Siirry pääsisältöön

Enemmän pikkulaatikoita

Siis todella hyvää päivää! Ota kuppisi valmiiksi, meinasitpa sitten juoda siitä mitä tahansa. Jutellaan kaikkein pitkäikäisimmästä salaisuudestani tänään, Hommista. Ok?

My vintage metal lunch boxes

Minulla on ollut suhteellisen kauan jo tämä oma pikku fetissini laatikoihin. Tämä liittyy niiden mukavuuteen. Ja tällä tarkoitan "pieniä ja säännönmuotoisia". Ajattele pakkauksia. Ajattele kalentereita. Ajattele perusmatikkaa ja yksinkertaista metriikkaa, pisteitä. Kaikki tämä löytyy laatikoista.

LAATIKKO KUTISTAA JA LIIKUTTAA IDEOITA ETEENPÄIN

Ammoisina aikoina kun LEGO:ja ei ollut vielä keksitty. Meillä oli valtava amme täynnä erikokoisia ja värisiä palikoita, ja sinä vain vähän niin kuin päätit aloittaa projektisi. Todellisuus kuitenkin on se, että vaikka teknisesti tämä maailma olikin huomattavasti luovempi, ihmiset pälättivät "liian monista mahdollisuuksista" -ongelmistaan. Tämä on yksi niistä muutamista syistä miksi LEGO-palikoita on saatavilla erilaisina Tähtien Sota- ja Batman -versioina jne.

Tästä samasta syystä Moleskin myy sekä tyhjiä muistikirjoja, että matkapäiväkirjoja. Voit luonnollisesti käyttää tyhjää muistikirjaa matkapäiväkirjana, mutta jos muistikirjan päällä lukee "matka", sinun hiekkalaatikkosi on rajattu.

Laatikot ovat yksi mahdollisuus lyhentää matkaa sieltä missä olet sinne mitä tavoittelet. Tein tässä hetkinen sitten 28-päivän diettinollauksen Jacqin kanssa. Siinä oli kahta (naminami) eri pirtelöä aamupalaksi ja lounaaksi ja yksinkertaisempi ateria illalliselle. Loppuvaiheessa taistelin suhteellisen kovasti tätä prosessia vastaan. Ennen kuin annoin itselleni oikeuden lopettaa tämän tuskani, tein suunnitelman. Otin post-it -lappuja ja piirsin viiteen niistä laatikot. Jokainen laatikko kuvasi jäljellä olevia päiviä. Boom! Välitön paluu voittajafiiliksiin. Voit tehdä lähes mitä tahansa viiden päivän ajan. Eikö niin?

Tämän selittäminen voi olla helpompaa jonkun toisen esimerkin kautta. Hemmottele minua, jooko?

PROJEKTIN ANATOMIA

Sanotaanko vaikka, että suunnittelen kirjaa Anthonyn kanssa. Voisin aloittaa konseptoinnilla. Joten piirrän paperinpalalle (niin oikealle paperille) laatikon, jonka päälle laitan otsikoksi Konsepti. Itseasiassa sehän näyttää valmiiksi pieneltä kirjalta, jolla on kansi. Ei siis mitään siistiä. Pelkkä kirja.
Tämän jälkeen voisin piirtäää viivan tuosta laatikosta toiseen laatikkoon, johon voisin laittaa muutamia arvauksia
  • Kuinka monta sanaa/sivua? Sanotaan 100 sivua.
  • Mitkä ovat pääaiheita? Nämä voisi jakaa kappaleiksi (ehkä 10?).

Huomaatko. Saan lopputulokseksi 100 sivua, joka on 10 kappaletta, joka on yhtä kuin 10 sivua per kappale. Tämä laatikointi antaa minulle tavoitteeni. Jatketaan vielä eteenpäin.
  • Montako sanaa kirjoitan päivässä? (Keskimäärin 4000).
  • Kuinka monta päivää minulla menee tällä vauhdilla 50 sivun kirjoittamiseen? (Anthony on minulle pystyssä 50).

Eli jos lasketaan, että tämä olisi noin 250 sanaa sivulla, ja 50 sivua, niin yhteensä tämä on 12.500 sanaa. 4000 sanan päivävauhdilla voisin kirjoittaa tämän hieman reilussa 3 päivässä, ja leppoistettuna 2000 sanaa päivässä tekisi noin 6 ¼ päivää töitä. Joten jos Anthony pystyy tähän samaan tahtiin (helposti) me voisimme kirjoittaa kirjamme viikossa.
Eikä tässä vielä kaikki. Koska tarvitsen toisen laatikon.

ENEMMÄN ESIMERKKILAATIKOITA

  • Kuka OSTAA tämän?
  • Ketä sellaisia tunnen, jotka tuntevat nämä?
  • Minkä lopullisen muodon tämä kirja saa?
  • Miten hinnoittelemme kirjamme?
Ihan kuten minkä tahansa muunkin tuotelähtöisen projektin kanssa, minun täytyy tuntea ne ihmiset, jotka ostavat tuotteeni, kirjani, ja että minulla on pääsy näiden ihmisten luokse. Minun täytyy joko tuntea nämä ihmiset suoraan, tai minun täytyy tuntea ne ihmiset, joilla on se verkosto, josta nämä ihmiset löytyvät.

Hypätäänpä pikkaisen hinnoittelun puolelle. Hintakysymykseen vastaus löytyy siitä millä markkinalla aiomme tuotettamme myydä. 100 sivua on hieman lyhyt valtavirtaan, (mutta aikalailla optimi e-kirjaksi). Sähköisissä kirjoissa on suuri hintahaitari. Jos olisin sitä mieltä, että kirjastamme olisi tonneittain arvoa, voisin pyytää siitä enemmän, esimerkiksi 47 €, ja kohdistaa tämän myynnin ammattilaisille, jotka uskovat tarvitsevansa tätä ja hyötyvänsä tästä.

Jos haluaisin hinnoitella tämän enemmän "en ole ihan varma" -markkinalle, laittaisin hinnan halvemmaksi, esimerkiksi 9.95 €, tai jotain.

Mutta tämä on vain laatikko, vain yksi laatikko matkalla muihin laatikoihin. Koska jos haluaisin hieman paremman hinnan, voisin liittää tähän sekä webinaarin että äänikirjan, ja jotain videosisältöä, ja hinta nousisi jonnekin 97 euron nurkille, ja jopa korkeammaksi arvoltaan.

Toinen laatikko tällä matkalla voisi olla "onko tämä aikani ja vaivani arvoista" kysymys. Mitä jos jokin proggikseni vaatii paljon aikaani, eikä ole toistettavissa, ja hintakaan ei ole kovin korkea? Tällöin millään muullakaan ei olisi arvoa. Huomaatko? Jälleen yksi laatikko mietittäväksesi.

MITEN VOIT KÄYTTÄÄ LAATIKOITA, RESEPTISI

Kun suunnittelen vuoden isointa tavoittettani, jokaiselle vuodelle, käytän Kolmea Sanalaatikkoa. Keksin kolme sanaa, jotka kuvaavat elämäni kaikkia alueita, joita haluan kehittää (tai joihin haluan keskittyä). Tämä on yksi tapa rakentaa laatikoita, ja rakentaa siitä eteenpäin.

Mietitään yksinkertaista reseptiä tälle:
  • Laatikko on tapa pilkkoa haaste, rasite tai minkä tahansa kaltainen projekti.
  • Laatikot voivat olla piirroksia, jotka auttavat sinua muokkaamaan ja helpottamaan ajatteluasi
  • Laatikot voivat olla tapa mitata saavutuksiasi
  • Laatikot voivat olla päivämääriä
  • Laatikoilla on paljon muitakin tarkoituksia, joita en kerro nyt
  • Laatikot voivat olla kojelaudan tyyppinen yksinkertainen mittaristo
Laatikot vaativat useiden kysymysten tekemistä. Laatikoiden avulla voit miettiä useita vaihtoehtoja. Käytä laatikoita itsesi sitouttamiseen.

Jos lopettaisin tähän, olisiko tämä jotain sellaista, jota voisit kokeilla? Mihin käyttäisit tätä apunasi? Miten, ne projektisi joiden parissa työskentelet, voisivat hyötyä näistä laatikoista?

Samalla kun opettelemme rakastamaan rutiineitamme, tämä on yksi tapa jonka avulla olen itse onnistunut työskentelemään kovemmin ja samalla olen oppinut myös keskittymistä ja kurinalaisuutta. Toivon, että tässä oli jotain kiinnostavia ajatuksia sinullekin.

Mitä mietit? Meinaatko uskaltaa kokeilla?

~ Chris Brogan, 18.11.2012 ~

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

LinkedIn-tuplaprofiilin poistaminen

Miten yhdistän kaksi LinkedIn-profiilia yhdeksi profiiliksi? Miten poistan vanhan LinkedIn-profiilini? Onko sinulla jostain syystä kaksi LinkedIn-profiilia? Ole huoleti. Näin on varmaan käynyt joko salasanan unohtamisen tai jonkun muun syyn johdosta. Ongelma on ärsyttävä. Mutta ei hätää. Tässä on yksinkertainen ohje, jolla hoidat ongelmasi historiaan. Poista LinkedIn -tuplaprofiilisi.

Poista paha kontakti

11.1. ja jälleen uusi LinkedIn-lauantai :). Erään session tiimellyksessä myyjäkollegani jäi miettimään mitä LinkedIn:ssä voi tehdä, jos huomaa tahattomasti lisänneensä sellaisen kontaktin, jota ei oikeasti olisi pitänyt lisätä. Osaisitko sinä neuvoa? Kirjoitin tästä aiheesta jo aiemminkin , mutta johtuen LinkedIn-palvelun päivityksistä nämä ohjeet eivät ole enää kurantteja. Tässä uusi pikaohje.

Kohenna mediapeittoa

By Chris Brogan Voisit olla oman alueesi reportteri, siinä teollisuudessa, jota suurimman osan ajastasi palvelet. Sen sijaan, että olet markkinoijana ja omistajana-joka-teeskentelee-markkinoijaa -roolissasi, voisit vallan mainiosti tehdä töitä laajemman medianäkyvyyden eteen. Ihan vain ajatuksena. Tässä Ohjeita Mediapeiton Parantamiselle Jos kysyisin Joe Sorge lta ketä ovat tunnetuimpia nimiä Milwaukeen ravintolaskenessä hän osaisi varmasti kertoa sen minulle. Jos kysyisin häneltä toimialaan vaikuttavista uusista jutuista, hän osaisi kertoa myös tästä aiheesta.