Siirry pääsisältöön

Aloita alustasi

Ei ole olemassa montaa juttua, jotka tuntuvat samalta, kuin salin täyttäminen sellaisilla ihmisillä, jotka todella haluavat kuulla mitä sinulla on sanottavanasi. Tunnet kihelmöivää energiaa yhdistettynä pelkoon, että tällä kertaa kaikki tajuavat sen, minkä Sisäinen Kriitikkosi on tiennyt kokoajan, olet huijausta.

On the Same Stage Martin Luther King Spoke From in 1963 (2)

Kaikkein päälimmäisenä on kuitenkin tunne siitä, että sinun on parempi toimittaa jotain arvokasta näille ihmisille, jotka ovat tulleet sinua katsomaan. Tämä on myös samalla se kaikkein suurin syy sille, että sinulla on oma alustasi: voit palvella muita. Mutta miten sitten onnistut tässä?

Ympärilläsi on vaikka millä mitalla kaikenlaisia työkaluja ja kuulet paljon toistensa kanssa ristiriidassa olevia kommentteja: mene kaikkiin some-verkostoihin. Jaa sisältösi kaikkialle. Sinun on pakko tehdä näin. Vain keltanokat ja idiootit tekevät näin.

Ja MIKSI sinun pitäisi tehdä näin? Miksi sinulla pitäisi olla oma alustasi? Mitä alusta edes tarkoittaa? Niin, kysymyksiä, joita me kysymme. Aloitetaanpa.

Mitä Tarkoitan Alustalla?

The Impact Equation
Alustasi on yhdistelmä niistä resursseista, joita sinulla on saatavilla ideoidesi jakamiseksi. Se on mikä tahansa “esiintymislava”, joka sinulla on käytettävissäsi, ja enemmän. Se voi olla kaikki ne ihmiset, jotka ovat ulottuvillasi henkilökohtaisesti, perinteisillä medioilla siis, tai uusilla medioilla. Se on ulottuvuutesi.

Minun oma alustani näyttää tällaiselta:
  • Blogi – 200,000 uniikkia kuukausikatselua.
  • Twitter – 220,000 seuraajaa.
  • Google+ – 101,000 ihmistä.
  • Uutiskirje – 16,000 tilaajaa.
  • Esiintymiseni – mitä tahansa 500- 3000 ihmisen välillä.
  • Kirjat – Ken tietää?
  • Success Magazine – ei mitään tietoa, mutta ei vähän.
Kuten huomaat, minun alustani on pääsääntöisesti verkossa, mutta se ei todellakaan tarkoita, että sinunkin pitäisi olla. Se ei itseasiassa tarkoita mitään. Sinulla ei edes tarvitse olla ylläolevaa listaa, jonka kirjoitin. Ehkä sinulla on hyvä podcasti tai TV-show, tai jotain. Osien ei tarvitse näyttää samanlaiselta kuin minulla. Sinun täytyy vain ajatella (ja listata) niitä asioita, jotka määrittävät sinun alustasi.

Miksi Ihmeessä?

Ehkä kaikkein perustavampaa laatua oleva liiketoimintojen muutos, joka on viimeisen parin vuoden aikana tapahtunut, on sosiaalisten verkostojen läpilyönti, jotka ovat ohittaneet suuren yleisön silmissä kaikenmaailman kotisivut. (Nopeasti, jotta en kadota sinua: tämä sisältää myös B2B-markkinat, mutta hieman eri tavalla.) On olemassa vain hyvin harvalukuinen joukko yrityksiä, jotka eivät hyödy verkkopreesenssistään, vaikka tuotteet ja palvelut olisivatkin kontaktia vaativia.

Miksi yleensä jonkinlaista alustaa tarvitaan? Koska me olemme ihmisiä ja tekemisemme verkossa kaatuvat johonkin seuraavista kategorioista, jotka auttavat sinua ymmärtämään:

  • Viestittelyä kavereiden ja sukulaisten kanssa.
  • Ostettavien juttujen tutkimista.
  • Viihdykettä.
  • Oppimista ja elämän rikastamista
  • Jne.

Joten miksi sinun täytyisi nähdä vaivaa sen eteen, että sinulla on paikka, jossa voit jakaa ajatuksiasi ja uskomuksiasi ja tunteitasi, ja sitä mitä myyt? Koska ihmiset käyttävät yhä enemmän työkaluja apunaan siihen, että he päättävät mitä he ovat ostamassa. Koska me ostamme ihmisiltä, joista me tykkäämme. Koska aiemmin sinulla ei ollut tarjolla kaikkia näitä vaihtoehtoja tullaksesi nähdyksi, kuulluksi ja ymmärretyksi. “Tavalliset” ihmiset eivät olleet missään määrin mediatuottajia. Nyt? Kuka tahansa voi tehdä tämän, tai osia tästä, kaiken mitä halutaan.

On Olemassa Kahdentyyppisiä Alustoja, Joilla On Merkitystä

On olemassa perinteisen median ja uuden median alustoja. Äläkä nyt vain tee virhettä ajattelemalla, että ammattilaiset käyttävät toista ja amatöörit toista. FastCompany-lehti on blogiensa osalta todella tuottelias. The Washington Post sai Emmyn videoblogistaan vuonna 2006. Samallatavoin, on hyvä tajuta, että monet uudet jutut ovat siirtyneet aika useasti amatööristatuksestaan osaksi valtavirtaa. Jako näiden alustojen välillä on enemmänkin kiinni siitä minkä tyyppistä yleisöä tavoitellaan ja miten nämä tykkäävät tietoaan kuluttaa.

Sinun on hyvä tietää, että molemmissa on hyötynsä, riippuen sinun omista tarpeistasi. Sinun on hyvä ymmärtää myös se, että useimmat ihmiset ymmärtävät perinteisen median arvon väärin ja aliarvioivat uutta mediaa. Sanomalehtiartikkeli ei vaikuta sinun Google-hakutuloksiisi. Esiintyminen Good Morning America -show'ssa voi vaikuttaa tavoitteisiisi, tai sitten ei. Mikä tahansa juttu, joka tehdään verkossa, vaikka vain lyhyenkin aikaa, tallennetaan ja indeksoidaan (monesti) siten, että se voidaan löytää uudelleen sellaisten ihmisten toimesta, jotka etsivät sitä mitä sinulla on tarjottavana.

Se miten itse tein tämän, oikein tai väärin, oli, että rakensin uuden median alustaani aina vain lisää, jonka jälkeen se tarjosi minulle mahdollisuuksia perinteisen median maailmassa. Minua pyydettiin kirjoittamaan kirjoja monia vuosia sen jälkeen, kun olin aloittanut bloggaamaan. En päässyt lehtiin ennenkuin Bryan Elliott suositteli minua jostain.

Mutta sitä ennen, ennenkuin sain perinteisen median huomion, olin rakentanut hyvänkokoisen ja arvokkaan alustan itselleni, joten tämä oli enemmänkin plussaa, kuin tarpeeni. Jatkan tähän vielä toteamalla, “Älä koskaan ajattele tavoitteenasi sitä, että aloitat uudessa mediassa ja siirryt sieltä sitten perinteiseen mediaan, jollei tämä oikeasti ole tavoitteesi.” Tuolla on paljon sellaisia ihmisiä, jotka pärjäävät hyvin itseksensä näissä paikoissa.

Joten Mistä Aloittaisit?

Rehellinen fakta on se, että voit aloittaa aivan mistä haluat, tärkeätä on muistaa muutama yksityiskohta:

  1. Mikä on tavoitteesi sille, että sinulla on alusta? Mitä tarvitset sen saavuttaaksesi? (Myymistä? Jakamista? Suhteiden rakentamista? Kaikkia näitä?)
  2. Kuinka monta ihmistä sinun on saavutettava saavuttaaksesi liiketoimintatavoitteesi, entä yhteisötavoitteesi?
  3. Minkä tekeminen on sinulle luonnollista? Ei ole mitään järkeä puskea videoita ulos raivon voimalla, jollei kuvaaminen voisi sinua vähempää kiinnostaa.
  4. Mitä pystyt ylläpitämään itse?
  5. Mikä auttaa löydettävyydessäsi?


Muista aina, että tavoitteesi ohjaa alustasi valintaa, eikä toisinpäin. Ihmiset, jotka aloittavat bloggaamisen ja rupeavat vasta sitten miettimään mistä he kirjoittaisivat, ovat huomattavasti heikommin menestyviä ihmisiä, kuin ne, joilla on tavoite ja, jotka käyttävät blogiaan tarinansa kertomiseen. Niin ja kenen luulet tekevän kanssasi julkaisusopimuksen vain siitä syystä, että twiittailet? Kaiken taustalla on pakko olla jotain todellista asiaakin.

Voisit lisätä tähän paljonkin kysymyksiä, mutta näiden avulla pääset jo hyvään alkuun. Idea näiden kaikkien kysymysten kysymiselle on siinä, että ymmärrät sitä mitä olet pystyttämässä paremmin, ymmärrät tavoitteesi ja olet valmistautunut ylläpitämään tätä kaikkea.

Palveluehdotuksia

Voit tehdä mitä vain, oikeasti, laittaaksesi alustapallosi liikkeelle, mutta tässä vielä muutama nopea ajatus matkallesi:

Jos aloittaisin tänään, valitsisin 3 alustan osaa, joiden kanssa aloittaisin: blogin, sähköpostilistan ja Twitterin. Syynä tähän on se, että blogini on omaa maatani ja voin tehdä paljon juttuja jakamalla mielenkiintoista materiaalia (kuten tämä juttuni) ja tästä huolimatta voin myydä tämän kautta joko suoraan tai epäsuorasti. Sähköinen uutiskirje on paljon henkilökohtaisempi, tai se voi olla sitä, ja minulle ilmaisesta uutiskirjeestä on paljon hyötyä. Se aikaansaa aika läjän käyttökelpoista ja hyödyllistä kanssakäymistä ja itseasiassa tuottaa hyvin, kun minulla on jotain tarjottavaa asiakkailleni. Twitter, kaikista sosiaalisista verkostoista, on yksinkertaisin, kevein, ja helpoin alusta jakamiselle. Tästä syystä valitsin nämä kolme.

Tältä pohjalta uskoisin saavuttavani vastaavankaltaisia lopputuloksia kuin aiemmin kerroin. Kykenisin rakentamaan hyvän nipun kontakteja näiden kolmen eri osion välille ja käyttäisin niitä ulottuvuuteni kasvattamiseen orgaanisesti sitä silmälläpitäen, että noudattaisin arvon rakentamisen kanavastrategiaa.

Muut “parit” voisivat olla sähköpostimarkkinointi ja podcastit tai videobloggaus. Voit myös päästä alkuun aloittamalla kirjoittamisesi jollekin huomattavasti isommalle uuden median julkaisulle, jonka jälkeen voit myöhemmin kääntää osan uskollisista seuraajistasi tai lukijoistasi omalle sivustollesi. Voisit olla erittäin aktiivinen Google+ -sivustolla ja myöskin konkreettisissa naamatusten-tapahtumissa. Kaikki riippuu sinusta itsestäsi.

Ruoki Yhteisöäsi

Okei, en aio puhua tämän pidempään, koska tämä viesti vaikuttaa jo nyt aika pitkältä. Jos sinun tarkoituksesi on rakentaa itsellesi alusta, sinun on toimittava säännöllisesti. Sinun on tuotettava. Ihmisillä on tässä maailmassa paljon valintoja tehtävänään ja unohtavat sinut yhtä nopeasti, kuin he “löysivät” sinut, jollet luo jotain joka tuottaa heille arvokkaita kokemuksia. Mikä sitten lasketaan “arvokkaasi?” Tieto, joka joko viihdyttää tai tiedottaa (tai parhaimmillaan molempia) on kaikkein arvokkainta ihmisille. Tämän ulkopuolelta katsottuna alustasi tarkoitus täyttyy parhaiten silloin kun autat muita.

Tässä on superhypervinkkini: Mitä enemmän puhut vain itsestäsi (paitsi esimerkkinä) sen vähemmän ihmiset kokevat olevansa osana tarinaasi. Ihmiset eivät tule katsomaan sitä miten sinusta tulee vielä upeampi tänään. Ihmiset tulevat katsomaan miten he itse voisivat oppia olemaan upeita.

Niputetaan Tämä Kaikki

Sinulla on varmaan paljonkin kysymyksiä: mikä kuuluu minnekin? Miten voin promota olematta idiootti? Mikä on tämän ja tuon välinen oikea suhde? Nämä ovat hyviä kysymyksiä. Kerron tästä myöhemmin lisää, konsepteista alustan taustalla ja siitä mitä tämä kaikki tarkoittaa sinun bisneksillesi.

Jos haluat jotain muuta luettavaa näiden asioiden ympäriltä, olen kirjoittanut yhdessä Julien Smithin kanssa kirjan, joka on nimeltään The Impact Equation. Se mistä olemme puhuneet tässä edellä on vähän niinkuin ruuveja-ja-muttereita sille koneistolle, jonka kirjamme kattaa laajemmin käsiteltynä ja paremmin järjesteltynä. Jos haluat kokonaisvaltaisen kuvan, harkitse kirjamme ostamista. Ja jollet halua, ole hyvä vain ja kysy minulta  kommenttiboksini kautta. Vastaan niihin mihin pystyn.

Do You Have What You Need to Build a Simple Platform? – The Impact Equation, Chris Brogan ~

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

LinkedIn-tuplaprofiilin poistaminen

Miten yhdistän kaksi LinkedIn-profiilia yhdeksi profiiliksi? Miten poistan vanhan LinkedIn-profiilini? Onko sinulla jostain syystä kaksi LinkedIn-profiilia? Ole huoleti. Näin on varmaan käynyt joko salasanan unohtamisen tai jonkun muun syyn johdosta. Ongelma on ärsyttävä. Mutta ei hätää. Tässä on yksinkertainen ohje, jolla hoidat ongelmasi historiaan. Poista LinkedIn -tuplaprofiilisi.

Poista paha kontakti

11.1. ja jälleen uusi LinkedIn-lauantai :). Erään session tiimellyksessä myyjäkollegani jäi miettimään mitä LinkedIn:ssä voi tehdä, jos huomaa tahattomasti lisänneensä sellaisen kontaktin, jota ei oikeasti olisi pitänyt lisätä. Osaisitko sinä neuvoa? Kirjoitin tästä aiheesta jo aiemminkin , mutta johtuen LinkedIn-palvelun päivityksistä nämä ohjeet eivät ole enää kurantteja. Tässä uusi pikaohje.

Kohenna mediapeittoa

By Chris Brogan Voisit olla oman alueesi reportteri, siinä teollisuudessa, jota suurimman osan ajastasi palvelet. Sen sijaan, että olet markkinoijana ja omistajana-joka-teeskentelee-markkinoijaa -roolissasi, voisit vallan mainiosti tehdä töitä laajemman medianäkyvyyden eteen. Ihan vain ajatuksena. Tässä Ohjeita Mediapeiton Parantamiselle Jos kysyisin Joe Sorge lta ketä ovat tunnetuimpia nimiä Milwaukeen ravintolaskenessä hän osaisi varmasti kertoa sen minulle. Jos kysyisin häneltä toimialaan vaikuttavista uusista jutuista, hän osaisi kertoa myös tästä aiheesta.