Siirry pääsisältöön

Kehitä Vahva Henkilöbrändi Verkkoon, osa 1


vaynerchuk and brogan

Gary Vaynerchuk voisi kertoa, että hänen henkilöbrändinsä on miljoonien arvoinen, mutta hän on vaatimaton. Ystäväni ja PodCampin toinen perustaja, Christopher S. Penn vertaa brändinrakennusta usein ZeFrank’sin määritelmään: “tunteellinen jälkimaku” ( Katso The Show, jossa ZeFrank esiintyy täällä). Minulla on joitakin omia ajatuksiani siitä miten joku voisi kehittää vahvan henkilöbrändin verkossa ja mitä sillä voi saada aikaan sen jälkeen kun se on rakennettu.


Vaikuttaa kuitenkin siltä, että minulla on liian paljon ajatuksia tästä, joten jaan tämän viestin kolmeen osaan. Tämä on ensimmäinen osa: Brändäyksen Perusteet.



Miksi Rakentaa Henkilöbrändiä?

Sinulla voi hyvinkin olla jo vastaus tähän kysymykseen. Todellisuudessa tähän on monta oikeata vastausta, riippuen sinusta, sinun tarpeistasi ja siitä miten maailma on sinua muovannut. Katsotaan yhtä vastausta hieman lähemmin.

Helpoin vastaus on se, että haluat ehkä jäädä ihmisten mieliin ja saatat haluta siirtää todellisen elämän maineesi virtuaaliseen maailmaan. Vahva henkilöbrändi on sekoitus mainetta, luottamusta, huomiota ja toteutusta. Saatat haluta rakentaa brändisi avuliaisuutesi varaan, (toivon, että oma brändini tarkoittaa sinulle tätä) tai luovan ajattelusi varaan, (esimerkkinä Kathy Sierra) tai diilintekokykysi varaan, (Donald Trump), tai showmiehen maineesi varaan, (David Lee Roth), tai ihan minkä tahansa varaan, joka on sinulle merkityksellistä ja jota pystyt ylläpitämään myös jatkossa.

Henkilöbrändi antaa sinulle mahdollisuuden nousta esille vastaavien tuotteiden valtamerestä. Käytännössä sinä markkinoit itseäsi jonakin erilaisena, kuin muut. Tarvitsetko tätä? En tiedä. Haluatko olla osa harmaata massaa?

Yleisvihjeitä Brändistä

Mitä eroa on Kokiksella ja Pepsillä? Makuero ainakin, mutta mitä näiden brändit kertovat? Vaikeata, vai? Mitä eroa TechCrunchilla ja Mashable'lla on sinulle? Väittäisin, että Michael Arrington on syvemmällä Silicon Valley'n sisäpiireissä, kuin Pete Cashmore ja, että molempien sivustojen kirjoittajat ovat eri paketeista, (Rakastan Mashable’n Mark “Rizzn” Hopkinsia, esimerkkinä).

Muista, että henkilöbrändin kehittämiseen liittyy erottautuminen, aivan kuten Kokis vs. Pepsi, TechCrunch vs. Mashable -maailmat. Kertomalla olevasi joko sosiaalisen median ekspertti tai teknonörtti on ihan yhtä erottavaa, kuin riisibrändit. Joillakin tavoilla brändien erottajana voi toimia se mitä toimitat. Se mikä erottaa minut muista voi olla käyttökelpoisen sisällön määrä. En ole varma. Kerro sinä minulle, mikä tekee minusta erilaisen.Oma vastaukseni on varmasti eri, kuin sinun vastauksesi.

Brändin Inhimmillinen Puoli

Ensinnäkin on muistettava, että brändäys ei ole roolipeliä. Ole oma itsesi. Se, jos näyttelet jotain muuta, kuin mitä oikeasti olet tulee selväksi suhteellisen pian. Gary Vaynerchuk on sama kaveri olipa kamera päällä tai ei. Hän saattaa halutessaan ollan hieman helpompi silloin kun hän tapaa uusia liikekumppaneita, mutta lupaan, että hän palaa omaksi itsekseen välittömästi kun muut ymmärtävät kuka hän on ja mitä hän tekee.

Toiseksi, voit valita käyttäväsi jotain lempinimeä, koska pelkään Internettiä ja vaanijoita. Ihan hyvä, mutta ongelmana on se, että tällöin brändiarvosi ei ulotu mahdollisiin työtarjouksiin, jollet juokse ympäriinsä kertomassa, että sinulla on salainen identiteettisi. Kaverina, joka kasvoi sarjakuvien parissa, olen ihan ok sellaisten ihmisten kanssa joilla on identiteettejä, mutta muista: arvon siirtäminen ei ole yhtä yksinkertaista.

Lopuksi, brändit ovat monimutkaisia ja moniulotteisia. Älä yritä olla yhden sävelen serenadi. Madonnalla on useampi kuin yksi brändielementti. Niin myös Guy Kawasakilla. Älä alenna itseäsi vain yhdeksi alamerkiksi. Ole monimutkainen, värikäs ja kiinnostava. Huolehdi kuitenkin siitä, että voit sanoa sen mikä olet yhdellä lauseella ja, että muut ymmärtävät sen mitä tarjoat ilman apua. Madonna on tunteita luova voima. Guy Kawasaki on innovaattori ja kokeilija

Seuraavassa osassa on vuorossa Henkilöbrändäyksen Teknisempi puoli. Odotan innolla kommenttejasi tähän viestiin ja jos unohdin jotain, kerro. Tässä on paljon asiaa. Mitä olet mieltä tähän asti?

~ Develop a Strong Personal Brand Online Part 1, Chris Brogan ~

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

LinkedIn-tuplaprofiilin poistaminen

Miten yhdistän kaksi LinkedIn-profiilia yhdeksi profiiliksi? Miten poistan vanhan LinkedIn-profiilini? Onko sinulla jostain syystä kaksi LinkedIn-profiilia? Ole huoleti. Näin on varmaan käynyt joko salasanan unohtamisen tai jonkun muun syyn johdosta. Ongelma on ärsyttävä. Mutta ei hätää. Tässä on yksinkertainen ohje, jolla hoidat ongelmasi historiaan. Poista LinkedIn -tuplaprofiilisi.

Poista paha kontakti

11.1. ja jälleen uusi LinkedIn-lauantai :). Erään session tiimellyksessä myyjäkollegani jäi miettimään mitä LinkedIn:ssä voi tehdä, jos huomaa tahattomasti lisänneensä sellaisen kontaktin, jota ei oikeasti olisi pitänyt lisätä. Osaisitko sinä neuvoa? Kirjoitin tästä aiheesta jo aiemminkin , mutta johtuen LinkedIn-palvelun päivityksistä nämä ohjeet eivät ole enää kurantteja. Tässä uusi pikaohje.

Kohenna mediapeittoa

By Chris Brogan Voisit olla oman alueesi reportteri, siinä teollisuudessa, jota suurimman osan ajastasi palvelet. Sen sijaan, että olet markkinoijana ja omistajana-joka-teeskentelee-markkinoijaa -roolissasi, voisit vallan mainiosti tehdä töitä laajemman medianäkyvyyden eteen. Ihan vain ajatuksena. Tässä Ohjeita Mediapeiton Parantamiselle Jos kysyisin Joe Sorge lta ketä ovat tunnetuimpia nimiä Milwaukeen ravintolaskenessä hän osaisi varmasti kertoa sen minulle. Jos kysyisin häneltä toimialaan vaikuttavista uusista jutuista, hän osaisi kertoa myös tästä aiheesta.