Se, että voit valikoida asiakkaasi itse on siistiä. Sain mielenkiintoista palautetta joltakulta eräässä tapahtumassa vähän aikaa sitten. Kävin lävitse ja selvensin Twitter-striimini filosofiaa. Eräs kaveri nosti kätensä ja sanoi, “Jos olen todella rehellinen, en olisi kovinkaan kiinnostunut pekonikuvistasi.” Tässä tapauksessa hän tarkoitti kirjaimellisesti kuvaa alla, ja hieman laajemmassa merkityksessään hän tarkoitti, “Haluan seurata bisnestyyppisiä ihmisiä.”
Vastaukseni hänelle oli, että on aivan oikeutettua tuntea, kuten hän tuntee, mutta todennäköisimmin hän ei ehkä ole suoraan kohderyhmässäni. Sillä itseeni nimenomaisesti liittyen, tykkään työskennellä sellaisten firmojen kanssa, jotka arvostavat persoonallisuutta ammattimaisuuden ohella. Sillä minulle itselleni on tärkeätä se, että asiakkaani ovat mielenkiintoisia persoonia, joilla on myös sietokykyä epätavallisuuksille.
Kun kyseessä on sisällöntuotanto ja verkkopreesenssi, se mitä laitat omiin sosiallisiin kanaviisi koko maailman nähtäville ja blogiisi on se, jonka perusteella ihmiset tekevät omia laskelmiaan päätellessään haluavatko he ostaa sinulta vai eivät. Juuri nyt kun kirjoitan tätä blogiviestiäni 20 viimeisintä tviittiäni eivät kerro mitään siitä bisneksestä, jossa olen. Naamakirjani on hyvin henkilökohtainen ja kaukana bisneksestä. Muutamat viimeisimmät Google+ -viestini ovat jo lähempänä liiketoimintaan, mutta tämä on enemmänkin vahinkoa. Miksikö? Koska käytän sosiaalisia verkostojani enemmänkin kuvaamaan sitä henkilöä, joka on liiketoiminnan taustalla.
Koska sopimattomat asiakkaat aiheuttavat kitkaa.
Yksinkertaista. Diili minkä teet silloin kun otat itsellesi sellaisen asiakkaan, joka ei ole sinun tyyppisesi tai joka ei sovi työtapoihisi ja olet vain heidän rahojensa perässä kun teet kaupat, tulet ajautumaan törmäyskurssille heidän kanssaan. Tämä, jos mikä voi aiheuttaa viivyttelyä, (aiheuttaa!), voi vaatia tähtitieteellisen määrän yrittämistä, (vaatii!) ja vie huomiosi niistä asiakkaista, joiden kanssa sinulla on enemmän yhteistä. Jotka muuten ovat niitä ihmisiä, jotka viettävät kanssasi pidemmällä juoksulla enemmän aikaansa ja jotka muodostavat liiketoimintasuhteidesi ytimen, eivätkä nämä tyypit, jotka valitset, koska “tarvitset rahaa.”
~ The Sweet Opportunity of Choosing Your Customer, Chris Brogan ~
Vastaukseni hänelle oli, että on aivan oikeutettua tuntea, kuten hän tuntee, mutta todennäköisimmin hän ei ehkä ole suoraan kohderyhmässäni. Sillä itseeni nimenomaisesti liittyen, tykkään työskennellä sellaisten firmojen kanssa, jotka arvostavat persoonallisuutta ammattimaisuuden ohella. Sillä minulle itselleni on tärkeätä se, että asiakkaani ovat mielenkiintoisia persoonia, joilla on myös sietokykyä epätavallisuuksille.
Me Valitsemme Asiakkaamme
Silloin kuin meillä on kova nälkä liiketoiminnalle, me haluamme vain kuulla kassakoneen kilinää. Tiedän mistä puhun, ja päädyn samaan tilanteeseen taas joskus. Mutta silloin kun meillä on aikaa miettiä unelma-asiakastamme, on tärkeätä, että me varaamme tähän aikaa ja käymme lävitse niitä asioita, joiden avulla voimme päättää ja arvioida kenen kanssa homma toimii ja kenen kanssa ei.Kun kyseessä on sisällöntuotanto ja verkkopreesenssi, se mitä laitat omiin sosiallisiin kanaviisi koko maailman nähtäville ja blogiisi on se, jonka perusteella ihmiset tekevät omia laskelmiaan päätellessään haluavatko he ostaa sinulta vai eivät. Juuri nyt kun kirjoitan tätä blogiviestiäni 20 viimeisintä tviittiäni eivät kerro mitään siitä bisneksestä, jossa olen. Naamakirjani on hyvin henkilökohtainen ja kaukana bisneksestä. Muutamat viimeisimmät Google+ -viestini ovat jo lähempänä liiketoimintaan, mutta tämä on enemmänkin vahinkoa. Miksikö? Koska käytän sosiaalisia verkostojani enemmänkin kuvaamaan sitä henkilöä, joka on liiketoiminnan taustalla.
Miksi Valitsisit Asiakkaasi?
Odota hetki Brogan. Talous on juuri-ja-juuri palautumassa ja lapseni tarvitsevat maitonsa. Miksi minun pitäisi valita ketä asiakkaani ovat? Miksi minun pitäisi luopua potentiaalisista asiakkaistani?Koska sopimattomat asiakkaat aiheuttavat kitkaa.
Yksinkertaista. Diili minkä teet silloin kun otat itsellesi sellaisen asiakkaan, joka ei ole sinun tyyppisesi tai joka ei sovi työtapoihisi ja olet vain heidän rahojensa perässä kun teet kaupat, tulet ajautumaan törmäyskurssille heidän kanssaan. Tämä, jos mikä voi aiheuttaa viivyttelyä, (aiheuttaa!), voi vaatia tähtitieteellisen määrän yrittämistä, (vaatii!) ja vie huomiosi niistä asiakkaista, joiden kanssa sinulla on enemmän yhteistä. Jotka muuten ovat niitä ihmisiä, jotka viettävät kanssasi pidemmällä juoksulla enemmän aikaansa ja jotka muodostavat liiketoimintasuhteidesi ytimen, eivätkä nämä tyypit, jotka valitset, koska “tarvitset rahaa.”
Onko Tämä Hölynpölyä?
Sinä osaat vastata tähän minua paremmin. Laita kommenttia. Kerro minulle niistä kerroista, kun olet itse ottanut jonkun asiakkaan, joka ei ollut sinun tyyppisesi. Niin, ja jos sinulla on vastakkaisiakin kokemuksia, sehän on vain siistiä. Olen varma, että joku siellä haluaa jakaa, jonkun oman taistelutarinansa siitä miten erilaisuuden kautta työskentely on palkitsevaa. Entä minä? Elämä on liian lyhyt.~ The Sweet Opportunity of Choosing Your Customer, Chris Brogan ~
Kommentit
Lähetä kommentti
Kuulisin mielelläni, jos sinulla heräsi jotain ajatuksia tähän juttuun liittyen.