Alkuun
Aloitin tämän artikkelin kirjoittamisen Huhtikuussa 2012 ja tarkoitukseni on päivittää tätä juttua myös jatkossa, jotta voimme myöhemminkin olla varmoja, että hommat toimii. Jep, vähän niinkuin siirretään tämän jutun "parasta ennen" päiväystä askel kerrallaan eteenpäin.
Kysymys kuuluu, jos haluaisin päästä kärryille sosiaalisesta mediasta niin mistä minun pitäisi aloittaa ja mitä työkaluja minun pitäisi käyttää pyörittääkseni bisnestä somessa? Mitkä ovat parhaita työkaluja ja mitä hyötyä niistä voisi olla? Miten eri työkalut toimivat yhdessä ja mihin ajankäyttö pitäisi kohdistaa?
Aloittaminen: Tavoitteet
Useimmille yrityksille suosittelen ihmisvetoisia digitaalisia kanavia niin näkyvyyden, myynnin kuin asiakaspalvelunkin saralla. Sillä, minkä kokoinen yritys sinulla on, ei ole juurikaan merkitystä eli vain näillä kolmella perusjutulla on merkitystä:
- näkyvyys/tiedostettavuus/hyödyllinen tieto
- myynnin tai myyntipotentiaalin lisääminen tulevaisuuteen
- toiminnot, joista on hyötyä asiakaskokemuksen parantamiselle
Tässä muutamia tekkisuosituksia, joista voi saada lähtökohtaa ja suuntaviivoja tekemiselle.
Ekosysteemi: Kotipesä
Näkyvyyden luomiseksi blogi on aivan loistava työkalu, jonka lisäksi se toimii myös mainiona orgaanisen hakukoneoptimoinnin työkaluna. Blogi on hyvä "kotipesä" verkkovirityksille, sillä sen sivustorakenne on usein yksinkertainen, mutta silti toimiva. Blogiin ei ole PAKKO kirjoittaa säännöllisesti yhtään mitään. Itselläni on useita verkkosivustoja, jotka perustuvat blogiin, mutta jotka eivät silti ole varsinaisesti bloggauskäytössä, eli aktiivisena kirjoitusalustana. Kyseiset sivustoni ovat puhtaasti yrityssivustoja myyntiä ja myymistä varten.
Teknologisesti tarkasteltuna blogisofta, jota siis suosittelen on edullinen ja helppo tapa aineellistaa ja sijoittaa itsensä yrityksensä verkkoon. Tässä nimenomaisessa tapauksessa suosittelen blogia näkyvyyden luomiseen. Aloittaisin WordPress blogin. Vuosien saatossa olen käyttänyt useampaa eri alustaa, useimmiten ilmaisia vaihtoehtoja, jotka on helppo laittaa pystyyn ja joissa vain valitsemalla sopivan ulkoasun hommat lähtevät käyntiin. En enää suosittele tätä vaihtoehtoa.
Tässä siitä miten itse pyöritän omia sivustojani ja projektejani.
Teknologisesti tarkasteltuna blogisofta, jota siis suosittelen on edullinen ja helppo tapa aineellistaa ja sijoittaa itsensä yrityksensä verkkoon. Tässä nimenomaisessa tapauksessa suosittelen blogia näkyvyyden luomiseen. Aloittaisin WordPress blogin. Vuosien saatossa olen käyttänyt useampaa eri alustaa, useimmiten ilmaisia vaihtoehtoja, jotka on helppo laittaa pystyyn ja joissa vain valitsemalla sopivan ulkoasun hommat lähtevät käyntiin. En enää suosittele tätä vaihtoehtoa.
Tässä siitä miten itse pyöritän omia sivustojani ja projektejani.
Suosittelen erittäin vahvasti oman yksinkertaisen teeman luomista, tällaisen voi luoda helpohkosti esimerkiksi StudioPress:in avulla, (kumppanini). Tämän sivuston tarkoitus on luoda teemoja. Hankkisin itselleni maksullisen verkkosivutilan, jonka hinta siis riippuu luonnollisesti palvelun laadusta. Useimmat sivustoni majailevat InMotion Hosting'n konesaleissa (kumppanini), he ratkaisevat yleensä ongelmani tunnin etukäteen, ennenkuin itse huomaan ongelmiani. WordPressin sisäpuolella käytän Premise-myyntisivugeneraattoria (kumppanini). Tämä auttaa minua rakentamaan yksinkertaisia sisääntulosivuja juuri silloin kun niitä itse tarvitsen, eli säästän aikaani muuhun tällätavoin. Yksi juttu mikä kannattaa aina varmistaa, kun laitat blogisivustoa pystyyn on se, että siinä on dynaaminen mobiiliteema, (Genesiksellä on monta) tai, että teema käyttää jotain pluginia hyödykseen mobiiliteetin varmistamiseen. Käytän itse wptouch'ia tähän hommaan.
Lisäksi tekisin itselleni käyttäjätilit, joiden kautta voin ylläpitää ja jakaa videoita sekä ääntä sivuillani. Tällähetkellä suosittelen YouTube'a ensisijaiseksi kanavaksi videoille, koska sen lisäksi, että YouTube on yksinkertainen se on myös verkon toiseksi tärkein hakukone. Jos haluat välttämättä jonkun muun vaihtoehdon, niin silloin suosittelisin Vimeo'ta. Äänen osalta itse pidän kovasti Soundcloud'sta. Käytän sitä pääsääntöisesti musiikkiini, mutta olen käyttänyt sitä myös muihin nauhoituksiini, joissa se toimii mainiosti, liitettävyys on hyvä ja
Soundcloud toimii useissa mobiililaittessa.
Ekosysteemi: Sähköpostikumppanit
Nyt kun meillä on blogi suurimmilta osiltaan pystyssä haluan kertoa hieman sähköpostimarkkinoinnista. Käytän itse InfusionSoft'a (kumppanini), joka on erittäin varmatoiminen ja hyvä palveluntarjoaja. Aloittamiseen ja ensimmäiseksi vaihtoehdoksi tämä saattaa tosin olla vähän järeä. Aloitusvaiheessa sekä Constant Contact että Mailchimp ovat hyviä vaihtoehtoja. Monet ihmiset tykkääväät Aweber'sta. Minustakin he ovat hyviä, vaikka en ole itse käyttänyt heidän palveluitaan.
Mihin sähköpostialustaa sitten tarvitaan? Tämän intiimimpää kanssakäymisen välinettä ei verkosta ja erityisesti sosiaalisista verkoista löydy. Sähköpostin avulla on mahdollista ylläpitää ihmisten välisiä suhteita. Ja vaikka kuka tahansa sanoisi mitä tahansa siitä, että ihmiset ovat siirtymässä sosiaalisiin- ja mobiiliverkostoihin sähköposti on silti edelleen internetin selkäranka. Käväise sivustollani [chrisbrogan.com] ja huomaat, että uutiskirjeeni tilaaminen sähköpostiin on ylimpänä ja ENSIMMÄISENÄ. Elän tämän ansiosta.
Ekosysteemi: Etäpesät
Ajattelen sosiaalisia verkkostoja etäpesinä. Tällä haluan tarkoittaa sitä, että käytän verkostoja kontaktointiin, verkostointiin ja viestintään, mutta nämä eivät ole ensisijaisia kanaviani. Nämä ovat vain työkaluja, jotka auttavat monissa asioissa, joita on pakko hoitaa. Tärkeintä on silti kaikki se mitä aiemmin mainitsin, tavoitteet. Myyminen? Myymisen voi ALOITTAA sosiaalisissa verkostoissa, mutta kaupat kannattaa tehdä kotipesässä.
Mistä verkostoista minä sitten löydän bisnestä? Se vähän riippuu. Tässä pari ajatusta aiheesta:
- Twitter – tämä on lottokone, lyhyitä outoja viestejä, joiden ei pitäisi toimia, mutta tästä huolimatta tätä kautta saan enemmän myyntiä yhteensä kuin mistään muusta kanavasta.
- Google+ – tämä on uusi tuttavuus. Luen paljon blogi-viestejä, jotka kertovat, että tämä verkosto tulee epäonnistumaan. Tämä kasvaa päivittäin ja sen taustalla on yksi vakavaraisimmista ja arvostetuimmista yhtiöistä ja tämä verkosto liittyy tiiviisti niihin top 100 sivuihin, joita me kaikki käytämme. En löisi vetoa epäonnistumisen puolesta.
- Facebook – En ole koskaan onnistunut myymään Facebookin kautta. Tämä on hyvä sivusto yhteisön pyörittämiseen. Täällä voi hoitaa monia asiakaspalvelun tehtäviä hyvin. En ole koskaan saanut yhtään euroa tililleni Facebookin ansiosta.
- Pinterest – puhutaan kehityksen kärjestä. Tämä on visuaalisten kirjanmerkkien sivusto, jonka sanotaan laajasti olevan uniikki siinä, että valtaosa käyttäjistä on naisia (ensimmäinen some-sivuista). Uskon, että tästä kuullaan vielä. En ole mikään eksperttiä tämän sivuston osalta, mutta naiset ovat yksi tärkeimmistä ostavista kohderyhmistäni. Jos olisin sinä, opettelisin tämän.
- LinkedIn – Oma johtopäätökseni on: LinkedIn'llä on noin 150 miljoonaa käyttäjää, joista noin 5 miljoonaa käyttää palvelua hyvin. Joten minusta tämä on hyvä työkalu, jota 90% käyttäjistä käyttää väärin. Omassa bisneksessäni tämä ei toimi, mutta olen kuullut, että kärsivällisyys auttaa tässä palvelussa.
Tämä oli tässä näiden "tärkeimpien" sosiaallisten verkkosivustojen osalta: minulle itselleni juttu on siinä, että löydän ne niche-verkostot, jotka sopisivat minun bisnekseni lisäksi myös sinun bisneksellesi. Jos myyt lekoja, sinun kannattaa hengailla purku-yrittäjien joukossa ja unohtaa Facebook. Mutta missä nämä vesselit sitten voisivat olla? KVG. Kysy Vihjeitä Googlelta. Niin minä tekisin.
Ekosysteemi: Asiakaskuuntelu ja Analytiikka
Uskon, että meidän parhammat kehittämisen mahdollisuudet ovat siinä miten muutamme digitaaliset kanavat ihmisläheiseksi suhteista-liiketoimintaa synnyttäväksi digitaalisiksi kanaviksi. Tämä on mahdollista vain herkkän asiakaskuuntelun ja taitavan analytiikan käytön kautta. Asiakaskuunteluun on saatavilla satoja ratkaisuita. Tarjolla olevista ratkaisusta Radian6 on lähellä alan kärkeä, joka valitettavasti tosin on toisten ulottumattomissa pelkästään hintansa takia. Toisena vaihtoehtona suosittelisin Trackur'ia, joka sekin on ihan käyttökelpoinen. Analytiikkaan en ole vielä löytänyt parasta työkalua. Useimmat kokeilemistani työkaluista tekevät kaikkea turhanpäiväistä laskemalla vaikkapa katseluita, tykkäämisiä tai uudelleentwiittauksia. Oikeasti tarvitsisin lihaa luiden ympärille. Olisiko sinulla ideoita?
Johda Organisaatiotasi
On aivan sama minkä kokoinen firma sinulla on, käytettävät työkalut täytyy aina valita ja sovittaa edessä olevien tavoitteiden mukaan. Tämän jälkeen linjaat tavoitteet niille ihmisille, jotka yrityksessä ovat vastuussa tavoitteiden saaavuttamisesta. Jos sinulla on vain pari työntekijää ja joku heistä on vastuussa markkinoinnista ja joku toinen on vastuussa asiakaspalvelusta, pidä huolta, että kanavista saatavat tulokset koskettavat oikeata ihmistä. Tuntuu hölmöltä sanoa ääneen, mutta monet yritykset menevät metsään jo heti alusta asti luullessaan, että kun "yksi kone yhdistetään internettiin", koko firma on "kytkettynä".
Kun kerran aiheesta puhutaan niin mietipä hetken mitä myyjäsi tekee jonkun asiakaspalvelun virheeseen liittyvän some-kommentin tai twiitin kanssa. Aivan samanlainen asia on se, kun asiakaspalvelijan korviin tulee jatkuvasti mahdollisia liidejä. Tarkentavat vastuukeskustelut voisivat olla tarpeen. Tällaiset jutut sotkevat koko pelin. Jos olet yhden miehen yritys, tämä ei ole kovin vakavaa tai vaikeata, mutta...
Jos tarkoituksenasi on seurata myynnin liidejä, pidä huolta, että lisäät spotteja “blogille, twitterille,” ja kaikelle muulle mille haluat. Jos haluat seurata asiakaspalvelun käsittelyaikoja, palvelu- tai ongelmanratkaisuaikoja jne. pidä huolta, että rekisteröit nämä uudet kanavat. Lyhyesti: aktivoi, yhdistä ja johda kaikki käyttöösi
Strategia
Kerron yksinkertaisesti. Esimerkiksi jos haluat promota hyvää remonttifirmaa tee video jostain kohteesta ennen ja jälkeen remontin. Kirjoita blogiviesti jossa kutsut ihmiset ottamaan yhteyttä ilmaisen kartoituksen puitteissa blaa blaa blaa. Promotoi viestiäsi niissä sosiaalisissa verkostoissa, joita käytät. Käytä työkalupalettiasi apunasi, jotta näet hakevatko ihmiset jotain sellaista, jota myyt. Tämä muodostaa perustan kotipesä+etäpesäkkeet -strategialle.
Toinen strategiani on "yhteisön lämmittämisen" -strategia. Tämä voi lähteä liikkeelle vaikkapa Facebook-profiilin pystyttämisellä ja sähköpostilistalla. Tässä tapauksessa luot haastatteluita ostavan asiakaskuntasi sisällä. Seuraat heidän onnistumisiaan, kehut heitä. Kirjoitat artikkeleita, joissa autat heitä tekemään entistä enemmän juttuja palveluidesi/tuotteidesi avulla. Vastaat useimpiin kommentteihin. Vastaat sähköposteihin sähköpostilistasi kautta. Aktivointipyyntöjä on vähän, mutta tässä tapauksessa voisit käyttää esimerkiksi asiakkuudenhallintajärjestelmää apuna näiden some-ihmisten kytkemisessä kaupankäyntiin.
Kolmas vaihtoehtoinen strategia on “Myyntiputki-täyteen" strategiani. On aivan sama mitä mittaristoa käytät saadaksesi lisää myyntiä, mutta käytä digitaalista kanavaa löytääksesi lisää liidejä putkeesi. Jos ihmiset ostavat viittausten ja referenssien johdosta, hommaa lisää viittauksia, (lue. The Referral Engine, joka hoitaa homman). Jos ihmiset ostavat ja ovat yhteyksissä yleensä 30-päivän kokeilunsa jälkeen, ohjaa ihmiset 30-päivän demoosi.
Niin, ja oma firmani tarjoaa strategianeuvontaa ja keskustelemme mielellämme myös sinun yrityksesi tarpeista.
Pinnanraapaisu
Tämä juttuni on jo aika pitkä, joten tähän kohtaan on hyvä lopettaa nyt. Olemme keskustelleet joistakin tarjolla olevista työkaluista, some strategiasta ja mahdollisista kompastuskivistä matkalla. Tässä on aika paljon pureskeltavaa, ehkä aikapaljon myös opittavaakin.
Unohdinko jotain? Mitä jäit kaipaamaan, mitä minun olisi pitänyt käydä lävitse? Onko jotain mitä voisin tehdä lisää elävöittääkseni tätä asiaa enemmän?
Kommentit
Lähetä kommentti
Kuulisin mielelläni, jos sinulla heräsi jotain ajatuksia tähän juttuun liittyen.