Siirry pääsisältöön

Vastaanottajaviestintä

Viestintä on harvoin häiriötöntä. Häiriöt tapahtuvat vastaanottajan ja viestin lähettäjän välillä vuorovaikutuksessa, sisäisesti tai ympäristötekijöiden johdosta.Communications_men

Häiriöt voivat muuttaa alkuperäisen viestin sisältöä ja merkitystä. Sisäisiä häiriöitä ovat lähettäjän tai vastaanottajan asenteet, odotukset, tarpeet ja aistipohjaiset häiriöt. Huono näkö, heikko kuulo tai vaikkapa väsymyksestä johtuva keskittymisen herpaantuminen ovat myös mainittuja sisäisiä häiriöitä.

Ulkoisia häiriöitä ovat mm. viestin lähettäjän huono kuuluvuus tai tulkittavuus. Viestintätilanteessa ymmärrettävyyteen vaikuttaa selkeästi vastaanottajan tunteminen, sillä tällöin viestintää voidaan soveltaa vastaanottajan erityispiirteiden mukaan.
Viestinnässä olennaista on aina itse viesti, jonka vastaanottajan halutaan saavan. Käytettävät välineet pitää aina valita vastaanottajalähtöisesti. Tällä tavoin virhetulkintoja voidaan ehkäistä ja viestintä on mahdollisimman tehokasta ja ymmärrettävää.

Viestinnän suunnittelun tehtävä on ehkäistä viestintäriskiä ja häiriötä, jolloin virhetulkintojen todennäköisyys on minimoituna.

- Marttila 2009 -

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

LinkedIn-tuplaprofiilin poistaminen

Miten yhdistän kaksi LinkedIn-profiilia yhdeksi profiiliksi? Miten poistan vanhan LinkedIn-profiilini? Onko sinulla jostain syystä kaksi LinkedIn-profiilia? Ole huoleti. Näin on varmaan käynyt joko salasanan unohtamisen tai jonkun muun syyn johdosta. Ongelma on ärsyttävä. Mutta ei hätää. Tässä on yksinkertainen ohje, jolla hoidat ongelmasi historiaan. Poista LinkedIn -tuplaprofiilisi.

Poista paha kontakti

11.1. ja jälleen uusi LinkedIn-lauantai :). Erään session tiimellyksessä myyjäkollegani jäi miettimään mitä LinkedIn:ssä voi tehdä, jos huomaa tahattomasti lisänneensä sellaisen kontaktin, jota ei oikeasti olisi pitänyt lisätä. Osaisitko sinä neuvoa? Kirjoitin tästä aiheesta jo aiemminkin , mutta johtuen LinkedIn-palvelun päivityksistä nämä ohjeet eivät ole enää kurantteja. Tässä uusi pikaohje.

Vältä epätoivoa asiakashankinnassa ja hinnoittelussa

Hyväntuulista keskiviikkoa! Olen viimeaikoina tehnyt paljon töitä hinnoittelun ja arvon kasvattamisen parissa. Näiden kahden idean ajatellaan usein olevan päällekkäisiä, mutta useimmiten ne eivät ole. Liian usein myyjät, myyntiorganisaatiot ja yrittäjät luovat arvoa ilman, että he pyytäisivät edes osaa tästä luodusta arvosta takaisinpäin. Katsotaanpa kahta syytä sille, miksi tämä on näin ja miten tätä voitaisiin muuttaa.