Siirry pääsisältöön

Ystäviä ja liittolaisiasi

Jos osaan sanoa tämän oikein, niin priatel' tarkoittaa slovakiaksi ystävää.

Olen jonkun aikaa miettinyt verkkomaailmamme luonnetta. Meidän on tarkoitus kontaktoitua ihmisten kanssa, verkostoitua, rakentaa suhteita. Minun pitäisi pysyä kärryillä eri sosiaalisissa verkostoissani, koska olemme ystäviä. "Ystäviä." Ja tätä sanaa on kohdannut sanalla sanoen katastrofi.

Liittolaiset

IKUINEN MAHDOLLISUUS TUNTEA ITSENSÄ HUONOKSI IHMISEKSI

Gary Vaynerchuk on yksi niistä, joita ammatillisesti ihailen. Olemme viettäneet aikaamme yhdessä monissa eri paikoissa Norjasta Teksasin Austiniin. Hän sai vähän aikaa sitten pojan, Xanderin. Olen aika varma, että tein vähän enemmän, kuin pelkästään twiittasin hänelle onnitteluni. Siksikö, että olen juntti? Ei. En vain pysy kärryillä näissä.

Lee Odden on aivan loistava markkinoija (ja me jopa näytämme vähän samanlaisilta). Hänen koiransa ja pitkäikäinen perheenjäsenensä Beau kuoli vähän aikaa sitten. Tiedän tämän, koska näin tämän vilahtavan ohitseni....En ole varma. Facebookissa? Mutta mitä minä siis yritän sanoa? Perheenjäsenen poismeno on herkkä juttu ja eläinkin on joillekin yhtä tärkeä, kuin oma lapsi. En muista sanoinko hänelle jotain. Miksikö? Koska olen ilkeä?

Todellinen vastaus on se, että on järjetöntä edes kuvitella miten joku voisi ylläpitää suhteitaan useiden tuhansien ihmisten kanssa, saati edes satojen. Dunbarin Luku, tiedän, tiedän. (Googlaa lisätietoa, jos sinä et tiedä).

Joten miksi sitten yleensä edes painotetaan "ystäviä"?

TÄMÄ ON TOINEN MATRIISI

Kuka hyötyy kaikkein eniten siitä, että sinulla paljon "ystäviä" Facebookissa? Vihje: se et ole sinä. Ihmiset myyvät sosiaalista kaaviotaan. Malli on rakennettu kuvaamaan sinun "vaikuttavuuttasi", jotta ymmärretään sitä, leviääkö sinun tykkäämisesi muille ja voidaanko myymisen todennäköisyyttä ennustaa.

Siitä, että sinulla on tuhansia ja taas tuhansia ystäviä, ei ole yhtään mitään hyötyä sinulle.

Erityisesti tämä korostuu epämääräisen Edgerank:ksi kutsutun algoritmin ansiosta (kuulostaa huonon sci fi -leffan yksityiskohdalta) jos juttujasi jaetaan paljon ja katsotaan paljon. Jollei, niin juttusi ovat näkymättömiä ja sillä ei ole mitään väliä vaikka sinulla on tuhansia "ystäviä".

Tämä pätee myös muihin sosiaalisiin verkostoihin. Sillä hetkellä kun sinä rupeat seuraamaan usempaa, kuin muutamaa sataa ihmistä Twiterissä, alusta pitää itsessään huolen siitä, että twiittejäsi ei näe kovin moni ihminen. Tiedän tämän kokemuksesta. Koska minulla on yli 214.000 seuraajaa Twitterissä ja koska olen keskimääräistä hölösuisempi (twiittailen yli 3 kertaa päivässä) he ovat laittaneet minut (ja joukon muitakin tyyppejä) omaan jakeluluokkaan, joka työntää juttuni päivittäin luettavaksi useamman kerran päivässä eri ajankohtina, eikä kerralla.

Tämä tarkoittaa siis sitä, että mitä enemmän hankit "ystäviä" sitä enemmän saat rangaistuksia ja riskeeraat sitä, että oletko edes näkyvissä millään järkevällä tavalla. Ja jatkoksi sitä, että sitä tehottomampaa "digitaalinen markkinointisi" on.

Joten, tämä EI OLE numeropeliä henkilökohtaisella tililläsi, vaikka monet luulevatkin tämän olevan sitä (mukaanlukien minä itse, vaikkakin en samalla tavoin, kuin muut luulevat).

Mutta mikä kärsii eniten tästä kaikesta? Sana "ystävä" ilman lainausmerkkejä.

KÄYTETÄÄN PAIKANMERKKINÄ SANAA: LIITTOLAISET

Ehdotan ensimmäiseksi ja viimeiseksi sitä, että otamme käyttöön kategorian niille ihmisille, jotka ovat jotaikuinkin tällaisia:

  • Olen tavannut hänet vähintään kerran henkilökohtaisesti ja mielestän hän oli mukava.
  • Ihailen tätä henkilöä ammatillisesti ja jopa henkilönäkin.
  • Haluan tämän henkilön menestyvän elämässään ja liiketoimissaan.
  • Kävisin mieluusti lounaalla/oluella/juttelemassa hänen kanssaan, jos sellainen mahdollisuus tulisi eteen.
  • En mitä todennäköisemmin auta häntä siirtämään sohvaa heti huomenna.
  • En varmaankaan muista hänen lastensa nimiä, paitsi vahingossa.
  • Toivotan hänelle mieluusi hyvää syntymäpäivää, jos Facebook pyytää minua onnittelemaan, mutta en mitä todennäköisimmin muista tätä itse.

Tällaiset ihmiset ovat "liittolaisia". He eivät ole "ystäviä". He ovat ihmisiä, joille toivomme tässä maailmankaikkeudessa kaikkea hyvää, mutta he eivät ole sellaisia ihmisiä, joille soitetaan silloin kun oma puoliso jättää sinut jatkaakseen elämäänsä koalakarhun kanssa. He ovat ihmisiä, jotka voit tavata uudelleen jossain ammattipiireissä ja halailet heitä mielelläsi, mutta he eivät silti ole sellaisia, joita kutsut luoksesi yökylään.

Tämän määrittelyn mukaisesti olen LIITTOLAISENA kymmenien tuhansien ihanien ihmisten kanssa, joille toivon kaikkea hyvää. Olen YSTÄVÄ huomattavasti harvempilukuiselle joukolle.

LUPA EI VELVOITA VASTAVUOROISUUTEEN

Tässä taannoin päätin, että lopetan seuraamasta kaikkia niitä 131.000 ihmistä, joita seurasin Twitterissä. Tämä sai alkunsa ongelmasta, joka liittyi suoriin viesteihini. Monet murretut käyttäjätilit aiheuttivat sen, että sähköpostilaatikkooni tippui yli 200 suoraa viestiä, joka aiheutti sen, että Twitteistä ei ollut enää hyötyä minulle. Kirjoitin tästä aiemmassa viestissäni ja kerroin, että alkaisin pikkuhiljaa seurailla taas "oikeita" ihmisiä. Ja lopulta en tehnyt tätäkään.

Ihmiset eivät voi ymmärtää tätä. "Miten voit olla sosiaalisen median ekspertti, jollet seuraa kaikkia, jotka seuraavat sinua?" (En ole koskaan luvannut olla sosiaalisen median ekspertti, sillä sellaista ei ole olemassa, koska tämä on ihan yhtä hölmöä, kuin olla faksieksperttinä.) "Miksi minun pitäisi seurata sinua, jos sinä et seuraa minua? (Tämä olettaa, että minun ainoa arvoni olisi olla joku, joka katsoo kun sinä twiittailet.) Ja vieläkin enemmän.

Maan ihmiset: tässä on sinun lupalappusi. Sinun ei tarvitse seurata/piirittää/ystävystyä/tykätä (tai mitä tahansa muuta sosiaalisten verkostojen kotkotusta) kenestäkään, jota et oikeasti halua seurata läheltä.

Voit laskea tähän joukkoon Garyn, Sethin ja kaikki muut. Älä seuraa ihmisiä, joita et halua seurata. Älä palauta seuraamista vastapalveluksena sille, että joku seuraa sinua. Miksi tekisit näin? Ovatko he ystäviäsi? TÄYTYYKÖ sinun välttämättä tietää mitä he touhuavat?

"Mutta tämä on suhteen aliarvostamista, jos seuraaminen on vain yksisuuntaista."

Kattia kanssa. Tiedäthän sinä mitä on suhteen aliarvostamista? Sokeasti vastavuoroinen käytös. Anna minulle suukko ja minä suukotan takaisin. Tämä ei todellakaan ole se miten hommat toimivat loppuelämämme ajan. Miksi tämä on sitä miten haluat Facebookin toimivan.

SEKOITAMME SOSIAALISET VERKOSTOT OMALLA ARVOLLAMME

Epäilemättä yksi kaikkein kiehtovimmista jutuista, joita olen oppinut viimeisen 14 kuukauden aikana on liittynyt sen ymmärtämiseen miten ihmiset liittävät oman arvon tuntonsa heidän sosiaalisiin verkostoihinsa. Olen kuullut -- ja en todellakaan keksi tätä omasta päästäni -- että jotkut ovat tehneet itsemurhia, koska joku on laittanut Facebookiin viestin ja siitä ei ole "tykätty". Voitko kuvitella.

Vihje: kaikki meistä ovat yksinäisiä. Kaikki. Jopa maailman suosituimmatkin ihmiset tuntevat, että kukaan ei ymmärrä heitä.

Vihje2: sosiaaliset verkostot eivät ole parannuskeino yksinäisyyteen. Ne ovat ohjelmistoja, joiden tehtävä on hyväksikäyttää heikkoja sidoksia mainoskanaviin.

Omanarvontunto, kuten sanotaan, tulee sisältämme. Et voi saada apua saadaksesi tätä lisää. Totta, tämä on syvältä silloin kun sinut valitaan viimeisenä joukkueeseen jumppatunnilla (olin itse aina toiseksi viimeinen, mutta tämä oli lähinnä siitä syystä, että olin valtavankokoinen ja vahva, ja viimeinen kaveri oli yleensä se pienin meistä kaikista). On totta, että sekin on syvältä, jos järkkäät pippalot, joihin ei tule ketään (minulla oli todella huono bileidea, mutta oletin, että sinne tulee silti parikymmentä kaveria, ja 1 henkilö - 1! tuli). Mutta silti tällä kaikella ei ole mitään tekemistä OMAN arvosi kanssa.

Sijoita itseesi. Se on arvokkaampaa, kuin moni muu juttu, joista tiedät.

OLLA SEURATTU, OLLA ARVOSTETTU *JA* KIINNOSTAVA

Voin kertoa sinulle tämän ilman mitään epäröintiä: jos luot kiinnostavaa sisältöä joka on enimmäkseen uniikkia ja alkuperäistä ja, jos tietosisällölläsi on useimmiten arvoa jollekulle sinut löydetään ja sinua seurataan. Seuraajia ei välttämättä ole miljoonia, mutta sinut silti löydetään ja sinua seurataan. Ja tämä on tärkeä alku (ja minäkin aloitin näin).

LOPUKSI

Olen kiitollinen kaikista, jotka tunnen. Olen iloinen, että meillä on ollut onni kohdata ja, että olen voinut vietää aikaani kymmenien tuhansien ihmisten kanssa vuosien saatossa. Aion tehdä tätä elämäni loppuun asti. Odotan innolla oppivani sinusta lisää, kuullakseni haasteistasi, auttaakseni sinua miten pystyn. Luon käyttökelpoista sisältä ja annan sinulle niin paljon tukea ja huolenpitoa, kuin vain voin.

Mutta en ehkä seuraile sinua Instagrammissa, ja en ehkä huomaa kaikkia elämäsi eri vaiheita tässä jatkumossa. Olet silti mahtava. Olet silti arvokas. Ja minä luen sinut liittolaisekseni.

Kunnioituksella,
--Chris...

Jos pidät tästä sunnuntain uutiskirjeestäni lähetä se eteenpäin muutamille ystävillesi ajatuksiesi kanssa (ja liittolaisille!). Arvostan meidän henkilökohtaista kontaktiamme. Laita viestiä koska haluat.

Human Business Works 110 Marginal Way #744 Portland, Maine 04101 United States (978) 378-0705

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

LinkedIn-tuplaprofiilin poistaminen

Miten yhdistän kaksi LinkedIn-profiilia yhdeksi profiiliksi? Miten poistan vanhan LinkedIn-profiilini? Onko sinulla jostain syystä kaksi LinkedIn-profiilia? Ole huoleti. Näin on varmaan käynyt joko salasanan unohtamisen tai jonkun muun syyn johdosta. Ongelma on ärsyttävä. Mutta ei hätää. Tässä on yksinkertainen ohje, jolla hoidat ongelmasi historiaan. Poista LinkedIn -tuplaprofiilisi.

Poista paha kontakti

11.1. ja jälleen uusi LinkedIn-lauantai :). Erään session tiimellyksessä myyjäkollegani jäi miettimään mitä LinkedIn:ssä voi tehdä, jos huomaa tahattomasti lisänneensä sellaisen kontaktin, jota ei oikeasti olisi pitänyt lisätä. Osaisitko sinä neuvoa? Kirjoitin tästä aiheesta jo aiemminkin , mutta johtuen LinkedIn-palvelun päivityksistä nämä ohjeet eivät ole enää kurantteja. Tässä uusi pikaohje.

Kohenna mediapeittoa

By Chris Brogan Voisit olla oman alueesi reportteri, siinä teollisuudessa, jota suurimman osan ajastasi palvelet. Sen sijaan, että olet markkinoijana ja omistajana-joka-teeskentelee-markkinoijaa -roolissasi, voisit vallan mainiosti tehdä töitä laajemman medianäkyvyyden eteen. Ihan vain ajatuksena. Tässä Ohjeita Mediapeiton Parantamiselle Jos kysyisin Joe Sorge lta ketä ovat tunnetuimpia nimiä Milwaukeen ravintolaskenessä hän osaisi varmasti kertoa sen minulle. Jos kysyisin häneltä toimialaan vaikuttavista uusista jutuista, hän osaisi kertoa myös tästä aiheesta.