Siirry pääsisältöön

Tarinan voimalla voittajaksi

Myynnin tueksi on aina kirjoitettava tarina, sillä sen avulla tuotteet ja tarjooma saadaan kiinnitettyä mahdollisen tulevan ja myös jo olemassa olevan asiakkaan arkeen ja elämään. Tarina itsessään on uskomattoman tärkeä, mutta vielä tärkeämpää on se, että tarina on totta.

Volvo

Eilen oli hieno päivä.


Osallistuin toista kertaa kuluvana syksynä LaureaES:n (kumppanilinkki) järjestämään tilaisuuteen. Riina ja Simo ovat luoneet tiimeineen hienon kattauksen (kiitos!).

Eilen tarjolla oli suomalaisen myynnin valmennuksen ja -kirjallisuuden kermaa, Suomen ikioma myyntivalmennuksen Alberto Tomba, Mika D. Rubanovitsch. Oikeasti? No-joo.:) Mika tai kuten hän itse itseään kutsuu, Ruba, on valovoimainen energiapaketti, joka herättää tunteita. Hän on yksi Suomen kaikkein eniten myynyt myynnin kehittämisen kirjoja kirjoittanut kaveri ja ihan hyvä hommassaan. Usko pois.

Tiedätkö muuten kuka on juossut Maranellon maratonin ajassa 3.08? Entä ketään sellaista, joka on juossut Wienin maratonin ajassa 3.07? Niinpä. Olen samaa mieltä kanssasi. Maranellossa vedetään tuohon aikaan Ferrarilla ja Wienissä viiniä? Paitsi kuka? No. Ruba tietysti. Ärsyttävää.;)

Joten, vaikka Ruba herättäisikin pöyhkeydellään negatiivisiakin tunteita, niin hänen jutuissaan on silti todellisuusperusta ja niitä on syytä kuunnella. En ole missään nimessä itse samaa mieltä kaikista myynnin pyörittämiseen liittyvistä asioista hänen kanssaan, mutta olen silti sitä mieltä, että hänen jutuistaan voi kuitenkin oppia jotain.

PARHAATKIN EPÄONNISTUVAT JOSKUS

Eilisen session otsikkona oli Yrittäjästä Bisnesatleetiksi (linkki Ruban ja Elinan kirjaan). Valitettavasti Ruballe kävi kyllä samalla tavoin, kuin useimmille parhaista, homma ei mennyt ihan puikkoihin, tai siis session otsikon alle. Tosin annettakoon tämä osittain anteeksi sen johdosta, että tämä oli hänen "ensimmäinen näin lyhyt sessio" ja erityisesti myös siksi, että sessioon mahtui paljon hyvää asiaa. Uudelleenotsikointi olisi silti ollut tarpeen, esimerkiksi "Kotleetista kolmiottelun keisariksi." Auch! Osui ja upposi.

Käytännön tasolla tämä tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että huippusuorittajaksi halutessaan on hallittava kolme eri lajia siten, että lopulta sekä kyvyt että kestävyys ovat parempaa ylätasoa. Ruban pyhä kolminaisuus on:
  • Fyysiikka, eli terveys ja suorituskyky
  • Kemiikka: eli sosiaaliset taidot ja osaaminen
  • Tsykologiikka, eli eettinen ja spirituaalinen kyvykkyys
Jos kaikki näistä ei ole kunnossa, joku tökkii.:) Jokainen näistä osa-alueista hyötyy toisistaan. Huippusuorittaja tarvitsee fysiikkaa jaksaakseen, tsyyke auttaa päätöksissä ja henkisyys luo tasapainoa.

"Aniways. Ootteks te kartalla?" ~Ruba

VOIMANSIIRTO RATKAISEE

Eilen nousi esille loistavia pointteja ja samalla myös kysymyksiä. Siinä missä perustekemisen tasoa olisi useimmissa organisaatioissa nostettava, pitäisi myös samalla kouluttaa johtoa hanskaamaan omia haasteitaan. Tämä on se missä Ruban kaunopuheisuus karisee. Alisuorittamista ei saa missään olosuhteissa hyväksyä, vaan sitä pitää rangaista, myös johdon tasolla.

JAGUAR 2L I4 TurbochargedMenestyksen kannalta tärkeintä on valmistelu ja valmistautuminen. Jos menestys olisi auto, niin myynti olisi tämän auton moottori ja renkaat. Ollakseen todella toimiva, menestyksen mobiilimme tarvitsee korin, eli oikeat ihmiset ympärilleen ja motivoituneen myynnin laittamaan keksinnön liikkeelle, eli konehuoneen puolelle riittävästi litroja ja vääntöä (myynnin osaava ohjaus ja järjestelmä), sekä hyvännäköiset ja laadukkaat kitkarenkaat alleen (motivoitunut ja menestyksennälkäinen myynti).

Kaikkein tärkein meinasi unohtua.


Ilman hyvää myynnin johtamista (Voimansiirto eli powertrain)  kelkkamme ei liiku minnekään, tai ainakaan suunnitellulla voimalla suunniteltuun suuntaan. Johtamisella tarkoitetaan tässä tapauksessa niitä ihmisiä ja käytänteitä, joilla ylemmän johdon myynnin ohjauksen ja ohjausjärjestelmän tiedot siirretään keskijohdon johtamisen prosessiksi ja tekemiseksi, vieläpä siten, että varsinaisen käytännön myynnin perustekemisen taso saadaan nostettua sellaiselle tavoitetasolle, josta kaikki voivat olla ylpeitä niin yksilötasolla kuin yhteisöllisemminkin.

"Aniways. Ootteks te kartalla"

JAA VASTUUTA JA VALMENNA

Tulevaisuudessa edellämainitun triangelidraaman lisäksi on nostettava jääkiekostakin löytyvä johtajuuden jakaminen ketjun alemmille tasoille, jonka avulla huippusuorittajien osaamista voidaan hyödyntää muun tiimin kyky- ja tavoitetasojen nostamisessa sekä muutoksen, jollei jopa kulttuurivallankumouksen aikaansaamisessa.

Yksi helpoimmista ja yksinkertaisimmista malleista motivaation nostamiseen ja ylläpitoon yksilötasolla on (omien) tavoitteiden sitominen toisiin tavoitteisiin, POSITIIVISEN kierteen luomiseksi. "Mitä enemmän laihdun, sitä useammin peitto heiluu".:)

Todistetusti toimivien positiivisten kokemusten ketjuttamisella voidaan parantaa laatua ja kannattavuutta. Taidokkaiden tarinoiden ja oikealaisten tavoitteiden avulla alisuorittajista on mahdollista kuoria esille huippusuorittajia. Samalla kasvatetaan organisaation sisäistä uskollisuutta ja lujitetaan ulkoisia asiakassuhteita. Se mikä toimii kotikentällä, toimii myös vieraissa.

Oletko itse tyytyväinen omaan toimintaasi, kykyihisi ja taitoihisi? Mitä muuttaisit, mitä kehittäisit, mihin haluaisit panostaa enemmän? Entä onko sinusta teidän organisaatiossanne kaikki kunnossa? Millaisia muutoksia tekisit päivittäiseen johtamiseen? Entä omaan (myynti)työhösi?

"Aniways. Ootteks te kartalla?"

Kerro ihmeessä omia ajatuksia, jos niitä heräsi, tai todellisia tarinoitasi. Kuulisin niistä mielelläni lisää.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

LinkedIn-tuplaprofiilin poistaminen

Miten yhdistän kaksi LinkedIn-profiilia yhdeksi profiiliksi? Miten poistan vanhan LinkedIn-profiilini? Onko sinulla jostain syystä kaksi LinkedIn-profiilia? Ole huoleti. Näin on varmaan käynyt joko salasanan unohtamisen tai jonkun muun syyn johdosta. Ongelma on ärsyttävä. Mutta ei hätää. Tässä on yksinkertainen ohje, jolla hoidat ongelmasi historiaan. Poista LinkedIn -tuplaprofiilisi.

Poista paha kontakti

11.1. ja jälleen uusi LinkedIn-lauantai :). Erään session tiimellyksessä myyjäkollegani jäi miettimään mitä LinkedIn:ssä voi tehdä, jos huomaa tahattomasti lisänneensä sellaisen kontaktin, jota ei oikeasti olisi pitänyt lisätä. Osaisitko sinä neuvoa? Kirjoitin tästä aiheesta jo aiemminkin , mutta johtuen LinkedIn-palvelun päivityksistä nämä ohjeet eivät ole enää kurantteja. Tässä uusi pikaohje.

Kohenna mediapeittoa

By Chris Brogan Voisit olla oman alueesi reportteri, siinä teollisuudessa, jota suurimman osan ajastasi palvelet. Sen sijaan, että olet markkinoijana ja omistajana-joka-teeskentelee-markkinoijaa -roolissasi, voisit vallan mainiosti tehdä töitä laajemman medianäkyvyyden eteen. Ihan vain ajatuksena. Tässä Ohjeita Mediapeiton Parantamiselle Jos kysyisin Joe Sorge lta ketä ovat tunnetuimpia nimiä Milwaukeen ravintolaskenessä hän osaisi varmasti kertoa sen minulle. Jos kysyisin häneltä toimialaan vaikuttavista uusista jutuista, hän osaisi kertoa myös tästä aiheesta.