Anteeksi, että tämän aamuinen kysymykseni kuulostaa hölmöltä, mutta olen oikeasti kiinnostunut kuulemaan vastauksen tähän. JOS haluaisin tulla loistavaksi myyjäksi, niin missä kaikissa jutuissa minun pitäisi olla hyvä?
Osaatko arvata kumpi oli vaikeampaa, tämän kysyminen vai tähän vastaaminen?
Kysymykset johtavat useimmiten uusien ajatusten, tarinoiden ja miksei myös myyntimahdollisuuksien äärelle. Uskalla ja rohkaise itseäsi kysymään, ja rohkaistu myös kertomaan omista ajatuksistasi ja ratkaisustasi toisinpäin. Ole suora ja rehellinen, ja kysy, ja kuuntele. Toimivat suhteet perustuvat aina vuorovaikutukseen.
Muistatko millaista ensimmäisillä treffeilläsi oli? Jännitti?
Uusasiakashankinta, eli prospektointi on helposti rinnastettavissa deittailuun (asiakkaiden kanssa) vaikket sitä heti suostuisi uskomaankaan. Ensimmäisillä treffeillä, kun sinne asti päästään, on tavoitteena varmistaa seuraavat treffit.
Ennen ensimmäistä kauppaa vaaditaan paljon töitä riittävän luottamuksen rakentamiseksi. Asiakkaan kanssa tapaillaan niin pitkään, mitä luottamuksen ja toimivan suhteen rakentaminen vaatii. Riittävän kauan, ja kärsivällisen suhteenrakennuksen tuloksena päädytään sitten naimisiin. Eli tehdään kaupat...
Tullaksesi hyväksi myyjäksi sinun täytyy:
Hyvä myyjä ei ole "vain myyjä", vaan hän on asiakkaan ikioma asiantuntija, jonka puoleen pitää voida kääntyä silloin kun on tarvetta. Hyvät myyjät auttavat ja palvelevat.
Voisiko sinusta tulla parempi myyjä? Missä asioissa kaipaisit neuvoja? Haluaisitko kertoa omista kokemuksistasi?
Anna palaa:) Kokemus on yksi parhaimmista opettajista ikinä. Minusta olisi kiva oppia lisää. Laita kommenttia.
Osaatko arvata kumpi oli vaikeampaa, tämän kysyminen vai tähän vastaaminen?
HYVÄ MYYNTI ON VAIKUTTAMISTA KÄYTÄNNÖSSÄ
Myynti on vaikuttamista. Kaikki myynti saa aikaan muutosta. Myymisen jälkeen joko jotain asioita ruvetaan tekemään eri tavoin tai jotain asioita tehdään uudestaan. Jos haluaisit kehittyä paremmaksi myyjäksi, niin kehitä vaikuttamisen ja vakuuttamisen taitoasi.- Aseta asiakas aina etusijalle
- Älä epäröi kysyä kysymyksiäsi
- Rakenna luottamusta asiakkaidesi suuntaan
- Toimi yrityksesi lähettiläänä asiakkaasi luona
- Toimita asiakkaalle tietoa ja tuota heille lisäarvoa
- Valvo sekä yrityksesi, että myös asiakkaidesi etuja
- Pyri ymmärtämään ongelmia ja etsi aktiivisesti ratkaisuita
Kysymykset johtavat useimmiten uusien ajatusten, tarinoiden ja miksei myös myyntimahdollisuuksien äärelle. Uskalla ja rohkaise itseäsi kysymään, ja rohkaistu myös kertomaan omista ajatuksistasi ja ratkaisustasi toisinpäin. Ole suora ja rehellinen, ja kysy, ja kuuntele. Toimivat suhteet perustuvat aina vuorovaikutukseen.
HANKI UUSIA ASIAKKAITA
Hyväksi myyjäksi oppimiseen ei liity pelkästään myyntitapaamisten läpivienti, kaupan pyytäminen ja sen saaminen. Hyvänä myyjänä sinun pitäisi opetella loistavaksi myös uusasiakashankinnassa. Sillä ilman uusia asiakkaita valtaosa yrityksistä lopulta näivettyy ja kuihtuu pois.Muistatko millaista ensimmäisillä treffeilläsi oli? Jännitti?
Uusasiakashankinta, eli prospektointi on helposti rinnastettavissa deittailuun (asiakkaiden kanssa) vaikket sitä heti suostuisi uskomaankaan. Ensimmäisillä treffeillä, kun sinne asti päästään, on tavoitteena varmistaa seuraavat treffit.
Ennen ensimmäistä kauppaa vaaditaan paljon töitä riittävän luottamuksen rakentamiseksi. Asiakkaan kanssa tapaillaan niin pitkään, mitä luottamuksen ja toimivan suhteen rakentaminen vaatii. Riittävän kauan, ja kärsivällisen suhteenrakennuksen tuloksena päädytään sitten naimisiin. Eli tehdään kaupat...
MYYNNIN MESTARILUOKKA
Parhaimmat myyjät ovat asiakaspalvelun asiantuntijoita ja ammattilaisia. Kun asiakkaalla on ongelma, hyvä myyjä hoitaa homman, ja nopeasti. Lisäksi sinun tulisi tietää se milloin hommat täytyy hoitaa itse, ja milloin pitäisi käyttää hommaan paremmin sopivia muita ihmisiä ja toimintoja.Tullaksesi hyväksi myyjäksi sinun täytyy:
- Ymmärtää ihmisten psykologiaa ja käyttäytymistä
- Kehittää ja hoitavaa omaa myyntiprosessiasi jämäkästi
- Tajuta pienien yksityiskohtien merkitys kokonaisuudelle
- Rakennat verkostoja ja loistavia, kestäviä ihmissuhteita
- Ratkaiset ongelmia mahdollisimman tehokkaasti
- Viestit kaikkiin suuntiin riittävästi ja usein
- Uskot jatkuvan oppimisen voimaan
Hyvä myyjä ei ole "vain myyjä", vaan hän on asiakkaan ikioma asiantuntija, jonka puoleen pitää voida kääntyä silloin kun on tarvetta. Hyvät myyjät auttavat ja palvelevat.
Voisiko sinusta tulla parempi myyjä? Missä asioissa kaipaisit neuvoja? Haluaisitko kertoa omista kokemuksistasi?
Anna palaa:) Kokemus on yksi parhaimmista opettajista ikinä. Minusta olisi kiva oppia lisää. Laita kommenttia.
Kommentit
Lähetä kommentti
Kuulisin mielelläni, jos sinulla heräsi jotain ajatuksia tähän juttuun liittyen.