~ Social Media Isn't Dead: It's Boring, Chris Brogan ~
Onkohan meidän ole aika kertoa isompia tarinoita, kuin tämä?
Kun kirjoitin Julien Smithin kanssa Impact Equationia, meillä oli tietty tavoite mielessämme: auttaa ihmisiä saamaan huomiota, ymmärrystä, ja lopulta suhteita, joilla on arvoa.
Rakensimme kirjamme sen perusajatuksen ympärille, että ymmärrettävätkin ideat tarvitsevat ympärilleen selkeitä tavoitteita ja, että ihmiset voivat rakentaa itselleen alustan, jonka avulla näiden ideoiden edelleenjakaminen on mahdollista niille ihmisille, joiden mielestä ideoiden jakaminen on arvokasta.
Tämä on lyhyin mahdollinen kiteytys kirjallemme.
Ihmiset saattoivat odottaa meiltä jotain kirjaa sosiaalisesta mediasta ja verkostoista, markkinoinnista ja kampanjoista. Osa ihmisistä uskoi, että tämä on sitä mitä me Julienin kanssa teemme.
Sosiaalinen media on kokoelma työkaluja. Ne eivät ole itsessään kovinkaan mielenkiintoisia jutunaiheita. “Nörttitaikuri” on jättänyt rakennuksen. Haluamme puhua tekemisestä - tai jos annat anteeksi tautologian, vaikutuksesta. On tietysti olemassa teknologioita, jotka sinun täytyy hallita menestyäksesi. Mutta tämä on enemmän näppäimistötason taktisia juttuja. Me halusimme antaa sinulle jotain hieman käyttökelpoisempaa.
Strategiamme Impact Equation:lle, eli Vaikutuksen Kaavassa, ja kaikki sen taustalla oleva, aineellistuvat 5 C-kirjaimeeni (X=toim.huom:)).
Kun puhumme ravintoloista (työkalut) puhumme ensisijaisesti ruuasta (sisältö). Kun puhumme bändeistä (työkalut) puhumme yleensä siitä mistä musiikista me tykkäämme (sisältö). Kun puhumme kirjoista (sisältö) meitä ei oikeasti kiinnosta millä koneella se kirjoitettiin (työkalut).
Pitäisikö sinun laittaa mainoksia Facebook:iin? Jos tämä on ainoa huolenaiheesi, sinulla on isompia murheita. Kannattaako Pinterestiin käyttää aikaa? Kuka tietää? Pitäisikö sinun ajastaa twiittisi? (Osa niistä!) Mikä on yrityksen kommentointikäytänne? Okei, tämä viimeinen on ihan hyvä ja aiheellinen kysymys, mutta unohda kaikki aiemmat ja tee jotain muuta.
Mietin miten tämä tuotteeni tai palveluni, jota olen luomassa, pitää hinnoitella ja mikä arvo on sellainen, jonka siitä voi hyvillä mielin ottaa, suhteessa siihen arvoon, jota sille luomassa. Ja minulla on erittäin vahvoja periaatteita sen suhteen miten hoidamme asiakaspalvelua kaikkien projektiemme osalta.
Kun lähestymme liiketoimintaa, mainitsen nämä viisi näkökulmaa, joiden parissa teen eniten töitä. Tarkastelen markkinointia, myyntiä ja palvelua eräänlaisena jaettuna hybridinä, jossa jokaisella osalla on oma roolinsa kokonaiselämyksen suhteen. Olen myös sitä mieltä, että nämä ovat liiketoimintanäkökulmia, jotka on sisäänkirjoitettu The Impact Equation -kirjaamme.
Saako sinuun helposti yhteyden? Onko sinulta helppo ostaa? Oletko unohtanut jotain muotoillessasi ideoitasi asiakkaidesi kielelle ja ajatteluun sopiviksi? Onko sinulla suunnitelma sille miten, mitä ja mistä jaat tietoa?
Huolimatta siitä pinnailetko, twiittailetkö vai tökkäiletkö, vai laitatko vain A-telineen kadun kulmaan, samat tekijät, jotka ovat Vaikutuksen Kaavan taustalla, ovat asiakasarvon luomisen ja toimittamisenkin taustalla.
Kirjamme on saatavilla sekä kovakantisena että digitaaliversiona, ja äänikirjamme on melkein valmiina (ihan näillä näppäimillä) ja haluan vielä kertoa senkin, että valtaosa ensivuoden suunnitelmistani pitää sisällään liidien generoinnin, myynnin ja tyytyväisten asiakkaiden luomista eri kokoisille yrityksille, kirjamme periaatteiden pohjalta (ja muutamien Human Business Way -periaatteiden pohjalta).
Jos haluat saada etumatkaa menestykseesi ensivuodelle, harkitse vakavasti kirjamme The Impact Equation ostamista.
~ Social Media Isn't Dead: It's Boring, Chris Brogan ~
Onkohan meidän ole aika kertoa isompia tarinoita, kuin tämä?
Kun kirjoitin Julien Smithin kanssa Impact Equationia, meillä oli tietty tavoite mielessämme: auttaa ihmisiä saamaan huomiota, ymmärrystä, ja lopulta suhteita, joilla on arvoa.
Rakensimme kirjamme sen perusajatuksen ympärille, että ymmärrettävätkin ideat tarvitsevat ympärilleen selkeitä tavoitteita ja, että ihmiset voivat rakentaa itselleen alustan, jonka avulla näiden ideoiden edelleenjakaminen on mahdollista niille ihmisille, joiden mielestä ideoiden jakaminen on arvokasta.
Tämä on lyhyin mahdollinen kiteytys kirjallemme.
Ihmiset saattoivat odottaa meiltä jotain kirjaa sosiaalisesta mediasta ja verkostoista, markkinoinnista ja kampanjoista. Osa ihmisistä uskoi, että tämä on sitä mitä me Julienin kanssa teemme.
Sosiaalinen media on kokoelma työkaluja. Ne eivät ole itsessään kovinkaan mielenkiintoisia jutunaiheita. “Nörttitaikuri” on jättänyt rakennuksen. Haluamme puhua tekemisestä - tai jos annat anteeksi tautologian, vaikutuksesta. On tietysti olemassa teknologioita, jotka sinun täytyy hallita menestyäksesi. Mutta tämä on enemmän näppäimistötason taktisia juttuja. Me halusimme antaa sinulle jotain hieman käyttökelpoisempaa.
Strategiamme Impact Equation:lle, eli Vaikutuksen Kaavassa, ja kaikki sen taustalla oleva, aineellistuvat 5 C-kirjaimeeni (X=toim.huom:)).
X-VIESTINTÄ (communication)
Jollet pysty välittämään ideoitasi siten, että ne erottuvat (Kontrasti), että ne ovat yksinkertaisia (Artikulaatio) ja, että ne sopivat yleisösi korvaan (Kuuluvuus), olet hävinnyt pelisi ennen sen aloittamista. Joten Vaikutuksen Kaava kertoo viestinnästä.X-SISÄLTÖ (content)
Jos aloitat arvokkaan alustasi rakentamisen helposti jaettavien ideoiden ympärille (Ulottuvuus), ne eivät pääse kovin pitkälle, etkä saa niillä huomiota (Näkyvyys). Vaikutuksen Kaava kertoo siitä miten voit kertoa isompia tarinoita.X-YHTEISÖ (community)
Se missä ihmisillä on eniten parantamisen varaa on oman verkostonsa vaalimisessa, sellaisista ihmisistä välittämisessä, joita jakaminen kiinnostaa. Ilman suhdepohjaista ajettelumallia ja pyrkimystä (Luottamus ja Kuuluvuus) et todennäköisesti pääse kovinkaan pitkälle ihmisten kiinnostuksen nappaamisessa. Tämä tarkoittaa sitä, että ihmiset eivät vain jaa juttujasi. Vaikutuksen Kaava kertoo todella paljon yhteisöstä.X-KAUPALLISUUS (commercial)
Emme kirjoita siitä miten tehdä rahaa. Sekä Julien että minä olemme onnistuneet omissa bisneksissämme, ja olemme molemmat auttaneet yrityksiä menestymään näillä samoilla taktiikoilla ja strategioilla, joista kirjoitamme kirjassamme. Tämä kirja kertoo liiketoiminnasta ja johtajuudesta, sekä arvon luomisesta ja sen talteenkeräyksestä. Äläkä nyt ymmärrä väärin, Vaikutuksen Kaava kertoo liiketoiminnasta.X-ASIAKASPALVELU (customer service)
Uskon itse Palvelun Viimeistelyn -periaatteeseen, siis siihen, että palvelu alkaa paljon ennen asiakkaan asiakkaaksi tulemista. Puhumme paljon siitä miten suhteita pitää hoitaa (Luottamus) ja siitä miten juuri tämä erottaa toiset ihmiset niistä, jotka eivät kohtele ihmisiä siten, kuin heitä pitäisi kohdella (Kuuluvuus), sillä me ansaitsemme parempaa palvelua ja paremman palvelun mahdollisuuksia. Vaikutuksen Kaavamme kertoo ehdottomasti asiakaspalvelusta.MIKSI SOSIAALINEN MEDIA ON TYLSÄÄ
On oikeasti tylsää puhua pelkistä työkaluista, koska ne ovat vain keinoja, joilla voi tavoittaa ihmisiä. Voimme kiistellä tästä loputtomasti (en esimerkiksi itse usko vaikkapa Klout-pistesiin) ja mielestäni voimme julistaa Tumblrin/Twitterin/Facebookin ja ihan-minkä-vaan-palvelun ennenaikaisen kuoleman. Mutta tällä ei ole väliä.Kun puhumme ravintoloista (työkalut) puhumme ensisijaisesti ruuasta (sisältö). Kun puhumme bändeistä (työkalut) puhumme yleensä siitä mistä musiikista me tykkäämme (sisältö). Kun puhumme kirjoista (sisältö) meitä ei oikeasti kiinnosta millä koneella se kirjoitettiin (työkalut).
Pitäisikö sinun laittaa mainoksia Facebook:iin? Jos tämä on ainoa huolenaiheesi, sinulla on isompia murheita. Kannattaako Pinterestiin käyttää aikaa? Kuka tietää? Pitäisikö sinun ajastaa twiittisi? (Osa niistä!) Mikä on yrityksen kommentointikäytänne? Okei, tämä viimeinen on ihan hyvä ja aiheellinen kysymys, mutta unohda kaikki aiemmat ja tee jotain muuta.
MITEN HYÖDYNNÄT VIITTÄ X:ÄÄ JA VAIKUTUKSEN KAAVAA
Kaikessa siinä mitä teen, käytän näitä viittä mainitsemaani konseptia ohjauspisteinä kohti menestystäni. Kun teen töitä jonkun uuden tuotteen parissa, kuten esimerkiksi uuden kurssin kanssa, mietin sitä miten paljon viestintää tuotan ennen, aikana ja jälkeen itse kurssikokemuksen. Mietin mitä sisältöä tähän liittyy. Päätän miten rakennan yhteisön jokaisen tuotteeni ympärille, erityisesti koska Human Business Works -peritaatteiden mukaan meidän on kyettävä toimittamaan näkemys, suunnitelma ja yhteisö, menestyäksemme.Mietin miten tämä tuotteeni tai palveluni, jota olen luomassa, pitää hinnoitella ja mikä arvo on sellainen, jonka siitä voi hyvillä mielin ottaa, suhteessa siihen arvoon, jota sille luomassa. Ja minulla on erittäin vahvoja periaatteita sen suhteen miten hoidamme asiakaspalvelua kaikkien projektiemme osalta.
Kun lähestymme liiketoimintaa, mainitsen nämä viisi näkökulmaa, joiden parissa teen eniten töitä. Tarkastelen markkinointia, myyntiä ja palvelua eräänlaisena jaettuna hybridinä, jossa jokaisella osalla on oma roolinsa kokonaiselämyksen suhteen. Olen myös sitä mieltä, että nämä ovat liiketoimintanäkökulmia, jotka on sisäänkirjoitettu The Impact Equation -kirjaamme.
MITEN OTAT AJATTELUMALLIMME OMAAN KÄYTTÖÖSI
Siitä lähtien, kun mietit sitä miten kerrot erottuvasta ideastasi paremmin, siten, että se luo luottamusta ja kuvastaa todennäköisen ostajasi tunteita, siihen, että ymmärrät sen miten saat enemmän näkyvyyttä ja peittoa niistä alustoista, joita käytät hyödyksesi luomisessasi, periaatteemme ovat täydellisesti linjassa niin markkinoinnin, myynnin, kuin palvelunkin suhteen.Saako sinuun helposti yhteyden? Onko sinulta helppo ostaa? Oletko unohtanut jotain muotoillessasi ideoitasi asiakkaidesi kielelle ja ajatteluun sopiviksi? Onko sinulla suunnitelma sille miten, mitä ja mistä jaat tietoa?
Huolimatta siitä pinnailetko, twiittailetkö vai tökkäiletkö, vai laitatko vain A-telineen kadun kulmaan, samat tekijät, jotka ovat Vaikutuksen Kaavan taustalla, ovat asiakasarvon luomisen ja toimittamisenkin taustalla.
NIIN, JA MEHÄN USKOMME RESEPTEIHIMME
Sekä Julien että minä asetimme tavoitteeksemme sen, että kirjamme tarjoilee toteuttamisekelpoisia kotiinviemisiä. Meidän mielestämme tuolla ulkona on paljon sellaisia kirjoja, joissa homma loppuu heti ideoiden jälkeen, joissa teoriat ja käytäntö eivät kohtaa toisiaan, toimintana. Koska Julienin kirja The Flinch, kehottaa meitä toimimaan, asetimme saman tavoitteen The Impact Equation -kirjallemme, haluamme, että jotain tapahtuu.Kirjamme on saatavilla sekä kovakantisena että digitaaliversiona, ja äänikirjamme on melkein valmiina (ihan näillä näppäimillä) ja haluan vielä kertoa senkin, että valtaosa ensivuoden suunnitelmistani pitää sisällään liidien generoinnin, myynnin ja tyytyväisten asiakkaiden luomista eri kokoisille yrityksille, kirjamme periaatteiden pohjalta (ja muutamien Human Business Way -periaatteiden pohjalta).
Jos haluat saada etumatkaa menestykseesi ensivuodelle, harkitse vakavasti kirjamme The Impact Equation ostamista.
~ Social Media Isn't Dead: It's Boring, Chris Brogan ~
Kommentit
Lähetä kommentti
Kuulisin mielelläni, jos sinulla heräsi jotain ajatuksia tähän juttuun liittyen.