, mutta vasta siinä vaiheessa kun kokeilet tätä itse, sinulla on tietoa ilman kokemusta.
MDC-kurssillani ohjaan ihmisiä laittamaan some-nappinsa (“seuraa minua kaikkialla” -napit) Tietoa minusta -sivuilleen etusivun sijasta. Yleensä saan tästä palautetta. Mutta kun ihmiset kokeilevat tätä käytännössä JA käyttävät joko Google Analytic:siä tai jotain muuta statistiikkatyökalua he vahvistavat eron toiminnassa. Tämä johtuu siitä, että he tekivät jotain. (Niin ja kyseinen raportti yleensä vahvistaa suositukseni toimivuuden:)
Haluatko jotain juttuja, joiden avulla pääset eteenpäin?
Kuulostaako mikään näistä hyvältä? Voit hyvin ohjata ihmiset tähän viestiini.
Käytätkö sinä sitä mitä opit? Vai jääkö kaikki vain lukemisen asteelle? Miten saisit innostettua itsesi tekemään edes jotain?
Koska puhuimme juuri toiminnasta tämä koodi toimii vain viikon verran (20.5.). Kuten tiedät, voit lukea kaiken mahdollisen kurssista, tai voit hypätä mukaan niin kauan, kuin alennuskoodi on avoimena!
Jotain muuta? Nähdään ensiviikolla, kaikki tuottajat ja toteuttajat! Alkuperäinen blogiversio on täällä. Podcast-versio on täällä.
--Chris...
Human Business Works 110 Marginal Way #744 Portland, Maine 04101 United States (978) 378-0705
Koen olevani erittäin etuoikeutettu saadessani nähdä ihmisten oppivan. Tai, siis katson kun ihmiset reagoivat oppimiseensa. Reilu parisataa ihmistä, jotka ovat jo rekisteröityneet Mastering the Digital Channel -kurssilleni ovat hyvä esimerkki sellaisesta ryhmästä, joka käy läpi kaikenlaisia mielenkiintoisia haasteita ja he kokevat uusia näkökulmia siihen, mitä täällä digikaikkeudessa tapathuu.
Mutta se mistä olen kaikkein innostuinein on silti se kun huomaan lukijoiden ja tekijöiden välisiä eroja.
MUUTOS SYNTYY TEKEMÄLLÄ
Me kaikki voimme lukea niin paljon kuin jaksamme. Me voimme myös “kerätä ideoita” aivan niin runsaasti kuin haluamme. Tästä huolimatta vasta sinä hetkenä kun teemme näillä jotain “oikeasti” tajuamme sen miten kaikki toimii. (twiittaa) Esimerkiksi vedin juuri elämäni ensimmäisen HIIT-treenini (high intensity interval training). Olen lueskellut tähän liittyviä juttuja jo jonkin aikaa ja homma kuulosti kivuliaalta. Tee jotain todella kovalla intensiteetillä 30 sekunnin ajan ja lepää tämän jälkeen minuutti. Toista tätä puolisen tuntia. Kaiken lukemani perusteella olin varma, että en pystyisi tähän.Kun kokeilin tätä käytännössä tajusin suhteellisen pian miten homma toimii. Voin selittää sinulle sen mitä itse opin, mutta vasta siinä vaiheessa kun kokeilet tätä itse, sinulla on tietoa ilman kokemusta.
MDC-kurssillani ohjaan ihmisiä laittamaan some-nappinsa (“seuraa minua kaikkialla” -napit) Tietoa minusta -sivuilleen etusivun sijasta. Yleensä saan tästä palautetta. Mutta kun ihmiset kokeilevat tätä käytännössä JA käyttävät joko Google Analytic:siä tai jotain muuta statistiikkatyökalua he vahvistavat eron toiminnassa. Tämä johtuu siitä, että he tekivät jotain. (Niin ja kyseinen raportti yleensä vahvistaa suositukseni toimivuuden:)
LUE, JA TOIMI
Ostin vähän aikaa sitten nipun erilaisia kuntoiluun liittyviä lehtiä. Kokemus oli mielenkiintoinen. Tein tämän seuraavan listauksen sen pohjalta mitä omasta mielestäni opin:- Jos artikkeli oli jostakusta kertova ja pitkä, se oli hyödyllinen. Jos juttu oli “poimittua” -tyyppinen, se oli harvoin käyttökelpoinen (yleensä kysymykset olivat keksittyjä).
- Jos jutussa oli “resepti”, kuten itse tykkään näitä kutsua, jutusta oli hyötyä. Jos se taas oli “tietotyyppinen” en yleensä saanut opetuksesta kiinni.
- Jos artikkeli ohjasi uusiin tietolähteisiin, ne olivat yleensä hyödyllisiä ja syventäviä.
- Artikkelit, jotka ohjasivat toimintaan pelkän ajatteluprosessin lisäksi saivat minut useammin tekemään jotain. Jutut, jotka pyrkivät muuttamaan ajatusmallejani unohtuivat helposti.
KUN AJATTELUSTA JA SUUNNITTELUSTA TULEE VIIVYTTELYÄ
Sinäkin teet näin. Me kaikki teemme näin. Kutsut yleensä jotain “tutkimiseksi” kun se mitä oikeasti yrität sanoa on “minua pelottaa” tai “minulla ei ole mitään käsitystä siitä mitä minun pitäisi tehdä”.Haluatko jotain juttuja, joiden avulla pääset eteenpäin?
- Etsi joku roolihahmo, joka tekee sitä mitä sinun pitäisi olla tekemässä.
- Kysy ihmisiltä tuntevatko he ketään, joka on jo onnistunut samassa asiassa.
- Kokeile mitä tahansa juttua omassa rauhassai (jos mahdollista) ja yritä oppia epäonnistumisista.
- Epäonnistu julkisesti (teen itse tätä).
- Kirjoita itsellesi vaiheistuksia. Ekavaihe. Tokavaihe. Kolmas vaihe.
- “Mitä tapahtuu, jos...” Kirjoita epäilyksesi näkyviksi. Kysy itseltäsi ovatko ne tyhmiä.
- Vastaa tähän: “Vastustelen koska...” Jos vastaus on höntti, unohda vastarintasi.
Kuulostaako mikään näistä hyvältä? Voit hyvin ohjata ihmiset tähän viestiini.
TIEDÄ MITÄ HALUAT
Ihmiset, jotka ovat lähteneet mukaan Mastering The Digital Channel -kurssille haluavat saada lisää kauppaa (tämä voi tarkoittaa yhtä hyvin myös “lisää jäseniä” tai “lisää seuraajia sisällöilleni” tyyppisiä juttuja jne.) Useimmat osallistujista ottavat käyttöönsä oppimiaan juttuja, tai he vähintäänkin kokeilevat oppimaansa käytännössä ja tekevät tämän pohjalta omia johtopäätöksiään.Käytätkö sinä sitä mitä opit? Vai jääkö kaikki vain lukemisen asteelle? Miten saisit innostettua itsesi tekemään edes jotain?
MYYMIMYY: ELI SIITÄ TEKEMISESTÄ
Jos missasit Mastering The Digital Channel -kurssin ensi-illan, voit liittyä silti mukaan, vaikka heti. Haluatko hyvän syyn sille miksi tulisit mukaan NYT? Käytä alennuskoodia “action” (pikkukirjaimilla), ja hinta tipahtaa normaalista 697 dollarista 447 dollariin (jonka voit maksaa helposti kolmessa erässä $149 x3).Koska puhuimme juuri toiminnasta tämä koodi toimii vain viikon verran (20.5.). Kuten tiedät, voit lukea kaiken mahdollisen kurssista, tai voit hypätä mukaan niin kauan, kuin alennuskoodi on avoimena!
Jotain muuta? Nähdään ensiviikolla, kaikki tuottajat ja toteuttajat! Alkuperäinen blogiversio on täällä. Podcast-versio on täällä.
--Chris...
Human Business Works 110 Marginal Way #744 Portland, Maine 04101 United States (978) 378-0705
Kommentit
Lähetä kommentti
Kuulisin mielelläni, jos sinulla heräsi jotain ajatuksia tähän juttuun liittyen.