Siirry pääsisältöön

Monikanavasuunnitelma

Kaixo, (Baskia!:))

Edellisen viikon EkaPäivä-kirjeessäni mainitsin monikanavasuunnitelman. Ajattelin nyt luonnostella sen auki, koska muutamat teistä kysyivät miltä tällainen suunnitelma sitten näyttäisi. Teen tästä viestistäni enemmän 'listatyyppisen' eli toivottavasti hieman aiempia viestejäni tiiviimmän. Voimme laittaa lihaa luiden ympärille myöhemmin, jos siltä tuntuu.

Kaadoitko jo kahvin kuppiisi?


Niputettu Monikanavauunnitelma
Tavoite: Päästä ihmisten tietoisuuteen ja luoda uusi sähköpostilista, rekisteröinti tai saada uusi asiakas. Alusta: Blogi, sähköposti, Twitter ja 1 sosiaalinen media. Käytän itse Facebookkia, koska mitä todennäköisemmin sinä olet jo siellä.

1.) Luo viesti tai sivu, jossa kerrot tavoitteesi selkeästi. Jos haluat, että ihmiset lataavat uuden kuvasi tai kappaleesi, lähetä julisteesi uutena blogiviestinä tai uutena sivuna verkkosivuillesi. Kirjoita teksti niin, että joku voisi tehdä sen, mitä häneltä pyydät, olipa tavoitteesi sitten mikä tahansa. (Jos julkaiset pyyntösi blogisi kautta, kokeile saatko siivottua vierityspalkit ja muut härpäkkeet pois näkyviltä, suosittelen). Yritä varmistaa, että "toimintapyyntösi" on yksiselitteinen ja selvä, ja huolehdi, että tämä on kyseisen sivun AINOA vaihtoehto. Joko Kyllä tai ei.

Haluan, että tilaat ____. Klikkaa TÄSTÄ ostaaksesi. Kässäätkö?

2.) Kokeile Twitterissä tviittiä, jossa kysyt yksinkertaisia kysymyksiä, joihin vastauksena on sinun ratkaisusi. "Etsitkö uutta teemaa neuvotteluhuoneeseesi? (VERKKOSIVUSI tähän)".

3.) Sähköpostilistallesi lähetät viestin, joka kertoo JOTAIN MUUTA viestistäsi tai sivustasi. Jos olet kiinteistövälittäjä, voit kirjoittaa, "Mitä Näin Kierroksellani Mellstenintie 3:ssa", tai jos olet kirjailija, voit kirjoittaa vaikkapa, "Kaikki se, mikä ei mahtunut Sosiaalisen Myynnin Manuaali -kirjaani." Molemmissa tapauksissa tehtäväsi on varmistaa, että viestissäsi on linkki sivullesi tai viestiisi.

4.) Laita Facebook-seinällesi hieman erilainen tarina, joka päättyy siihen, että kerrot sivusi olevan mielenkiintoinen vierailukohde. Voit vaikka revitelläkin, jos haluat: "Mitä Katainen sanoi kuvia katsottuaan". Tai vaan vähän lisäinfoa.

Huomaat, että otimme kaikille Kanaville hieman, (mutta vain hieman) erilaisen tulokulman. Kaikissa tapauksissa suosittelen yksinkertaisen sisällön luomista. Voit tietyisti tehdä enemmänkin. Voit kuvata haastatteluita YouTube'en ja voit jakaa ne Google+:ssa tai Facebookissa. Voit kutsua ihmisiä ilmaiseen webinaariisi, joka kattaa myytävän tuotteesi tärkeimmät hyödyt ja jonka päätät tarjoukseesi, tavoitteenasi saada tilauksia  ilmaisen webinaarisi osallistujilta, (toistat tarjouksesi sähköpostitse). Olen itse yksinkertaisen jutun kannalla.

Monikanava-ajattelun Yksityiskohtia
Kaikissa vaihtoehtoisissa kuvioissa käyttäisin itse varmaankin seuraavaa yhdistelmää:

* Blogi tai sivu
* Twitter
* Sähköpostilista
* 1 Sosiaalinen verkosto

Kaikki mikä on tämän ulkopuolella on enemmänkin hakuammuntaa, jolloin mitä todennäköisemmin sinulla itselläsi ei ole käsitystä siitä missä mahdolliset ostajasi luuraavat. Jos heidät on ripoteltu ympäri interwebiä ja eri alustoja, niin voit mainiosti lisätä some-mixiin yhden muun sosiaalisen verkoston. Muista tehdä parhaasi, että et käytä samaa viestiä tai kysymystä eri alustoilla. Miksikö? Koska jos joku seuraa sinua useammalla, kuin yhdellä alustalla, sinä itseasiassa pyydät heitä lopettamaan seuraamisesi jollain näistä.

Toinen yksityiskohta: huomasithan, että en pyytänyt sinua otsikoimaan twiittiäsi "Uusi Blogiviesti". En pyytänyt sinua laittamaan sähköpostiviestisi otsikoksi, "Osta Elefanttini". Tavoitteena on tehdä kaikesta viestinnästä vastaanottajakeskeistä. Sinä olet olemassa vain tuottaaksesi mahdollisille asiakkaillesi ja ostajillesi lisäarvoa ja lisäjotain. Muista pitää tästä perusajatuksesta kiinni kun luot sisältöä eri alustoillesi.

Vielä yksi yksityiskohta: Twitter ei yksin riitä, mutta se on hyvä tuottamaan reaaliaikaista tunnetta. Jos sinulla on jonkinlainen tarve kiirehtiä ja haluat tökkiä ympäristösi ihmisiä normaalia enemmän, (jos myynti sakkaa), niin Twitterillä voit tökkiä heitä ehkä hieman enemmän, kuin esimerkiksi sähköpostilla, ja huomattavasti enemmän, kuin blogillasi. Se vain on näin. Vesi virtaa. Voit vallanmainiosti ajastaa twiittejäsi, (käytän itse hootsuite.com'ia tähän) jolloin lähetät saman tiedon esimerkiksi joka kuudes tunti, jotta saavutat ihmisiä kaikilla eri aikavyöhykkeillä.

Yksi Mahdollinen Tapa Tehdä Pidempi Parempi Promootio
Jos promoat jotain tapahtumaa ja sen markkinointi jakaantuu useammalle päivälle, sinun kannattaa vakavasti harkita, "viivästyttämistä", sillä tällöin ihmiset eivät saa tapahtumastasi ja sinusta yliannostusta. Olen itse lopettanut monien seuraamisen tästä samaisesta syystä ja minä olen tämän skenen sisäpiirissä. Tässä muutamia ajatuksia.

* Twitterissä on varmaan parasta lähettää 12 tviittiä muiden ihmisten viesteistä ja töihin liittymättömistä jutuista jokaista "pyyntöä" kohti.

* Facebookissa voit lähettää pyyntösi korkeintaan joka toinen päivä.

* Blogissasi kerta viikossa voi olla liikaa, mutta sinä itse tiedät varmasti parhaiten kuinka usein on riittävästi.

* Sähköpostisuorassa olen huomannut, että "pyytäminen" useammin kuin kerran kuukaudessa aiheuttaa mailiperuutuksia ja seuraamisen lopetuksia. Omaa kokemustani. Sinulla on omasi.

Kaksivaiheinen Myynti
Toinen tapa parantaa menestymisen mahdollisuuksiasi on kutsua ihmisiä sähköpostijakelulistallesi ennen varsinaisen myyntipyyntösi esittämistä. Tällätavoin voit houkutella ihmisiä nauttimaan uutiskirjeestäsi, jonka ansiosta he voivat jäädä rinkiisi, vaikka myyntikysymyksesi ei olisikaan sellainen, jota he haluavat lukea. Järkevää?

Joten, eiköhän tässä ollut riittävästi tälle kerralle. Tuliko ajatuksia, auttoiko tämä eteenpäin? Jos sinulla on jotain kysymyksiä laita kommenttia tähän tai tipauta viestiä mailiini. Voi hyvin olla, että nyt menee pikku hetki ennen vastaamista, mutta toivottavasti olet kärsivällistä sorttia.:)

Ja niinkuin aina aiemminkin, jos tykkäät siitä mitä luet täällä, olisi hienoa jos laittaisit LINKKIÄ LIIKENTEESEEN jollekin tutullesi, jonka luulet myös tykkäävän tästä. Jos haluat, että kaverisi tilaavat uutiskirjeeni omaan postilaatikkoonsa, (englanniksi) he voivat tehdä sen täällä ja muista, että olen kiitollinen avustasi! Sivuillani ei ole mitään some-jako-linkkejä. Voit halutessasi jakaa osan tästä viestistäni, olettaen, että laitat tämän ja tämän linkin osaksi viestiäsi.

--Chris(&Pasi)...

Human Business Works 110 Marginal Way #744 Portland, Maine 04101 United States (978) 378-0705

Kommentit

  1. Monet firmat lopettavat sosiaalisen median kokeilunsa liian nopeasti. On muistettava, että oikeantyyppisen lukija- ja seuraajakunnan luominen ja tyhjästä rakentaminen vaatii aikaa. Kohderyhmästä ja somen tavoitteista ja tarkoituksista riippuen tähän voi hyvin kulua viikkojen sijasta kuukausia.

    Toinen juttu, jota katsotaan kieroon on toiminnan yhdenmukaisuus, eli usein kommentit Facebookissa tai blogeissa ovat sattumanvaraisia ilman mitään varsinaista tarkoitusta tai taustasuunnitelmaa.

    Yritystoiminnassa kaiken sisällön ja toiminnan olisi hyvä olla mahdollisimman suunniteltua, jotta toiminnan avulla saavutetaan asetettuja tavoitteita ja tuetaan brändiä.

    Tämä korostuu siinä vaiheessa, kun yrityksen tekemisiä ja kirjoituksia ruvetaan seuraamaan, eli kasvavan seuraajajoukon on kyettävä luottamaan sisällöntuotannon säännönmukaisuuteen ja sisällön laatuun. Kehityksen voi helposti todentaa seuraamalla käytettyjen kanavien statistiikkaa.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Kuulisin mielelläni, jos sinulla heräsi jotain ajatuksia tähän juttuun liittyen.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

LinkedIn-tuplaprofiilin poistaminen

Miten yhdistän kaksi LinkedIn-profiilia yhdeksi profiiliksi? Miten poistan vanhan LinkedIn-profiilini? Onko sinulla jostain syystä kaksi LinkedIn-profiilia? Ole huoleti. Näin on varmaan käynyt joko salasanan unohtamisen tai jonkun muun syyn johdosta. Ongelma on ärsyttävä. Mutta ei hätää. Tässä on yksinkertainen ohje, jolla hoidat ongelmasi historiaan. Poista LinkedIn -tuplaprofiilisi.

Poista paha kontakti

11.1. ja jälleen uusi LinkedIn-lauantai :). Erään session tiimellyksessä myyjäkollegani jäi miettimään mitä LinkedIn:ssä voi tehdä, jos huomaa tahattomasti lisänneensä sellaisen kontaktin, jota ei oikeasti olisi pitänyt lisätä. Osaisitko sinä neuvoa? Kirjoitin tästä aiheesta jo aiemminkin , mutta johtuen LinkedIn-palvelun päivityksistä nämä ohjeet eivät ole enää kurantteja. Tässä uusi pikaohje.

Kohenna mediapeittoa

By Chris Brogan Voisit olla oman alueesi reportteri, siinä teollisuudessa, jota suurimman osan ajastasi palvelet. Sen sijaan, että olet markkinoijana ja omistajana-joka-teeskentelee-markkinoijaa -roolissasi, voisit vallan mainiosti tehdä töitä laajemman medianäkyvyyden eteen. Ihan vain ajatuksena. Tässä Ohjeita Mediapeiton Parantamiselle Jos kysyisin Joe Sorge lta ketä ovat tunnetuimpia nimiä Milwaukeen ravintolaskenessä hän osaisi varmasti kertoa sen minulle. Jos kysyisin häneltä toimialaan vaikuttavista uusista jutuista, hän osaisi kertoa myös tästä aiheesta.