Menestyvissä yrityksissä projektit toimivat johtamisen ja toteuttamisen työvälineinä. Projektien avulla toteutetaan asiakkaille uniikisti luvattuja tuotteita ja palveluja tehdyn ja hyväksytyn suunnitelman mukaisesti. Ja Asiakas tarkoittaa siis tässä tapauksessa sitä tahoa, joka ottaa projektin tulokset hyötykäyttöönsä, eikä siis sitä tahoa, joka lopulta ostaa jotain.
Menestyvissä yrityksissä projekteja johtaa aina ammattitaitoinen projektipäällikkö. Ammattitaitoisuuden ytimessä on kyky ymmärtää tiimityön merkitys ja se, että projektipäällikön tärkein rooli on huolehtia viestinnän onnistuisesta .
Projektipäällikön ei välttämättä tarvitse olla kokenut. Päinvastoin. Kokemus karttuu tehdessä ja ilman kokemisen mahdollisuutta kukaan meistä ei kehity. Lisäksi. Toisinaan on jopa kaikkien kannalta ajateltuna todella hyvä ottaa tekemiseen tuoretta otetta ja näkökulmaa.
Ammattitaitoisuudella tarkoitetaan tässä yhteydessä sitä, että asioita osataan suunnitella ja tarkastella sekä projektin omistajan että asiakkaan näkökulmasta. Hyvä projektipäällikkö johtaa projektinsa maaliin asetetuista tavoitteistaan johduttuna. Hän kokoaa tiiminsä projektin luonteen mukaiseksi ja valjastaa jokaisen omaan rooliinsa.
Projektin sisältö ja lopputulokset sovitaan aina asiakkaan ja muiden sidosryhmien kanssa siten, että projektin toteuttamista ja sen lopputuloksia voidaan rehellisesti verrata tehtyihin sopimuksiin ja annettuihin lupauksiin. Ilman yhdessä sovittua mittaristoa ja onnistunutta rajausta projekti ei voi onnistua.
Menetyksen ja onnistumisen kannalta tärkeintä on kaksi asiaa. Ensimmäinen on se, että projektiin liittyvät riskit tunnistetaan riittävän ajoissa ja ne ehkäistään mahdollisimman hyvin. Toinen on se, että projektin viestintä toimii niin projektiryhmän sisällä, kuin myös eri sidosryhmienkin välillä.
Projektit epäonnistuvat viestintänsä kautta. Kommentteja?
Menestyvissä yrityksissä projekteja johtaa aina ammattitaitoinen projektipäällikkö. Ammattitaitoisuuden ytimessä on kyky ymmärtää tiimityön merkitys ja se, että projektipäällikön tärkein rooli on huolehtia viestinnän onnistuisesta .
Projektipäällikön ei välttämättä tarvitse olla kokenut. Päinvastoin. Kokemus karttuu tehdessä ja ilman kokemisen mahdollisuutta kukaan meistä ei kehity. Lisäksi. Toisinaan on jopa kaikkien kannalta ajateltuna todella hyvä ottaa tekemiseen tuoretta otetta ja näkökulmaa.
Ammattitaitoisuudella tarkoitetaan tässä yhteydessä sitä, että asioita osataan suunnitella ja tarkastella sekä projektin omistajan että asiakkaan näkökulmasta. Hyvä projektipäällikkö johtaa projektinsa maaliin asetetuista tavoitteistaan johduttuna. Hän kokoaa tiiminsä projektin luonteen mukaiseksi ja valjastaa jokaisen omaan rooliinsa.
Projektin sisältö ja lopputulokset sovitaan aina asiakkaan ja muiden sidosryhmien kanssa siten, että projektin toteuttamista ja sen lopputuloksia voidaan rehellisesti verrata tehtyihin sopimuksiin ja annettuihin lupauksiin. Ilman yhdessä sovittua mittaristoa ja onnistunutta rajausta projekti ei voi onnistua.
Menetyksen ja onnistumisen kannalta tärkeintä on kaksi asiaa. Ensimmäinen on se, että projektiin liittyvät riskit tunnistetaan riittävän ajoissa ja ne ehkäistään mahdollisimman hyvin. Toinen on se, että projektin viestintä toimii niin projektiryhmän sisällä, kuin myös eri sidosryhmienkin välillä.
Projektit epäonnistuvat viestintänsä kautta. Kommentteja?
Kommentit
Lähetä kommentti
Kuulisin mielelläni, jos sinulla heräsi jotain ajatuksia tähän juttuun liittyen.