Tämän jutun ensimmäisessä osassa kerroin siitä, miten voit kehittää omaa henkilöbrändiäsi verkkossa, kerroin brändinrakennuksen inhimmillisistä osista ja siitä miksi sinun kannattaisi harkita oman henkilöbrändin rakentamista.
Nyt vuorossa on teknologioita, joiden avulla tämä on mahdollista.
Tähän on tällä hetkellä muutamia mittareita.
Näistä jutuista Google välittää ja näiden avulla ihmiset löytävät sinut. Mutta me teemme tätä kaikkea ihmisiä varten, sillä ihmiset ovat niitä, jotka tekevät päätöksiä. Katsotaan seuraavaksi millä teknologioilla on merkitystä henkilöbrändisi osilta muiden ihmisten näkökulmasta katsoen.
Suosittelen omaa domainia, (täällä on listaus GoDaddy.com'n rekisteröintikuponkikoodeille). Sivustosi ei ehkä ole kotipesäsi tai osa suurempaa suunnitelmaasi, mutta osta se nyt, jos vain voit.
Seuraavaksi, jos sinulla on jokin toinen brändi, jota haluat promota ISO #1 brändinäsi, niin osta myös sen verkko-osoite ja laita blogi pystyyn.
Blogisi estetiikka ja ulkoasu ovat omassa harkinnassasi. Kaunis blogi ei ole haittaa ihmisten mielipiteissä sinusta ja töistäsi.
Meidän on aloitettava ajattelemaan myös blogin ulkopuolelle. Kaikki ei voi olla pelkkää SINUA. Tai ehkä voi olla, mutta nyt kyse on siitä miten pääset ulos ja liikkelle webissä.
Tämä ei sovi mihinkään muualle, mutta ota muutamia kuvia itsestäsi luodaksesi hahmokuvat tileillesi. Yrityksesi logo ei riitä. Haluan kuvan päästäsi, jotta tunnistan sinut konfrenssissa tai muuten.
Sinulla voi olla joitakin “pakko olla” tilejä, joita et löytänyt listastani. Jos näin on, niin keskustellaan tästä tämän artikkelin kommenttien kautta ja ehkäpä lisään osan niistä listaani.
Twitter – jollet “ymmärrä” tätä heti, niin ei ongelmaa. Oppimiskäyrä on noin 30 päivää aloittamisesta siihen kun olet riippuvainen.
Facebook – Käytän Facebookia etäpesänäni, jossa rakennan profiiliani ja linkitän takaisin sivustolleni ja annan ihmisille hieman enemmän itsestäni, jotta he ymmärtävät paremmin kuka minä olen ja mikä on minulle merkityksellistä.
LinkedIn – Tämä on ammattilaisten verkosto. Älä anna “ulkoasun” hämätä sinua. Kirjoita profiilisi siten, että joku elävä ihminen lukee sen. Ole kiinnostava. Osallistu yhteisöön ja herätä enemmän kiinnostusta ja rakenna vahvempaa tulevaisuutta itsellesi.
Ja erikoisverkostosi. Jos sinulla on oma niche tai alue, joka sinua kiinnostaa, etsi elävä yhteisö tämän aiheen ympäriltä ja liity mukaan. Tykkäätkö valokuvauksesta? Liity Flickr'iin. Diggaatko musasta? Mene MuxTape-sivustolle tai mihin tahansa miljoonista muista eri musiikkiyhteisöistä.
~ Develop a Strong Personal Brand Online – Part 2, Chris Brogan ~
Nyt vuorossa on teknologioita, joiden avulla tämä on mahdollista.
Bränditeknologiaa
Ystäväni ja vuorovaikutteisen median strategisti Adam Broitman kutsuu Googlea “maineenhallintajärjestelmäksi.” Tykkään tästä nimityksestä. Käytännössä se mitä Google näyttää on sitä mikä on totta, ainakin kun ajatellaan hieman sivistymättömämpiä käyttäjiä. Joten miten Google voisi hyväksyä sinut jonkun asian auktoriteetiksi?Tähän on tällä hetkellä muutamia mittareita.
- Viittaavat linkit muista lähteistä - jos joku linkittää verkkosivustoosi, sinulla täytyy olla sisältöä, jolla on arvoa, erityisesti jos se kuka linkittää on tärkeä.
- Ulospäin viittaavat linkkit laadukkaaseen materiaaliin - tämä on enemmänkin ihmisiä varten, mutta varmistaa varmasti sitä, että olet eläväinen hahmo.
- Saavutettavat, haettavat sivut - jos Google osaa kertoa siitä mitä sivuillasi kerrot, todennäköisesti sinulla on maailmalle jotain annettavaa.
- Jatkuvasti päivittyvä sisältö - Google arvostaa tuoreutta pysyvyyden sijasta, (niinkuin mekin?)
- Listattu hakemistoissa - Google haluaa tietää, että olet lähettänyt sivustosi muillekin hakukoneille ja sivustohakemistoihin.
- Mekaaninen laatu - Googlella on monta juttua, joita se arvostaa, kuten hyvin kirjoitetu sivustot, jotka noudattavat standardeja, joissa on hieman opittavaa, jotta niitä ymmärtää. Hubspotilla on ilmainen Verkkosivustojen arviointityökalu, joka helpottaa työtäsi hieman.
Näistä jutuista Google välittää ja näiden avulla ihmiset löytävät sinut. Mutta me teemme tätä kaikkea ihmisiä varten, sillä ihmiset ovat niitä, jotka tekevät päätöksiä. Katsotaan seuraavaksi millä teknologioilla on merkitystä henkilöbrändisi osilta muiden ihmisten näkökulmasta katsoen.
Aloita Kotipesästäsi
Ensimmäiseksi ja tärkeimpänä on rakentaa sivusto, jota kutsut omaksesi. Suosittelen blogia, koska blogilla on kyky haravoida huomiota esimerkiksi Googlelta, ja toisaalta, koska voit sen avulla rakentaa oman äänensävysi.Suosittelen omaa domainia, (täällä on listaus GoDaddy.com'n rekisteröintikuponkikoodeille). Sivustosi ei ehkä ole kotipesäsi tai osa suurempaa suunnitelmaasi, mutta osta se nyt, jos vain voit.
Seuraavaksi, jos sinulla on jokin toinen brändi, jota haluat promota ISO #1 brändinäsi, niin osta myös sen verkko-osoite ja laita blogi pystyyn.
Blogisi estetiikka ja ulkoasu ovat omassa harkinnassasi. Kaunis blogi ei ole haittaa ihmisten mielipiteissä sinusta ja töistäsi.
Meidän on aloitettava ajattelemaan myös blogin ulkopuolelle. Kaikki ei voi olla pelkkää SINUA. Tai ehkä voi olla, mutta nyt kyse on siitä miten pääset ulos ja liikkelle webissä.
Tee Muutama Tili
Osallistuaksesi webbiin nykypäivänä tarvitset muutamia käyttäjätilejä useille alustoille. Tässä on pikainen listaus näistä sivustoista ja miksi sinulla pitäsi olla tili näissä:- Google Tili – jotta voit käyttää toista tusinaa Googlen ilmaista sovellusta.
- Yahoo! Tili / eMail – jotta voit käyttää toista tusinaan Yahoon ilmaista sovellusta, (lisäksi Yahoo'n OpenID tilistä on hyötyä).
- Digg – sosiaalinen uutissivusto.
- StumbleUpon – sosiaalinen uutissivusto .
- YouTube – videoiden jakamissivusto.
- Flickr – videoiden jakamissivusto.
- Upcoming.org – sosiaalinen tapahtumakalenteri.
- Del.icio.us – sosiaalisia kirjanmerkkejä.
- PayPal – virtuaalisia maksupalveluita.
- eBay – huutokauppasivusto.
- Amazon.com – verkkokauppa.
Tämä ei sovi mihinkään muualle, mutta ota muutamia kuvia itsestäsi luodaksesi hahmokuvat tileillesi. Yrityksesi logo ei riitä. Haluan kuvan päästäsi, jotta tunnistan sinut konfrenssissa tai muuten.
Sinulla voi olla joitakin “pakko olla” tilejä, joita et löytänyt listastani. Jos näin on, niin keskustellaan tästä tämän artikkelin kommenttien kautta ja ehkäpä lisään osan niistä listaani.
Sosiaalisia Verkostoja Harkittavaksi
Verkossa on paljon yhteisöjä ja näihin kaikkiin liittyy sosiaalisia verkostoja, jotka toimivat niiden käyttövoimana. Voisin listata satoja paikkoja, joissa voisit harkita viettäväsi aikaasi, mutta tässä on nämä todelliset perusverkostot, joissa olemassaolosi voi edesauttaa brändisi kehittymistä:Twitter – jollet “ymmärrä” tätä heti, niin ei ongelmaa. Oppimiskäyrä on noin 30 päivää aloittamisesta siihen kun olet riippuvainen.
Facebook – Käytän Facebookia etäpesänäni, jossa rakennan profiiliani ja linkitän takaisin sivustolleni ja annan ihmisille hieman enemmän itsestäni, jotta he ymmärtävät paremmin kuka minä olen ja mikä on minulle merkityksellistä.
LinkedIn – Tämä on ammattilaisten verkosto. Älä anna “ulkoasun” hämätä sinua. Kirjoita profiilisi siten, että joku elävä ihminen lukee sen. Ole kiinnostava. Osallistu yhteisöön ja herätä enemmän kiinnostusta ja rakenna vahvempaa tulevaisuutta itsellesi.
Ja erikoisverkostosi. Jos sinulla on oma niche tai alue, joka sinua kiinnostaa, etsi elävä yhteisö tämän aiheen ympäriltä ja liity mukaan. Tykkäätkö valokuvauksesta? Liity Flickr'iin. Diggaatko musasta? Mene MuxTape-sivustolle tai mihin tahansa miljoonista muista eri musiikkiyhteisöistä.
Tulossa Seuraavaksi
Tämä on henkilöbrändijuttuni toisen osan loppu. Toivottavasti sinullan on joitakin ehdotuksia lisättäväksi tähän osaan, sillä sinulla on varmasti kokemusta teknologioista, jotka toimivat. Sarjan viimeisessä osassa keskustelemme siitä miten voit hyödyntää ihmisosaamista ja teknologiaa henkilöbrändisi apuna. Tämän on tarkoitus olla sekoitus strategisia ja taktisia pointteja, joita voit miettiä ja toivottavasti löydät niiden avulla seuraavat askelmasi, jotka voit toteuttaa omassa henkilöbrändissäsi. Miten tämä toimii sinulle? Kaipaatko jotain muuta? Jutellaan kommenteissa.~ Develop a Strong Personal Brand Online – Part 2, Chris Brogan ~
Kommentit
Lähetä kommentti
Kuulisin mielelläni, jos sinulla heräsi jotain ajatuksia tähän juttuun liittyen.