Puhutaanpa hieman suosituksista. Linkedin-suosituksista. Otetaan samalla sellainen lämmittävä, piristävä ja mukava kupillinen aamukahvia tai teetä. Jos juot teetä, suosittelen tällaisille keleille piparminttua ja eukalyptus-hunajaa.:) Valmiina?
LinkedIn on tämän hetken tunnetuin ja käytetyin liiketoimintaan ja kaupankäyntiin liittyvä sosiaalinen verkosto.
Jos tavoittelet enemmän parempia kauppoja, voit olla varma, että suurin osa niistä prospekteista, joiden profiileissa itse surffailet, tarkistavat sinun profiilisi ja suosituksesi ennen ensimmäistä kahvikuppianne.
Jos suosituksesi kertovat useista eri lähteistä koostettunakin samaa yhtenevää tarinaa sinusta, niin usko tai älä, mutta niistä on silloin ihan oikeasti hyötyä sinulle. Ja suosituksista on tietysti hyötyä sinulle myös silloin, kun olet itse niitä kirjoittanut. Aikuisten oikeasti.
Tiedätkö minkä tyyppisiä koulutuksia myydään kaikkein eniten 2012-vuoden asiantuntijoille? Arvaa. Asiantuntijasta Asiakaspalvelun ammattilaiseksi. Keksitkö mistä tämä johtuu, vai arvasitko jo vastauksen? Niinpä niin.
Oman alansa erikoisosaaminen ei enää riitä. Jokainen meistä joutuu kasvavassa määrin kohtaamaan asiakkaita, osallistumaan asiakaskohtaamisiin ja päivittäiseen johtamiseen. Sisäinen yhteistyö rakentuu enenevässä määrin ulkoisen asiakastyön elementtien päälle. Kaikki myyvät jotain jollekin, kaiken aikaa. Sosiaaliset taidot ja tunneäly ovat tulevaisuuden timantteja.
Vaikka olemmekin jo hyvän matkaa 2000-luvulla, Suomalainen suosittelun ja positiivisen palautteenannon kulttuuri on meillä edelleenkin aika nuorta ja se näkyy myös näissä "uuden sukupolven" sosiaalisissa työkaluissa, kuten LnkedIn:ssä. Y-sukupolven myötä tämä kulttuuri tulee kuitenkin nopeasti tärkeämpään rooliin arjessame ja toiminnassamme. (Ja jos jäit miettimään äsköistä kirjoitusvirhettä, niin se, ja kaikki muutkin tässä tekstissä olevat virheet ovat tarkoituksellisia, ihan vain, jotta pysyisit hereillä.:))
Suositusten antaminen ja saaminen toisilta LinkedIn-verkostossa olevilta jäseniltä parantaa sinun LinkedIn-olemusta. Päästäksesi mukaan suositusjunaan, sinun on hyvä opetella kirjoittamaan sellaisia suosituksia, jotka heijastavat itseäsi. Sinun on lisäksi hyvä osata sekin, miten pyydät joltakulta toiselta suosituksia itsellesi ja miten niiden kanssa kannattaa toimia. Tämä on kuitenkin oma tarinansa.
Suositukset voivat auttaa sinua oppimaan enemmän niistä ihmisistä, joiden kanssa olet ja pyrit olemaan kanssakäymisessä. Omassa profiilissasi olevat suositukset auttavat muita hahmottamaan sinun omaa persoonaasi työhistoriasi jatkumona. Suosituksille on kuitenkin kaikkein olennaisinta se, että ne perustuvat faktoihin, todellisiin tai sinun kokemiisi faktoihin. Sellaisiin, joiden takana voit seistä myös sadepäivinä.
Monille ihmisille suositukset ovat vain tyhjänpäiväistä kehumista. Niiden merkitystä ei ymmärretä. Toisille suositukset toimivat työkaluina. Jos lähdet liiaksi miettimään ja editoimaan omien suositustesi sisältöä, jutut kuulostavat äkkiä paksuilta ja keksityiltä, ja toisaalta taas, jos et kiinnitä riittävästi hyötyä suositusten sisältöön, niiden lukijat voivat saada vääriä ideoita sinuun liittyen.
Tässä kolme pientä ajatusta tästä aiheesta:
Jos haluat antaa toiselle suosituksen, mutta kokemuksesi rajoittuu osaamisen sijasta henkiötyyppiin ja rooleihin, kerro niistä. Suositukset koskevat aina molempia osapuolia, niiden antajaa sekä vastaanottajaa, ja niissä on aina molempien maine kyseessä.
Voiko LinkedIn-suosituksista olla hyötyä työnhaussa? Voisivatko suositukset auttaa sinua joskus tulevaisuudessa? Oletko sinä suositellut ketään? Miksi? Suosittelisitko sinä tätä blogia?
Anna mennä vain.:) Laita kommenttisi alle. Opetellaan yhdessä. Ja lopuksi linkki LinkedIn-recommendations -ohjevideoon.
LinkedIn on tämän hetken tunnetuin ja käytetyin liiketoimintaan ja kaupankäyntiin liittyvä sosiaalinen verkosto.
MIHIN SUOSITUKSIA TARVITAAN?
Jos haluat löytää itsellesi uuden työpaikan, voit olla varma, että "pääkallonmetsästäjät" ja rekrytointikonsultit tsekkaavat profiilisi ja olemuksesi LinkedIn-verkostossa, ennen kuin ehdit kissaa sanoa. Samassa yhteydessä nämä oman alansa ja nykyajan armottomat ammattilaiset käyvät tietysti lävitse myös suosituksesi.Jos tavoittelet enemmän parempia kauppoja, voit olla varma, että suurin osa niistä prospekteista, joiden profiileissa itse surffailet, tarkistavat sinun profiilisi ja suosituksesi ennen ensimmäistä kahvikuppianne.
Jos suosituksesi kertovat useista eri lähteistä koostettunakin samaa yhtenevää tarinaa sinusta, niin usko tai älä, mutta niistä on silloin ihan oikeasti hyötyä sinulle. Ja suosituksista on tietysti hyötyä sinulle myös silloin, kun olet itse niitä kirjoittanut. Aikuisten oikeasti.
MIKSI SUOSITTELISIN SINUA?
Tämä hommahan on aivan päivänselvä juttu. Jos joku osaa asiansa, eli on oman alansa asiantuntija, eihän häntä tarvitse suositella? Hänen työnsä kertoo kaiken siitä mitä hän osaa. Eikö niin? Ei tietenkään. Nykypäivän maailmassa, ja erityisesti tulevaisuuden taloudessa asiantuntijuuden lisäksi on kiinnitettävä kasvavassa määrin huomiota sosiaalisiin taitoihin ja ihmisosaamiseen.Tiedätkö minkä tyyppisiä koulutuksia myydään kaikkein eniten 2012-vuoden asiantuntijoille? Arvaa. Asiantuntijasta Asiakaspalvelun ammattilaiseksi. Keksitkö mistä tämä johtuu, vai arvasitko jo vastauksen? Niinpä niin.
Oman alansa erikoisosaaminen ei enää riitä. Jokainen meistä joutuu kasvavassa määrin kohtaamaan asiakkaita, osallistumaan asiakaskohtaamisiin ja päivittäiseen johtamiseen. Sisäinen yhteistyö rakentuu enenevässä määrin ulkoisen asiakastyön elementtien päälle. Kaikki myyvät jotain jollekin, kaiken aikaa. Sosiaaliset taidot ja tunneäly ovat tulevaisuuden timantteja.
POSITIIVINEN KIERRE
Recommend on suomeksi suositella, ja se tarkoitaa yksinkertaistetusti sitä, että joku sanoo jollekin toiselle jonkun olevan hyvä tyyppinä, tai hyvä jossain työssä tai roolissa. Suosittelu on positiivista palautetta kyseiseen ihmiseen ja-tai hänen taitoihinsa liittyen. Oikeasti. Kyllä.Vaikka olemmekin jo hyvän matkaa 2000-luvulla, Suomalainen suosittelun ja positiivisen palautteenannon kulttuuri on meillä edelleenkin aika nuorta ja se näkyy myös näissä "uuden sukupolven" sosiaalisissa työkaluissa, kuten LnkedIn:ssä. Y-sukupolven myötä tämä kulttuuri tulee kuitenkin nopeasti tärkeämpään rooliin arjessame ja toiminnassamme. (Ja jos jäit miettimään äsköistä kirjoitusvirhettä, niin se, ja kaikki muutkin tässä tekstissä olevat virheet ovat tarkoituksellisia, ihan vain, jotta pysyisit hereillä.:))
Suositusten antaminen ja saaminen toisilta LinkedIn-verkostossa olevilta jäseniltä parantaa sinun LinkedIn-olemusta. Päästäksesi mukaan suositusjunaan, sinun on hyvä opetella kirjoittamaan sellaisia suosituksia, jotka heijastavat itseäsi. Sinun on lisäksi hyvä osata sekin, miten pyydät joltakulta toiselta suosituksia itsellesi ja miten niiden kanssa kannattaa toimia. Tämä on kuitenkin oma tarinansa.
SUOSITUKSET AUTTAVAT ETENEMÄÄN
LinkedIn-suositukset ovat hyvä työkalu oman persoonan, maineen, henkilöbrändin ja ammatillisen osaamisen rakentamiseen, esilletuomiseen ja hallintaan.Suositukset voivat auttaa sinua oppimaan enemmän niistä ihmisistä, joiden kanssa olet ja pyrit olemaan kanssakäymisessä. Omassa profiilissasi olevat suositukset auttavat muita hahmottamaan sinun omaa persoonaasi työhistoriasi jatkumona. Suosituksille on kuitenkin kaikkein olennaisinta se, että ne perustuvat faktoihin, todellisiin tai sinun kokemiisi faktoihin. Sellaisiin, joiden takana voit seistä myös sadepäivinä.
Monille ihmisille suositukset ovat vain tyhjänpäiväistä kehumista. Niiden merkitystä ei ymmärretä. Toisille suositukset toimivat työkaluina. Jos lähdet liiaksi miettimään ja editoimaan omien suositustesi sisältöä, jutut kuulostavat äkkiä paksuilta ja keksityiltä, ja toisaalta taas, jos et kiinnitä riittävästi hyötyä suositusten sisältöön, niiden lukijat voivat saada vääriä ideoita sinuun liittyen.
Tässä kolme pientä ajatusta tästä aiheesta:
- Suositukset voivat auttaa sinua saavuttamaan omia tavoitteitasi. Rekrytoijat ja työhönottajat lukevat suosituksia ja ottavat niitä huomioon kandidaatteja haarukoidessaan, tosin on aika epätodennäköistä, että yksittäinen suositus voi kääntää veneen keulaa ja olla palkkaamsen syynä.
- Suosituksissa piilee potentiaalia. Paras tilanne syntyy tietysti silloin, kun rekrytointia suorittava henkilö tuntee, jonkun sinua suositelleista ihmisistä joko henkilökohtaisesti tai maineelta.
- Suositukset voivat johtaa ylennyksiin. Kolleegoiden ja esimiesten, sekä asiakkaiden kirjoittamat suositukset toimivat ja ovat nykyään myös aktiivisena osana organisaatioiden sisäisen henkilöstöjohtamisen työkalupakkeja.
SUOSITTELE!
Suosittele tuttujasi. Ota vastaan suosituksia. Tee suosituksista osa sosiaalisen verkottumisen toimintaasi. Huolehdi kuitenkin, että harrastat tätä vain ja ainoastaan sellaisten ihmisten kanssa, jotka tunnet ja tiedät. Suosittele vain niitä ihmisiä, joiden henkilökohtaisista ominaisuuksista ja taidoista tiedät omasta mielestäsi riittävästi. Älä kirjoita pelkästään turhia ja tyhjiä laatusanoja (ämerikkalaista markkinamamboa ja jargonia) ilman niiden taustalla olevaa persoonaan liittyvää rehellisyyttä ja todenpohjaisuutta.Jos haluat antaa toiselle suosituksen, mutta kokemuksesi rajoittuu osaamisen sijasta henkiötyyppiin ja rooleihin, kerro niistä. Suositukset koskevat aina molempia osapuolia, niiden antajaa sekä vastaanottajaa, ja niissä on aina molempien maine kyseessä.
Voiko LinkedIn-suosituksista olla hyötyä työnhaussa? Voisivatko suositukset auttaa sinua joskus tulevaisuudessa? Oletko sinä suositellut ketään? Miksi? Suosittelisitko sinä tätä blogia?
Anna mennä vain.:) Laita kommenttisi alle. Opetellaan yhdessä. Ja lopuksi linkki LinkedIn-recommendations -ohjevideoon.
Kommentit
Lähetä kommentti
Kuulisin mielelläni, jos sinulla heräsi jotain ajatuksia tähän juttuun liittyen.