Siirry pääsisältöön

Löydätkö unelma-asiakkaasi?

Myynnissä kannattaa kohdistaa tekeminen mahdollisimman oikeisiin kohteisiin, mieluummin yksi unelma-asiakas, kuin kymmenen kohtuullista.

Quality Ice Cream Mural

Käytännön tasolla tämä tarkoittaa sitä, että tekeminen kannattaa kohdistaa, olipa tuote tai palvelu mikä tahansa, eli väljäkin segmentointi eli kohderyhmitys on aina huomattavasti kohdistamatonta toimintaa parempaa, ja kannattavampaa.

Mitä enemmän yleensä rajalliset myynnin resurssit kohdistavat toimintaansa mahdollisimman oikeisiin asiakkaisiin sen enemmän näistä syntyy kauppaa. Käytännön tasolla kohderyhmitys tarkoittaa jonkin kriteerin avulla rajaamista, jotta mahdollisuudet maksimoidaan.

Kohderyhmien metsästäminen ei välttämättä ole helppoa, mutta jos mitään muuta apua ei ole tarjolla, kohderyhmittely on helpointa aloittaa nykyisistä parhaista asiakkaista.

Prospekteina, eli aktiviteettien kohteina pitäisi olla siis vain ne, jotka täyttävät tehdyn kohderyhmämäärittelyn, muilla ei oikeasti ole merkitystä.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

LinkedIn-tuplaprofiilin poistaminen

Miten yhdistän kaksi LinkedIn-profiilia yhdeksi profiiliksi? Miten poistan vanhan LinkedIn-profiilini? Onko sinulla jostain syystä kaksi LinkedIn-profiilia? Ole huoleti. Näin on varmaan käynyt joko salasanan unohtamisen tai jonkun muun syyn johdosta. Ongelma on ärsyttävä. Mutta ei hätää. Tässä on yksinkertainen ohje, jolla hoidat ongelmasi historiaan. Poista LinkedIn -tuplaprofiilisi.

Poista paha kontakti

11.1. ja jälleen uusi LinkedIn-lauantai :). Erään session tiimellyksessä myyjäkollegani jäi miettimään mitä LinkedIn:ssä voi tehdä, jos huomaa tahattomasti lisänneensä sellaisen kontaktin, jota ei oikeasti olisi pitänyt lisätä. Osaisitko sinä neuvoa? Kirjoitin tästä aiheesta jo aiemminkin , mutta johtuen LinkedIn-palvelun päivityksistä nämä ohjeet eivät ole enää kurantteja. Tässä uusi pikaohje.

Vältä epätoivoa asiakashankinnassa ja hinnoittelussa

Hyväntuulista keskiviikkoa! Olen viimeaikoina tehnyt paljon töitä hinnoittelun ja arvon kasvattamisen parissa. Näiden kahden idean ajatellaan usein olevan päällekkäisiä, mutta useimmiten ne eivät ole. Liian usein myyjät, myyntiorganisaatiot ja yrittäjät luovat arvoa ilman, että he pyytäisivät edes osaa tästä luodusta arvosta takaisinpäin. Katsotaanpa kahta syytä sille, miksi tämä on näin ja miten tätä voitaisiin muuttaa.