Siirry pääsisältöön

Oletko sinäkin tässä tilanteessa?

Henkilökohtainen oman itsensä voimaannuttaminen on jotain, joka on todella rakasta ja lähellä sydäntäni. Kun vihdoin havahduin tajuamaan sen, että en halunnut olla yrityksen tuotantorobotti, (robotit ovat pahoja) tajusin, että minulla ei ollut ensimmäistäkään ajatusta siitä miten muuttaisin tulevaisuuttani ja kohtaloani. 
Robot
Koko juttu vaati paljon erilaista vaivannäkö, joista mikään ei ollut kovin helppoa, mutta jotka johtivat minut lähemmäs sitä polkua, jossa sain tehdä asioita, joilla oli minulle merkitystä, asioita, joita osaan tehdä parhaiten, sekä uusia ystäviä ja tukijoita, jotka ymmrätävät minua, ja joiden kanssa meillä on yhteisiä tavoitteita.

SINÄ voit olla juuri nyt sellaisessa tilanteessa, että mietit mitä seuraavaksi tekisit, tai sinä haluat tietää enemmän siitä mitä on vaatinut tulla sellaiseksi laatikossa eläväksi tyypiksi, jonka nimi on Chris Brogan, kaveri, jonka ihmiset tuntevat ja jolle he puhuvat.

Voit olla eri tilanteessa, kuin mitä edellä kuvasin, mutta ehkä saat näiden pohjalta ideoita ja ehkä jaat osan niistä kommentteina tähän juttuuni? Tässä on muutamia henkilöbrändäyksen elementtejä, joita kannattaa oikeasti miettiä:


Itsetunto Ensin

Oikeastaan mikään ei toimisi, jollen olisi tehnyt pitkää ja kovaa työtä itsetuntoni kanssa. Minun tapauksessani luin kasan motivaatiosta kertovia kirjoja, jotka toivat minut oikealle tielle, mutta itsetuntoni ei parantunut ennenkuin luin, (ja tein tarvittavat jutut itseni kanssa) Dr. Matthew McKayn kirjan, jonka nimi oli yksinkertaisesti Self-Esteem. Se opetti minulle pajon siitä miten tarkkailla itseäni tunnistaakseni niitä juttuja, joita tein pääni sisällä samalla sotkien sen mitä halusin saavuttaa. Mitä enemmän opin sen enemmän olen onnistunut viimevuosina.


Ole Oma Itsesi

Ystäväni Jon Swansonilla on hyvä sarja, “8 things” tuotannossa. Linkin takana on Jon’in 8's vinkki stressin kasvattamiseen, “Yritä olla Chris Brogan, jos olet tehty Jon Swansoniksi.” On todella tärkeätä olla oma itsensä kun rakennat brändiäsi. Kokis ei ole koskaan ollut joku muu. Madonna ei ole yrittänyt olla joku muu. Ne brändit, jotka me tunnemme ja joiden jutuista tykkäämme toimivat koska niillä on oma identiteettinsä.

Internetissä “minä myös” sovellukset kukoistavat, brändäys on usein tarpeetonta ja kaikki vain yrittävät olla jotain muuta kuin ovat.


Tuota Arvoa

Brändit merkitsevät jotain. En osta Applen tuotteita vain, koska siistit skidit ostavat niitä. Minulla on ollut Applen tuotteita vuodesta 1983. Ostan niitä, koska ne ovat helppokäyttöisiä, ne toimivat ja niiden muotoilu sopii tyyliini. Brändisi on tarjottava arvoa. 

Webin paras strategiabrändi webissä juuri nyt? Jeremiah Owyang. Vaikka hän aloittikin uuden keikkansa Forresterilla, Jeremiah on kirjoittanut uskomattomia juttuja, (blogiviestejä) ja vieläpä antanut ne lukijoilleen ilmaiseksi. Miksi? Koska hän tietää jo valmiiksi uudesta ROI'sta ((Vaikuttavuuden Takaisinmaksu), Return On Influence).

Sinulle,  mieti tarkkaan MITÄ sinä tarjoat. Jollet tarjoa hienoa “tuotetta” joka siis voi olla myös palvelu, jota maailmalle tarjoat, miksi minun pitäisi välittää sinun brändistäsi? Miksi sinun pitäisi välittää brändistäsi?

Rakenna Määränpää

Tämä tulee ensimmäiseksi silloin kun tarjoat ihmisille tavan tavoittaa sinut, nähdä sinut, tietää kuka sinä oikein olet. Tässä tapauksessa tarkoitan verkkosivuston tarjoamista ihmisille, (mieluummin blogi), puhelinnumero, sähköpostiosoite, twitter-tili, LinkedIn-profiili ja Facebook-profiili. Minimissään. 

Ehkä tarvitset muita portaaleitakin, mutta tästä on hyvä aloittaa. Liitä nämä toisiinsa. Näytä ihmisille miten sinun kanssasi voi olla yhteydessä näiden avulla. Miksi? Koska rakennat tapoja, joilla ihmiset voivat oppia sinusta enemmän, jolla he tavoittavat sinut, antavat sinun olla.

Määränpäät ovat "niin" Web 1.0'aa, josta johtuen lisäsimme Twitterin, Facebookin, and LinkedIn'n. Ihmisten pitäisi kyetä löytämään brändisi ja olemaan kanssasi yhteydessä siellä missä HE itse ovat. Vaihtoehtoisestivoit lisätä listaan Pikaviestimen, mutta olen itse huomannut, että silloin kun chättäilen en saa juurikaan töitä tehdyksi.

Osallistu Keskusteluun

Aloita omien ideoidesi jakaminen. Kirjoita suoraan sydämmestäsi. Näytä ihmisille mistä olet intohimoisen kiinnostunut. Auta muita ratkomaan heidän ongelmiaan. Kuuntele mitä muut sanovat, sen sijaan, että sanoisit,  “Yeah! Minä myös,” yritä tuottaa vastauksillasi jotain arvoa. Kommentoi juttuja kaikkialla ja anna ihmisille mahdollisuus tutustua SINUUN.

Viimeaikojen todellinen tähti tällä osastolla: Connie Bensen. Hän nousi estradille todella vauhdikkaasti ja on ehdottomasti joku, jolla on hyviä mielipiteitä ja ideoita. Olen samaa mieltä Instigator Blogin Ben Yoskovitzista. Hän joku, joka osaa tuottaa arvoa tekemisellään.

Innovoi

Maailmassa, joka on täynnä ihmisiä, jotka tekevät samankaltaisia juttuja, ihminen, joka innovoi on ehdottomasti edellä muita. Keksi uusia juttuja jatkuvasti. Toissapäivänä tviittasin yhden nopean, jossa kerroin, että Dave Winer on partiolainen samalla, kun me muut olimme oppaita. Tämä tarkoitti sitä, että Dave on tuolla ulkona tekemässä kokoajan uusia juttuja. Uudelle ja vahvalle brändille ei ole riittävästi siinä, että se on tuolla ulkona näyttämässä kaikille missä he ovat ja mihin he ehkä seuraavaksi menevät. Se mikä on todella tärkeätä on se kun MÄÄRITÄT tuota polkua. 

Uusien juttujen tekeminen on hieno tapa saada ihmiset kiinnostumaan siitä mitä sinä teet.

Kanna Vastuusi

Viimeaikoina olen käynyt lävitse rankan vaiheen, jossa en ole pystynyt toimittamaan sitä mitä olen luvannut. Olen edelleenkin hieman toipilaana.Luotettavuus on brändisi kulmakivi. Jos menetät luottamuksen on aivan sama oletko hyvä tai kiinnostava henkilö. Se millä on merkitystä, että auta muita tekemään sen mikä pitää tehdä. Toteutat. Toistat. Toteuta.

Mitä enemmän ole vastuullinen sitä enemmän brändilläsi on merkitystä.

Sinun Oma Yrityksesi

Pääni sisällä olen CEO, projektipäällikkö ja ikioman yritykseni hallinnollinen assitentti. Työntekijät= 1. Tämä mielessäni ajattelen jokaista työtä, jonka otan tehtäväkseni projektina. Tarkastelen jokaista projektiani mahdollisuutena. Keskustelen kaikkien kanssa ammattimaisesti aivan kuten he olisivat sellaisia, jotka miettivät kumppanikseni ryhtymistä. Tämä auttaa minut suhteuttamaan tekemistäni.

En ajattele näitä työnäytteinäni, niinkuin monet saattavat ajatella. Sen sijaan ajattelen näitä projekteina, joilla on minulle merkitystä. Tästä syystä siirryin edellisessä firmassani enemmän sivusuunnassa ylenemisen sijasta. Titteleillä ei ole merkitystä, (mitä enemmän opit tästä sen helpommaksi elämäsi tulee), mutta kokemuksella on.

Lisäksi opettele katsomaan organisaatiosi seinien ulkopuolelle. EI sen takia, että voisit lähteä vaan, jotta ymmärrät mikä on oman roolisi paikka laajemmin tarkasteltuna. Nämä jutut ovat tehneet ihmeitä minun omalle henkilöbrändilleni.

Rakenna ja Opi Jatkuvasti

Luen jatkuvasti. Opin muilta jatkuvasti uusia asioita. Mitä enemmän rakennat omaa kyvykkyyttäsi ja osaamistasi sen enemmän brändisi pystyy tarjoamaan. Opi niistä lähteistä, joilla on merkitystä. Lue hyviä kirjoja. Tilaa loistavia blogeja vaikkapa Google Readeriisi ja opi imemään tietoa, jolla on merkitystä ja, joka koskettaa intohimojasi.

Mitä enemmän opit sen enemmän voit antaa takaisinpäin. Pysy sopusoinnussa sen ajatuksesi kanssa kuka sinä olet ja mitä sinä haluat maailmalle tarjota, ole kuitenkin luova ja pyri jatkuvasti tekemään brändistäsi hyödyllisempi ja arvokkaampi muille.

Viesti Hyvin

Älä vain viesti, vaan viesti hyvin. Opettele bloggaaman siten, että ihmiset lukevat sen mitä sanot. Opettele mitkä viesteistäsi tekevät MITÄKIN yleisöllesi. Viesti sanallisesti. Rekisteröidy tilaisuuksiin puhumaan ja opi niiltä organisaatoilta ja henkilöiltä, jotka ottavat esiintymisensä vakavasti. Kiinnitä huomiota siihen, miten ammattilaiset puhuvat ja opi siitä mitä he näyttävät sinulle.

Pyri aina viestimään siten, että raskas fakta kerrotaan ensin, jolloin viestistäsi tulee asiallinen ja tiivis, jolloin sillä on myös luonnollista arvoa.

Ja Enemmän

En ole kirjoittamassa kirjaa vaan bloggaamassa. Lopetan tämän tähän. Toivottavasti hommat jatkuvat. Sen sijaan, että minä jatkaisin, mikset sinä jatkaisi? Kerro minulle mitä sinä tiedät OMASTA brändistäsi? Kerro minulle mikä sinun jutuissasi on toiminut. Kerro, että olet tehnyt X ja se toimi, tai, että et tiedä miten pääsisit Y'n ylitse. Mietitään yhdessä. Mitä luulet?

 ~ Elements of a Personal Brand, Chris Brogan ~

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

LinkedIn-tuplaprofiilin poistaminen

Miten yhdistän kaksi LinkedIn-profiilia yhdeksi profiiliksi? Miten poistan vanhan LinkedIn-profiilini? Onko sinulla jostain syystä kaksi LinkedIn-profiilia? Ole huoleti. Näin on varmaan käynyt joko salasanan unohtamisen tai jonkun muun syyn johdosta. Ongelma on ärsyttävä. Mutta ei hätää. Tässä on yksinkertainen ohje, jolla hoidat ongelmasi historiaan. Poista LinkedIn -tuplaprofiilisi.

Poista paha kontakti

11.1. ja jälleen uusi LinkedIn-lauantai :). Erään session tiimellyksessä myyjäkollegani jäi miettimään mitä LinkedIn:ssä voi tehdä, jos huomaa tahattomasti lisänneensä sellaisen kontaktin, jota ei oikeasti olisi pitänyt lisätä. Osaisitko sinä neuvoa? Kirjoitin tästä aiheesta jo aiemminkin , mutta johtuen LinkedIn-palvelun päivityksistä nämä ohjeet eivät ole enää kurantteja. Tässä uusi pikaohje.

Kohenna mediapeittoa

By Chris Brogan Voisit olla oman alueesi reportteri, siinä teollisuudessa, jota suurimman osan ajastasi palvelet. Sen sijaan, että olet markkinoijana ja omistajana-joka-teeskentelee-markkinoijaa -roolissasi, voisit vallan mainiosti tehdä töitä laajemman medianäkyvyyden eteen. Ihan vain ajatuksena. Tässä Ohjeita Mediapeiton Parantamiselle Jos kysyisin Joe Sorge lta ketä ovat tunnetuimpia nimiä Milwaukeen ravintolaskenessä hän osaisi varmasti kertoa sen minulle. Jos kysyisin häneltä toimialaan vaikuttavista uusista jutuista, hän osaisi kertoa myös tästä aiheesta.