Löytyvätkö liiketoimintasi avaimet parempaan liiketoimintasi määrittelyyn avomereltä? Vietin juuri joitakin päiviä Texasin lahden rannikolla, (juttu paikasta, jossa olimme seuraa myöhemmin).
Jos olet sellainen, kuin minä, et varmaan taida tietää, että Texasilla on lähes 1000km rantaviivaa, josta löytyy kaikkia kuviteltavia ansainnan lähteitä, jotka liittyvät tähän. Jollet ole koskaan ajatellut merestä voi saada elantonsa mm. seuraavilla tavoilla:
Jokaista yksittäistä ansainnan lähdettä kohden on luonnollisesti olemassa kokonainen teollisuus, joka tätä palvelee. Rannikolta löytyy rantahotelleja ja lomakohteita uimareille, urheilukalastajille jne. Sieltä löytyy ihmisiä, jotka antavat leijalautailuopetusta, kanoottivuokrausta, sukellusta ja tziljoona muuta työtä, jotka liittyvät tavalla tai toisella öljyyn ja öljynporauslauttoihin. Loputtomasti kaikkea.
Kun rupesin oikein miettimään tätä tajusin, että monet yritykset, (erityisesti yksinyrittäjät ja pienet yritykset) yrittävät kaikkensa voidakseen toimittaa kaikkea mitä heidän osastaan merestä voi saada. Kuuntelen web-designereiden kertovan, kuinka he rakentavat saitteja kaikille. Eikös tämä tee myymisen hieman hankalaksi, vai mitä? Jos palvelet niitä ihmisiä, jotka rakentavat porauslauttoja samaan aikaan kuin niitä, jotka haluavat tehdä muutaman hiekkalinnan, tai kerätä simpukoita muistoiksi, tästähän tulee todella vaikeata. Vai mitä olet mieltä? Tämä vaatii rohkeutta.
Yksi juttu on aivan varma, voit saada oman osasi meren tarjoamasta ansaintamahdollisuuksista, mutta vain silloin jos tunnistat sen mitä osaa palvelet. Ei ole olemassa kovinkaan monta menestyvää kalastajaa/melontaopettajaa. Ei ole olemassa kovinkaan monta kauppaa, joka vuokraa kajakkeja ja tarjoaa syvänmeren verkkojen korjausta.
Silloin kun uskallat julistaa oman osasi merestä ja uskallat etsiä sen markkinan, jota erityisesti aiot palvella, asiat muuttuvat helpommiksi. Kaikki muuttuu paremmaksi. Tiedät miten aloitat päiväsi. Tiedät miten käytät aikaasi. Tiedät kenen kanssa sinun on keskusteltava ja ketä sinun on palveltava paremmin. Aivan mahtava fiilis.
Huomiona: jopa tätä juttua kirjoittaessani sain pikaisen sähköpostin joltakin, joka haluaa tietää miten hoidan hommani tulevana vuotena, koska he ovat toisaalla minun merelläni. Reaktioni? Luon jotain, joka palvelee heitä. Mutta tuolloin tekisin juuri päinvastoin, kuin mitä nyt yritän ehdottaa tässä viestissäni. Jolloin isot kalat uivat ohitseni.
~ Does the Ocean Hold the Key to Helping You Better Define Your Business?, Chris Brogan ~
Jos olet sellainen, kuin minä, et varmaan taida tietää, että Texasilla on lähes 1000km rantaviivaa, josta löytyy kaikkia kuviteltavia ansainnan lähteitä, jotka liittyvät tähän. Jollet ole koskaan ajatellut merestä voi saada elantonsa mm. seuraavilla tavoilla:
- Kuljetus, (monet tavaroistamme tulevat vesiteitä pitkin jättimäisissä rahtialuksissa).
- Öljy, (voit nähdä öljynporauslautat rannalta).
- Kaupallinen kalastus, (sekä ruuaksi että myös muihin tarkoituksiin)
- Urheilukalastus
- Vapaa-ajan veneily
- Uinti
- Vesiurheilu
- Ja luonnollisesta kaikkea muutakin.
Jokaista yksittäistä ansainnan lähdettä kohden on luonnollisesti olemassa kokonainen teollisuus, joka tätä palvelee. Rannikolta löytyy rantahotelleja ja lomakohteita uimareille, urheilukalastajille jne. Sieltä löytyy ihmisiä, jotka antavat leijalautailuopetusta, kanoottivuokrausta, sukellusta ja tziljoona muuta työtä, jotka liittyvät tavalla tai toisella öljyyn ja öljynporauslauttoihin. Loputtomasti kaikkea.
Kun rupesin oikein miettimään tätä tajusin, että monet yritykset, (erityisesti yksinyrittäjät ja pienet yritykset) yrittävät kaikkensa voidakseen toimittaa kaikkea mitä heidän osastaan merestä voi saada. Kuuntelen web-designereiden kertovan, kuinka he rakentavat saitteja kaikille. Eikös tämä tee myymisen hieman hankalaksi, vai mitä? Jos palvelet niitä ihmisiä, jotka rakentavat porauslauttoja samaan aikaan kuin niitä, jotka haluavat tehdä muutaman hiekkalinnan, tai kerätä simpukoita muistoiksi, tästähän tulee todella vaikeata. Vai mitä olet mieltä? Tämä vaatii rohkeutta.
Mitä “Meren” Osaa Sinä Palvelet?
Asiakkan tunteminen on hieman erilainen haaste nykyään verrattuna siihen mitä se oli vielä silloin kun jokainen meistä kuului jonkun yrityksen työntekijäjoukkoon, ja luulenpa, että edes silloin tämä ei ollut aina helppoa. Jos teet LEGO:ja, palveletko sitä pientä kaveria, joka haluaa luoda itselleen omia leikkimaailmoitaan vai tuetko reilu kolmekymppisiä LEGO-fanaatikkoja?Yksi juttu on aivan varma, voit saada oman osasi meren tarjoamasta ansaintamahdollisuuksista, mutta vain silloin jos tunnistat sen mitä osaa palvelet. Ei ole olemassa kovinkaan monta menestyvää kalastajaa/melontaopettajaa. Ei ole olemassa kovinkaan monta kauppaa, joka vuokraa kajakkeja ja tarjoaa syvänmeren verkkojen korjausta.
Pelkomme Estää meitä Saamasta Saalista
Puhun nyt kokemuksesta. Juuri tätä kirjoittaessani asiakaskantani on jaettu suhteellisen suuriin yrityksiin, mikroyrityksiin ja pieniin yrittäjävetoisiin yrityksiin, jotka eivät toimi perinteisillä toimialoilla. Huomaat varmaan, että voi olla hieman vaikeata keskustella sekä isojen yritysjättien kieltä samaan aikaan kun yrität huomoida nousevia tähtiä. Mutta pelko on se, joka pakottaa minut pitämään verkkoni leveänä, ja tämä sama pelko häivyttää osan liiketoimintani mahdollisuuksista.Silloin kun uskallat julistaa oman osasi merestä ja uskallat etsiä sen markkinan, jota erityisesti aiot palvella, asiat muuttuvat helpommiksi. Kaikki muuttuu paremmaksi. Tiedät miten aloitat päiväsi. Tiedät miten käytät aikaasi. Tiedät kenen kanssa sinun on keskusteltava ja ketä sinun on palveltava paremmin. Aivan mahtava fiilis.
Huomiona: jopa tätä juttua kirjoittaessani sain pikaisen sähköpostin joltakin, joka haluaa tietää miten hoidan hommani tulevana vuotena, koska he ovat toisaalla minun merelläni. Reaktioni? Luon jotain, joka palvelee heitä. Mutta tuolloin tekisin juuri päinvastoin, kuin mitä nyt yritän ehdottaa tässä viestissäni. Jolloin isot kalat uivat ohitseni.
Mikä on Sinun Osasi Valtamerestä?
Jos myyt tällähetkellä “kaikille” mikä olisi oikea vastaus siihen ketä sinä palvelet? En pyydä sinua tiivistämään omaa nicheäsi. Jos toimitat rapuja kalanjalostusteollisuuden tarpeisiin, asiakkaasi on “jokainen ravintola, jonka saat myymään rapuja”. Tämä ei ole kovin tarkkaa, mutta määritettyä kuitenkin. Mikä on sinun vastauksesi?~ Does the Ocean Hold the Key to Helping You Better Define Your Business?, Chris Brogan ~
Kommentit
Lähetä kommentti
Kuulisin mielelläni, jos sinulla heräsi jotain ajatuksia tähän juttuun liittyen.