Tämä kysymys tuntuu tietysti aika yksinkertaiselta? Asiakkaathan ovat niitä ihmisiä, jotka antavat rahaa vastineeksi tuotteistasi ja palveluistasi. Sillä erotuksella, että tämä ei ole kuitenkaan ihan näin helppoa.
Markkinoinnin ja myynnin perusolettamuksena ihmisillä on yksi arvokas toiminta, jonka he voivat tehdä - antaa rahaa ja tulla asiakkaiksi.
En rehellisesti usko, että on olemassa ketään järkevää liikemiestä, tai naista, joka väittäisi jotain muuta. Mutta se, että myynnin ajatellaan olevan ainoa jollakin tavalla järkevä asia, on hieman lyhytnäköistä.
Ajattelepa kaikkia niitä juttuja, joita myymiseen liittyy. Mieti niitä arvokkaita juttuja, joita ihmiset voivat tehdä, ennen ja jälkeen varsinaisen myymisen.
Esimerkkinä:
- Bränditietoisuuden levittäminen
- Ansaittu medianäkyvyys
- Tyytyväisten asiakkaiden suosittelut
- Jonkin toisen jutun ostaminen
- Edelläkävijöiden some-jaot
- Hyvät arvostelut jossain blogissa
Kaikki nämä eri toiminnat tapahtuvat jossakin eri kohdin viestinnän elinkaarta. Jokainen näistä on omalla tavallaan arvokasta. Samalla kun jonkin asian ostaminen tuottaa sellaista arvoa, jota voi viedä vaikka pankkiin, toiset toiminnot auttavat sinua tuottamaan lisää vastinetta rahoillesi.
Tässä on yksinkertainen harjoitus, jota voit kokeilla: kirjoita lista kaikista niistä arvokkaista jutuista, joita ihmiset voivat tehdä ennen ja jälkeen tuotteen tai palvelusi ostamisen. Kysy tämän jälkeen itseltäsi yksinkertainen kysymys: miten mittaan näitä?
Tästä on hyvä jatkaa eteenpäin. Pysy kanavalla.
~ How Many Different Customers Do You Have, Christopher S. Penn ~
Kommentit
Lähetä kommentti
Kuulisin mielelläni, jos sinulla heräsi jotain ajatuksia tähän juttuun liittyen.