Jo jonkin aikaa markkinoinnin ja PR:n ammattilaiset ovat rakentaneet juttujaan viestinnän ja viestien välityksen ympärille. Markkinoijat auttavat myyntiä täyttämään myyntiputkeaan. PR:llä on muutamia eri tehtäviä, mutta ne voidaan tästä huolimatta paketoida suhteellisen helposti “viestin tai paikan kommunikoinniksi.”
(Ne jotka jaksavat ruveta vääntämään tästä karkeasta jaosta peistä ovat niitä ihmisiä, jotka varmaankin sanoivat, että “tuo ei ole jäätikkö, joka osuu laivaamme; sanoisin, että se on jäävuori.”)
Kysymys kuuluukin, kuinka taitava olet teknisesti? Jos vastaat, “Osaan twiitata ja päivittää Facebook-sivumme,” ja hymyilet, kuten olisit luokkasi priimus, et ehkä vielä ole sitä. Koska tuo on kirjoittamista. Useimmat meistä osaavat kirjoittaa. Harvat meistä kirjoittavat hyvin, ja vielä harvemmat meistä jaksavat nähdä sen verran vaivaa, että kävisivät kirjoituskursseilla, (vaikkakin meillä kaikilla on työ, joka vaatii kirjoittamista) tästä huolimatta.
Sinun täytyy tietää miten:
Vihe: sinä hetkenä kun hän tulee kertomaan, että sinun pitäisi hankkia tällaista tietoa he ovat valmiina esittelemään seuraajasi.
Kun keskustelen eri yritysten ammattilaisten kanssa myöhästymisistä, minusta tuntuu, että niitä ihmisiä on paljon, jotka puhuvat samaa kieltä kanssani, jotka ymmärtävät teknologian ja markkinoninnin suhdetta, mutta eivät silti osaa soittaa edes ensimmäistä nuottia tästä biisistä. Tämän on pakko muuttua.
~ Marketing and Communications Are No Longer Just About Talking Well, Chris Brogan ~
(Ne jotka jaksavat ruveta vääntämään tästä karkeasta jaosta peistä ovat niitä ihmisiä, jotka varmaankin sanoivat, että “tuo ei ole jäätikkö, joka osuu laivaamme; sanoisin, että se on jäävuori.”)
Mihin Sinä Käytät Aikaasi?
Jos olet kuten useimmat markkinoinnin ja PR:n ammattilaiset tässä maailmassa, yrityksesi, (ja sinä) olette kohdistamassa toimintaanne verkkoon. Munasi saattavat olla useammassa korissa, mutta jos vertaat nykytilannetta parin vuoden takaiseen huomaat selvän eron: raha, sekä sinä, pyöritte verkossa.Kysymys kuuluukin, kuinka taitava olet teknisesti? Jos vastaat, “Osaan twiitata ja päivittää Facebook-sivumme,” ja hymyilet, kuten olisit luokkasi priimus, et ehkä vielä ole sitä. Koska tuo on kirjoittamista. Useimmat meistä osaavat kirjoittaa. Harvat meistä kirjoittavat hyvin, ja vielä harvemmat meistä jaksavat nähdä sen verran vaivaa, että kävisivät kirjoituskursseilla, (vaikkakin meillä kaikilla on työ, joka vaatii kirjoittamista) tästä huolimatta.
Teknisen MarCom Spesialistin Nousu
Mitä tarvitset työssäsi tulevina kuukausina? (Joku voi vastata, että nämä taidot olisi ollut syytä hankkia jo joitakin vuosia sitten, mutta katsotaan silti eteenpäin.)Sinun täytyy tietää miten:
- Kuvaat, ediotoit, tekstität videoita ja lataat ne verkkoon.
- Seuraat linkkistatistiikkaa ja dataa, sekä osaat lisätä linkkejä eri alustoille.
- Osaat määritellä ja lukea kuuntelusovellusten tuottamia raportteja, (Salesforce, Radian6 ja Trackur).
- Hallitse ostajatietokantaa, (joka on CRM:ää tärkeämpi), jotta voit auttaa liidien luonnissa.
- Pystyt muokkaamaan yksinkertaista HTML:ää blogissasi ja muualla.
- Ymmärrät ja tulkitset Google Analyticsiä.
Vihe: sinä hetkenä kun hän tulee kertomaan, että sinun pitäisi hankkia tällaista tietoa he ovat valmiina esittelemään seuraajasi.
Tämä Ei Luonnollisestikaan Ole Täydellinen Listaus
Kaikin mokomin, voit lisätä listaan parikin tusinaa vielä teknisempiä kintaitoja, jos haluat. Oma pointtini on ja pysyy silti samana. Tekniset taidot ovat markkinoijan ja PR-ammattilaisten perustaitoja. Näitä taitoja ei vielä tarvita kaikkiin toinen toistaan pienempiin juttuihin, mutta tulevaisuudessa tilanne on toinen. Oletko silloin valmiina? Oletko valmiina jo nyt?Kun keskustelen eri yritysten ammattilaisten kanssa myöhästymisistä, minusta tuntuu, että niitä ihmisiä on paljon, jotka puhuvat samaa kieltä kanssani, jotka ymmärtävät teknologian ja markkinoninnin suhdetta, mutta eivät silti osaa soittaa edes ensimmäistä nuottia tästä biisistä. Tämän on pakko muuttua.
Tulevaisuus On Tänään
Ehkä sinä tai yrityksesi ei ole vielä ihan perillä siitä mitä tarvitaan. Ehkä sinä vielä mietiskelet, “Pitäisiköhän meilläkin olla oma blogi?” tyyppisiä juttuja. Ota mikä tahansa sanomalehti, (jos löydät), tai katso mitä tahansa TV-kanavaa kolme varttia putkeen ja huomaat merkkejä siitä miten digitaalinen maailma tunkeutuu väistämättä omaan maailmaasi. Mene vaikka lähimmälle kirpputorille ja huomaat miten he hoitavat rahastuksesi kännykkänsä kautta. Tulevaisuus on tänään. Oletko valmis?~ Marketing and Communications Are No Longer Just About Talking Well, Chris Brogan ~
Kommentit
Lähetä kommentti
Kuulisin mielelläni, jos sinulla heräsi jotain ajatuksia tähän juttuun liittyen.