Siirry pääsisältöön

Erittäin salainen ideasi

Huomenta! Jos olet yhtään sellainen, niin kuin minä, niin saat paljon HYVIÄ ideoita, jotka tuntuvat mahtavilta ja sitten jossakin kohdin ensimmäisten minuuttien/tuntien/päivien kuluttua ne muuttuvat ihan itsestään vähemmän mahtaviksi. Onko sinulle käynyt joskus näin?

Discarded ideas 02.04.2008

Kirjassani The Impact Equation, Julien ja minä kirjoitamme ideoista yhtenä kolmesta keskittymisen kohteena, kun teet tarinaasi. Teenäni on tänään Assam Breakfast -teetä, joka on mustaa intialaista teetä (kiitos, Amy!) Mitä sinulla on?


MITEN SAAT PAREMPIA IDEOITA

Puhutaan tänään liiketoimintaasi liittyvistä ideoista. Voit vallan mainiosti laajentaa tämän koskemaan myös muita elämäsi osa-alueita, koska sama viitekehys (kerron kohta) toimii sielläkin. Kun sanon parempia ideoita, tarkoitan lähinnä "parempia sinulle" ja/tai "ideoita, jotka ovat todennäköisesti hyödyllisiä sinulle."

Tässä on 7 kohdan resepti, jolla saat tehtyä oman ideakeittosi valmiiksi. Ryöstin tämän sanan kirjastamme.
             
1. Mikä on ideani tavoite? Ensimmäiseksi on tärkeätä ymmärtää miksi edes tarvitset uuden ideasi. Mitä yrität saavuttaa? Tässä on tyypillinen tavoite: minun pitää saada lisää rahaa. Mutta tässä on ensimmäinen oppituntisi parempiin ideoihin: Kuvaa ideasi tarkemmin tai siitä tulee hyödytön. Ehkä sinä et pelkästään tarvitse vain lisää rahaa, vaan sinun pitäisi tienata enemmän nopeammassa ajassa ja mieluummin ilman ylimääräistä tai toistuvaa työtä.
         
2. Miten ideani sopii nykyiseen toimintaani? Sopiiko se? Ajatellaanpa vaikka, että tavoitteesi on tienata enemmän ilman toistuvaa tai räätälöityä työtä, mutta olet musiikinopettaja. Eli ydinhommasi ei ole aivan massatuotannon ytimestä, mutta jos luot sarjan opetusvideoita verkkoon, voit saavuttaa tavoitteesi. Huomaatko miten nämä liittyvät toisiinsa. Tässäkohdin ideoista alkaa tulla parempia.
                 
3. Kuinka paljon ideani lisää työmäärääni? Yksi tapa parempiin ideoihin on niiden istuttaminen olemassa olevaan viitekehykseesi, eli nykyiseen elämäntapaasi. Esimerkiksi Chrisillä oli bisnesidea, joka oli hänen mielestään loistava, mutta kun hän teki laskelmiaan hän huomasi, että hommat olisivat tuottaneet vain suhteellisen vähän lisää rahaa, mutta olisi vaatinut 20 tuntia lisätöitä viikkossa. Kun mietit omia ideoitasi sinun täytyy huomioida niiden vaikutus muuhun elämääsi ja maailmaasi.
                 
4. Mitä idean toteutaminen vaatii? Ihmisillä on toisinaan hienoja ideoita heti alussa ""Vaihe 1: Osta oma lätkäjengi." Samalla kun tämä on aika kunnianhimoinen tavoite tämä on myös suhteellisen vaikea ensimmäinen vaihe. Listaa mitä ideasi saavuttaminen vaatii. Jos mahdollista, tee itsellesi listaus tarvittavista välitavotteista ja pienemmistä tavoista päämääräsi saavuttamiseen. Kun kirjoitimme kirjaamme, laitoimme tavoitteeksemme 1000 sanaa päivässä. Kahden kirjoittajan toimesta kirja valmistuu tällöin kohtuullisessa ajassa ja samalla meillä oli yksinkertainen mittaristo edistymisen seurantaan.

5. Mitä muita resursseja tarvitsen ideani toteuttamiseen? Tämä on toinen aihealue, jossa sinun täytyy selvittää yksityiskohtia. Esimerkiksi, jos asetat tavoitteeksesi sen, että sinusta tulee menestyvä kiinteistövälittäjä Westendissä, mutta asut Salossa. Sinun on luotava suhteita Westendiin, aloitettava verkostoitumaan ja opiskelemaan paikallisia ihmisiä ja kulttuuria. Mitä muita resursseja tarvitset? Tarvitset luonnollisesti kiinteistövälittäjän tutkinnon. Sinun täytyy löytää sekä ostajia että myyjiä. Tarvitset kontakteja. Resursseihin perehtyminen tekee ideastasi paremman.
                 
6. Mistä tiedän pitäisikö minun jatkaa eteenpäin vai lopettaa? Yksi kirja, joka on meidän mielestämme ehdottoman tärkeätä luettavaa kaikille liike-elämässä toimiville on Eric Riesin The Lean Startup. Kirjassaan hän esittelee termin "käännekohta," joka viittaa siihen hetkeen, jolloin startteriyrityksen täytyy päättää jatkaako se alkuperäisellä suunnitelmallaan vai "käännähtääkö" se uuteen suuntaan. Voit tehdän aivan saman asian omien ideoidesi, liikeideoidesi tai minkä tahansa muun ideasi kanssa. Mistä tiedät jatkatko alkuperäisellä suunnitelmalla vai käännytkö uuteen suuntaan?
                 
7. Koska olen valmis? Onko tämä väliaikainen idea? Mikä tekee tästä "onnistumisen" tai "epäonnistumisen"?Onko olemassa jotain aikataulua idean käyttökelpoisuudelle? Esimerkiksi, jos mietit kenet voisit viedä vanhojen tansseihin, mutta olet jo nelikymppinen, olet ehkä missannut toimintaikkunasi tässä kohtaa.

RAJOITUKSET JA RAJOITTEET OVAT YSTÄVIÄSI

Yksi voimakkaimmista salaisuuksista, jonka olen viimeisten kuukausien aikana oppinut, jonka haluan nyt sinulle kertoa on se, että: sinun (täytyy!) taistella itsesi voittajaksi. Oletko koskaan kuullut tätä sanontaa?  "Menestystä ei tehdä leikkauksilla" tai markkinaosuuksia ei voiteta leikkaamalla? Tämä on totta, jos tällä tarkoitetaan kustannusten leikkaamista, tai palkkojen, jollei tämä sitten ole osa toiminnan tehostamisprosessiasi, jolla poistetaan aikojen saatossa liiketoimintaasi kertynyt ylimääräinen lasti.

Tässä on se mitä tarkoitan:

Vuonna 2012 tein töitä sen eteen, että olin kaikkea kaikille. Palvelin yhtäällä isoja firmoja ja toisaalla yksilöitä. Konsultoin, loin sisältömarkkinoinnin projekteja ja toimin neuvontantajarooleissa, jonka lisäksi tein kaikenlaisia julkaisuita ja muita materiaaleja siinä sivussa. Huh? Mihin keskityin?

En mihinkään.

Vuonna 2013 kaikki on yksinkertaista. Human Business Works on business design -yhtiö, joka toimittaa työkaluja ja apua amamttilaisille, jotka haluavat hoitaa hommansa, ja enemmän. Helppoa. Tiedän kuka asiakkaani on (40-70 vuotiaat, useammin naiset, kuin miehet). Tiedän mitä tarjoan (tietoa ja opetusta useissa eri formaateissa). Tiedän millä keinoilla autan ihmisiä onnistumaan (Human Business Way'n periaatteet).

Kehotan sinua tekemään saman jutun. Rajoita kaiken aikaa. Rajoita kaikkialla. Tästä samasta syystä julkaisen Kolmen Kirjan Dieettini (#3BD) vuodelle 2013. Me luemme kirjan toisensa jälkeen ilman, että otamme mitään siitä mitä olemme lukeneet. Haluan muuttaa tämän. Ensi vuodelle. Ensi vuodesta tulee paras vuoteni ikinä ja tämä on yksi sen tekevistä jutuista.

LUO IHMEELLISIÄ IDEOITA

Tässä on tavoite. Keksi ja etsi ihmeellisiä ideoita, jotka sopivat sinun tarinaasi, jota kerrot. Tee kaikkein parhaasi. Kiitos, että olet tällä matkalla kanssani.

VILKAISU VUOTEEN 2013 

Haluan jakaa tämän sinulle hyvissä ajoin, ennenkuin kerron tästä muille. Tässä on vilahdus ensivuodesta, luonnos, jonka avulla voit kertoa onko tämä sinulle hyödyllistä. Jos tässä ei ole niitä juttuja, joita haluat, rohkaisen sinua laittamaan minulle VIESTIÄ ja kertomaan tästä. Kerro mistä olisi hyötyä. Minä todellakin HALUAN kuulla mikä näistä koskettaa SINUA!

Social Media 101  - Tämä on sarja videoita ja webcast:ja auttamaan ihmisiä selviytymään sosiaalisen median perusjutuista. En kerro tästä tämän enemäpää, jotta saat käsityksen tästä ilman istuntoja tai ylimääräisiä muistiinpanoja.

Human Business Way Power 8 - Jos haluat kehittää ja paranta liiketoimintaasi (pientä tai mikroyritystä), tämä on kahdeksan viikon valmennus/koulutus -hybridi, joka auttaa sinua ottamaan käyttöösi parhaimmat neuvoni yksi kerrallaan, sekä PALJON hyvää arvokkaalta yhteisöltämme.

Tee Töitä, kuin Olisit Lomalla - HBW: Rob Hatchin hieno toimintamalli, jonka avulla saat tehtyä enemmän nopeammin. Me molemmat käytämme tätä jo nyt ja tulokset ovat hämmästyttäviä!

Rohkea Uusi Vuosi - Haluatko SINÄKIN tehdä vuodesta 2013 parhaimman vuotesi? Tämä on visioinnin ja tavoitteiden asettamisen peruskurssi yhdistettynä viikottaiseen tukeen ja ohjaukseen oman rohkeutesi kehittämiseksi, jotta saavutat tavoitteitasi ja valjastat omat supervoimasi omaan käyttöösi.

Vaikutus Toimintaan - Jos luet The Impact Equation -kirjani, tämä on sen jatko-osa, jossa paneudutaan alustojen rakentamiseen näppistasolla, laitetaan kirjan tarinat toteutukseen, sekä paljon muuta.

PLUS 

Minulla on uusi livesetti (kaksi), joista kerron sinulle kunhan ne julkaistaan ja minulta on tulossa uusi kirja (tai kaksi), joista toisen kirjoitan yhdessä S. Anthony Iannarinon kanssa, jonka kanssa vedin myös Finding The Superpower of Flight -webjamin. Joten luvassa on hauskaa. Ja pari muutakin yllätystä.

Mutta tässä tämä tällä kertaa. Jäikö jokin juttu mieleesi? Vetoaako se sinuun vai ei? Mihin juttuihisi kaipaat apua ensivuonna? Anna kuulua itsestäsi!

--Chris...

Human Business Works 110 Marginal Way #744 Portland, Maine 04101 United States (978) 378-0705

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

LinkedIn-tuplaprofiilin poistaminen

Miten yhdistän kaksi LinkedIn-profiilia yhdeksi profiiliksi? Miten poistan vanhan LinkedIn-profiilini? Onko sinulla jostain syystä kaksi LinkedIn-profiilia? Ole huoleti. Näin on varmaan käynyt joko salasanan unohtamisen tai jonkun muun syyn johdosta. Ongelma on ärsyttävä. Mutta ei hätää. Tässä on yksinkertainen ohje, jolla hoidat ongelmasi historiaan. Poista LinkedIn -tuplaprofiilisi.

Poista paha kontakti

11.1. ja jälleen uusi LinkedIn-lauantai :). Erään session tiimellyksessä myyjäkollegani jäi miettimään mitä LinkedIn:ssä voi tehdä, jos huomaa tahattomasti lisänneensä sellaisen kontaktin, jota ei oikeasti olisi pitänyt lisätä. Osaisitko sinä neuvoa? Kirjoitin tästä aiheesta jo aiemminkin , mutta johtuen LinkedIn-palvelun päivityksistä nämä ohjeet eivät ole enää kurantteja. Tässä uusi pikaohje.

Kohenna mediapeittoa

By Chris Brogan Voisit olla oman alueesi reportteri, siinä teollisuudessa, jota suurimman osan ajastasi palvelet. Sen sijaan, että olet markkinoijana ja omistajana-joka-teeskentelee-markkinoijaa -roolissasi, voisit vallan mainiosti tehdä töitä laajemman medianäkyvyyden eteen. Ihan vain ajatuksena. Tässä Ohjeita Mediapeiton Parantamiselle Jos kysyisin Joe Sorge lta ketä ovat tunnetuimpia nimiä Milwaukeen ravintolaskenessä hän osaisi varmasti kertoa sen minulle. Jos kysyisin häneltä toimialaan vaikuttavista uusista jutuista, hän osaisi kertoa myös tästä aiheesta.