Siirry pääsisältöön

10 askelta toimivaan sisältömarkkinointiin

~ How to Develop Your Editorial Calendar, Heidi Cohen ~


Käytätpä sosiaalista mediaa, (sis. bloggaus) sisältömarkkinointia ja/tai perinteistä marcomia, (eli markkinointiviestintää), julkaisukalenteri on kaiken toiminnan keskiössä, koska niinkuin nykysanonta menee, jokainen markkinoija on julkaisja.

Julkaisukalenteri auttaa sisällön tuotannon hallinnassa riippumatta itse median tavoitteista.

Lähtökohtaisesti on tärkeätä tunnistaa ja ymmärtää kohdeyleisönsä, erityisesti, jos he ovat mahdollisia tulevia tai nykyisiä asiakkaistasi. Tästä kulmasta katsottuna kannattaa harkita markkinointikohdehahmojen kehittämistä, ennen julkaisukalenterin luomista, jotta varmistat, että lukijasi saavat juuri sitä tietoa mitä he tarvitsevat ja etsivät.
Tässä kymmenen helppoa askelmaa julkaisukalenterisi kehittämiseksi ja tukemaan sosiaalista median valloitustasi, sisältömarkkinointia ja/tai markkinointiviestintääsi.

10 ASKELTA SO-MENESTYKSEEN

  • Kehitä kalenterin yleinen rakenne. Miten liiketoimintasi ja siihen liittyvä sisältö liittyy vuosikelloosi? Mieti sisällön yleistä rakennetta. Harkitse meinaatko julkaista kouluvuoden mukaisesti Tammikuusta Joulukuuhun, vai alkaako vuotesi jostain muualta.
  • Päätä kausiluonteisuus. Vaikuttaako kevät, kesä, syksy ja talvi liiketoimintaasi? Onko jotain käytännöllistä tapaa jakaa sisältöäsi yleisösi kulmasta järkevämmällä tavalla.
  • Naulaa lomat ja erityistapahtumasi. Mitkä ovat ne avaintapahtumat, joiden ympärille sisältösi keskittyy? Otatko perinteiset lomat huomioon, vai onko sinulla muita tapahtumia, jotka koskettavat lukijoitasi ja/tai tarjoomaasi? Sinulla on valtavasti vaihtoehtoja. Etsi erityiset juhla- ja lomapäivät, kuten kansallinen Jätskipäivä. Älä jätä liiketoimintaan liittyviä tärkeitä päivä huomoimatta, syntymäpäiviä, vuosipäiviä ja paikallisia juhlia. Minimissään valitse yksi tapahtuma jokaiselle kuukaudelle. Muista viitata aiempiin sisältöihin vuosien varrelta. Jos sinulla on B2B yritys tai joku muu kohderyhmä, joka ei salli tämäntapaisia tapahtumia, luo kattosuunnitelma jokaiselle kuukaudelle erikseen.
  • Tamworth Castle - steps
  • Arvioi markkinoinnin edistämistä. Onko tarkoituksesi liittää markkinoinnin promootioita sisältöösi? Jos on, eriytä nämä muusta sisällöstä siten, että voit liittää ne osaksi yleistä julkaisukalenteriasi. Tämä on tärkeätä siitä syystä, että tarvitset aina promootion tueksi sopivaa sisältöä, joka liittyy tarjoomaasi ja samalla vaihtuu eri kausina. Vaikka onkin hyvä idea tehdä vähintään yksi tarjous kuukaudessa, mieti miten voit käsitellä kanavakohtaisia sosiaalisen median ja mobiilin tarjouksiasi ja tarpieta, jotka voivat liittyä aikaan ja paikkaan. Lisäksi sinulla on oltava käyttökelpoista sisältöä, joka tukee ostoprosessia.
  • Luo sisältöluokkia. Mistä pääotsikoista meinaat kirjoittaa ja miten ne liittyvät tajoomaasi ja/tai markkinoinnin hahmoihisi? Tavoitteena on päättää hallittavissa oleva määrä luokkia. Aloita tärkeimmistä tuoteryhmistäsi ja valitse alle kymmenen otsikkoa. Voit muokata näitä myöhemmin.
  • Valitse hakusanat. Onko sinulla hakusanalistauksia joiden ympärille kehität sisältöäsi? Laajenna hakukonemarkkinoinnin strategiaasi julkaisukalenteriisi varmistaaksesi, että sisällön tuotantosi tukee muita toimintojasi.
  • Luo toistuvat piirteet. Mitä tietoa prospektisi ja/tai lukijasi haluavat säännöllisesti? Luo osioita, jotka jäljittelevät lehtien sisältöosioita kuten säännöllisiä kolumneja, uutisten yhteenvetoja tai arvosteluita. Nämä kolumnit auttavat sinua suunnitelemaan sekä sisältöä että kirjoittamaan uusia artikkeleita.
  • Päätä tärkein sisältötarjooma. Mitä sisältöä tarvitset tukeaksesi liiketoimintasi tavoitteita? Tarkoituksesi on varmistaa, että luot jatkuvasti laadukasta sisältöä, joka tukee liiketoimintasi tarpeita. Suunittele isommat projektit huolella, jotta varmistat niiden onnistumisen.

Sulauta toistensa kanssa yhteensopivat elementit aina jokaiseen sisältöösi.

SISÄLTÖOSIEN MÄÄRITTELYT

Tässä yhteydessä teet julkaisukalenteristasi totta. Käytä Wordiä tai Exceliä. Vaihtoehtoisesti voit käyttää esim. WP Editorial Calendar -pluginia.

Sisällytä sarakkeiden otsikoihin:
  • Otsikko - tai työnimi
  • Julkaisija - kuka jutun kirjoittaa
  • Luokittelu - mistä artikkeli kertoo
  • Avainsanat - jutun kohdistus ja tunnisteet
  • Tyyppi - jos juttu on toistuva, niin minkä on sen kohdennus
  • Promootio - jos juttu liittyy johonkin kampanjaan ja/tai tuotteeseen, mitä linkkejä tarvitaan?
  • Sisältöformaatti - Mitä sisältömuotoa käytetään? Ajattele tekstiä, kuvia, videota, ääntä, esitystä, tai jotain muuta.
  • Liitännäismarkkinoninti - Tarvitseeko tämä sisältö tuekseen jotain lisämarkkinointia?
  • Muut aikataulumääritykset - voimassaolo, julkaisupäivämäärä ja muut aiheeseen liittyvät päiväykset
Voit kopioida täältä ilmaisen julkaisukalenteripohjan omaa aloitustasi helpottamaan.

Jos tämänkaltainen järjestelytapa tuntuu liian yksinkertaiselta käytä lisäkalentereita erityssisällöille, kuten vaikka blogillesi. Toinen julkaisukalenteriin liittyvä näkökohta, jota kannattaa harkita on se,  voidaanko tietoa uudelleenkäyttää ja miten. Tämä pitäisi sisällyttää kalenteriin ja sen seurantaan. Toinen sivu tai välilehti on hyödyllinen uusien kirjoitusotsikoiden ja ideoiden hallintaan.

ROHKAISE OSALLISTUMAAN

Editorial Animal Prints

Kaipaatko prospekteja, asiakkaita ja/tai lukijoita jakamaan tai kommentoimaan sisältöäsi? Jos kyllä, lisää soveltuvimmat some-jakamisen painikkeet kehoituksineen. Muista, että toimintakehoitteiden pitäsi olla relevantteja sisällön suhteen.

Julkaisukalenterin tavoite on helpottaa sekä sisällön luomisen että hallitsemisen prosessia. Ota sellaiset elementit mukaan, jotka tekevät prosesseista virtaviivaisempia ja samalla vähennät sisällöntuottajien stressiä ja annat mahdollisuuksia uusien sisältöjen ideoinnille. Muista päivittää sisällön luontiprosessia säännöllisesti, jotta se on mahdollisimman tehokas.

Haluaisitko lisätä jotain elementtejä tähän listaukseen? Jos haluaisit, niin mitä ne olisivat ja miksi haluaisit lisätä ne?

Loistavaa sisältömarkkinointia,
Heidi Cohen

~ How to Develop Your Editorial Calendar, Heidi Cohen ~

Täältä löydät ilmaisen pohjan oman julkaisukalenterisi malliksi.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

LinkedIn-tuplaprofiilin poistaminen

Miten yhdistän kaksi LinkedIn-profiilia yhdeksi profiiliksi? Miten poistan vanhan LinkedIn-profiilini? Onko sinulla jostain syystä kaksi LinkedIn-profiilia? Ole huoleti. Näin on varmaan käynyt joko salasanan unohtamisen tai jonkun muun syyn johdosta. Ongelma on ärsyttävä. Mutta ei hätää. Tässä on yksinkertainen ohje, jolla hoidat ongelmasi historiaan. Poista LinkedIn -tuplaprofiilisi.

Poista paha kontakti

11.1. ja jälleen uusi LinkedIn-lauantai :). Erään session tiimellyksessä myyjäkollegani jäi miettimään mitä LinkedIn:ssä voi tehdä, jos huomaa tahattomasti lisänneensä sellaisen kontaktin, jota ei oikeasti olisi pitänyt lisätä. Osaisitko sinä neuvoa? Kirjoitin tästä aiheesta jo aiemminkin , mutta johtuen LinkedIn-palvelun päivityksistä nämä ohjeet eivät ole enää kurantteja. Tässä uusi pikaohje.

Kohenna mediapeittoa

By Chris Brogan Voisit olla oman alueesi reportteri, siinä teollisuudessa, jota suurimman osan ajastasi palvelet. Sen sijaan, että olet markkinoijana ja omistajana-joka-teeskentelee-markkinoijaa -roolissasi, voisit vallan mainiosti tehdä töitä laajemman medianäkyvyyden eteen. Ihan vain ajatuksena. Tässä Ohjeita Mediapeiton Parantamiselle Jos kysyisin Joe Sorge lta ketä ovat tunnetuimpia nimiä Milwaukeen ravintolaskenessä hän osaisi varmasti kertoa sen minulle. Jos kysyisin häneltä toimialaan vaikuttavista uusista jutuista, hän osaisi kertoa myös tästä aiheesta.