Siirry pääsisältöön

Vaikuttajamarkkinointipöhinä

Kun kirjoitin juttuni liittyen kokemuksiini Port Royal Resortilla joukossamme on varmasti joitakin, jotka korottavat äänensä ja ovat huolissaan. Osa heistä kalistelee sapeleitaan sanoen, että olen lopussa. Toiset sanovat minua vilpittömäksi, (en selvästikkään osaa tavata tätä sanaa, joten...). Ja loput eivät oikein tiedä mitä pitäisi ajatella, koska juttuni ei liittynyt suoranaisesti bisnekseen tai markkinointiin. Juttuni oli enemmänkin lopputulosta muutamanpäivän irtiotosta matkoilla.

Sand Art at Port Aransas

“Vaikuttajamarkkinoinnin” kulmasta tarkasteltuna tässä on aika paljon “tehtävää” sen suhteen mikä on ok, ja mikä ei ole. Pähkinänkuoressa tämän tyyppisessä markkinoinnissa on kyse siitä kun sinä, (yrityksesi) annat tuotteesi tai palvelusi jollekin sellaiselle yleisösi jäsenistä jonka sanalla on painoarvoa omassa yhteisössään ja otat hyödyn irti tästä yhteydestä. Mutta tässä on siis se suoraviivainen aikomus taustalla. Palaan tähän hetken päästä. Puhutaan ensin siitä miten asioista tulee mutkikkaita, nopeasti.

Blogit ja Sosiaaliset Verkostot ovat Sotkujen Sotatantereita

Yksi haasteista on siinä, että blogeilla ja sosiaalisilla verkostoilla ei ole säännöstöä tai ohjeita kanssakäymiselle ja ihmisten on omaksuttava ja oletettava enemmän kuin tiedettävä näistä. Jenkeissä kansallinen Kauppakomissio julkaisee ohjeita tämäntyyppisiin tarkoituksiin, mutta ne ovat usein aika karkeita ja ihmiset tulkitsevat niitä tästä syystä hyvinkin eri tavoin.

Se miten itse hoidan näitä juttuja blogissani [chrisbrogan.com], on suhteellisen johdonmukaista. Jos minun on syystä taikka toisesta johtuen oltava puolueellinen tai minulla ei ole perusteltuja ja selkeitä syitä olla jotain mieltä, jätän kertomatta asioita. Jos myyn jotain, laitan aina esimerkiksi, (kumppanini) tai (kumppanilinkki) sen linkin jälkeen kun olen kertonut myyväni jotain. (Toisinaan minulla on monia kumppanilinkkejä samassa viestissäni, voin ehkä selittää tämänkin). Tämän lisäksi minulla on selkeä sivu, joka kertoo näistä kieroutumistani vielä enemmän.

Mutta jokus ihmiset eivät jaksa nähdä vaivaa. Toisinaan he vain kertovat tuotteesta tai palvelusta jotain, jonka avulla heillä on mahdollisuus päästä suoraan kanssaakäymiseen ja he päättävät olla kertomatta, (tai jättävät) suhteistaan tähän toimittajaan. Toisinaan ihmiset eivät huomaa sivuhuomautusta, mutta ovat silti huolissaan, että osa kirjoitusta tai tviittiä tai mitä vaan on puolueellinen, joten he eivät tee yhtään mitään koska he pelkäävät, että heidät kapitalisoidaan ilman ennakkovaroitusta. Tästä huolimatta suuri osa verkosta ei ole millääntavalla tietoinen siitä, että tällaista tapahtuu ja he klikkailevat sinne tänne, koska muut eivät ole selittäneet heille, että tämänkaltaisia suhteita voi olla olemassa.

Minä? Olen läpinäkyvän ja julkisen toiminnan fani. Eilisessä jutussani kirjoitin esimerkiksi tämän: (Niille, jotka kysyvät tällaisista jutuista: saimme ilmaisen majoituksen ja lahjatavarakaupan Cheryl antoi meille molemmille kivat hatut, mutta muuten tämä ei ole maksettua mainontaa. Kirjoitan vain, koska meillä oli erittäin mukavaa).

Danny Brown ja minä olemme jutelleet julkisuudesta aiemminkin, (emme varsinaisesti suoraan, mutta taisteluna tviiteissämme ja tykkäämisissämme. (Tässä malliksi jotain). Danny on huomattavasti tiukempi läpinäkyvän toiminnan osilta kuin minä, vaikka kannatankin tätä. Uskon, että tämä perustuu hänen PR ja journalistitaustaan, vaikkakaan en ole täysin varma. Tiedän kuitenkin, että hän on vahvasti tätä mieltä ja jos joskus ajaudun itse sivuraiteille hänen näkökulmastaan, hän kertoo tästä. Tästä syystä päätin kirjoittaa tämän viestinikin, virkistääkseni ajatuksiani ja/tai kuullakseni mitä Dannyllä ja muilla on sanottavaa tähän.

Julkisuus ja Vaikuttajamarkkinointi

Olen aiempina vuosina kirjoittanut muutaman kerran julkisuudesta ja läpinäkyvyydestä. Mielestäni, jos meidän on tarkoitus arvostaa yhteisöämme ja luomme heille arvokasta materiaalia, meidän on pakko kertoa selkeästi jos meillä on jotain materiaalisia syitä olla jotakin mieltä tai kerromme jostain kokemuksestamme.

Mitä Hyötyä Tästä On Yritykselle, Joka Käyttää Vaikuttajamarkkinointia?

Muutama vuosi sitten osallistuin maksettuun juttuun, jota johti IZEA yhteistyössä KMART'in kanssa. Siinä oli joitakin erittäin karuja näkemyksiä kolleegablogisteiltani ja mediavaikuttajilta. Minua seuranneet ihmiset tulkitsivat tämän brändini lopuksi, koska heidän mielestään olin myynyt itseni loppuun.

Samaan aikaan KMART'in ja IZEA'n kulmasta katsottuna projekti oli todellinen menestys. Myynti kasvoi. Brändi pääsi ihmisten mieliin, paitsi niiden osalta, jotka ajattelivat, että minusta oli tullut anti-Kristus, koska olin osallistunut kokeelliseen markkinointiin – huoh – markkinointiblogissa, elämä jatkuu. Muuten tässä se miten vastasin noihin kirveisiin tuolloin.

Jälleen kerran tämä osa bloggauksestani kysyy mitä yritys saa vaikuttajamarkkinoinnista. Usein he hakevat kahta tavoitetta: huomiota “ vaikuttajan” yleisössä, ja jaettua brändäystä tämän henkilön suositusten kautta. Tämä on haastava alue yrityksille ja samalla tämä on myös monimutkaista niille ihmisille, jotka päättävät sito itsensä johonkin brändiin. Kirjoitin artikkelin julkkismarkkinoinnista helmikuun 2012 SUCCESS -lehteen.

Ketä Ne Vaikuttajat Sitten Ovat?

Kutsuttuaan minut vierailulle ja maksettuaan majoitukseni, (maksoin lennot ja ruuat jne. itse), Port Royal Resort kastoi isovarpaansa altaaseen nähdäkseen mitä tapahtuu kun kutsuu bloggaajia ja uuden median tuottajia omasta maailmastaan heidän luoksensa. He valitsivat minut, kuvittelen, kuten muutkin: he tietävät, että saavutan joukon älykkäitä ihmisiä ja he tietävät, että arvostan mainettani.

Nämä kaksi asiaa yhdessä tarkoittavat sitä, että en varmaan sano heistä ja heidän yrityksestään jotain mukavaa, (tai yleisemmin Texasin rannikosta) huvikseni, vaan jos sanon koska tarkoitan sitä. Tarkennettuna, olen varma, että he tykkäävät kovasti siitä, jos juttuni herättää jonkun sellaisen kiinnostuksen, “joka ei olisi edes miettinyt” enemmänkin “voisin vakavasti harkita tätä seuraavaksi matkakohteekseni tai tapahtumapaikaksi tai mitä vaan” kaltaiseksi.

Ketä vaikuttajat ovat? Minä? Toisinaan. Sinä? Usein. Tämä vaihtelee. Esimerkiksi mitä tahansa Dave Thomas tykkää Spotify'ssä minä tsekkaan ja useasti myös ostan. Samoin, jos Steve Garfield tai C.C. Chapman bloggaa jostain uudesta valokuvaukseen liittyvästä tuotteesta, kokeilen sitä. Harkitsen sitä.

Minulta kysytään jatkuvasti miksi en pidä Klout'sta. Se johtuu siitä, että minusta heidän näkemyksensä ja alustansa vaikutusvallan suhteen on virheellinen. He mittaavat pulinaa. Jos twiittaan linkin johonkin tuotteeseen monet jakavat sen eteenpäin tai he tykkäävät tviitistäni, tämä on vaikutusvaltaa. (Tämä on Klout'in pienin petos ikinä. Lue Vaikutusvallantakaisinmaksu (Mark Schaeferin Return Of Influence / amazon kumppanilinkki). Tämän sijasta haluaisin sinun päättävän kenellä on vaikutusvaltaa. Jos luet juttuni Port Royalista ja ajattelet jotain näistä:

  • Minua ei kiinnosta missä Chris ja Jacq viettivät vapaapäiviään.
  • Tykkään Chrisistä, mutta tämä ei kiinnosta minua laisinkaan. Asun Suomessa.
  • Mietinkin juuri mihin lähtisin ensikuussa, joten ehkäpä voisin tutustua tähän lähemmin.
  • Olen todellinen Chris Brogan fani ja hän löytyy lelulaatikostani, ostan Texasista talon huomenna.
  • Ihan mitä vaan. Miten saan lisää seuraajia Twitterissä?

Sinä päätät puolestasi. Mitä tahansa sanonkin, en voi tehdä sinusta ja ajatuksistasi orjaani. Ja vaikka voisinkin, minä en saa siitä mitään hyötyä vaikka päätyisitkin kyläilemään Port Royalissa. Vaikkakin mielipiteeni joistakin tuotteista tai palveluista voi ohjatakin päätöksentekoasi, sinä itse päätät omasta puolestasi, lopulta. Eikö totta?

Vaikka minut kutsuttiinkin kyläilemään Disney Dream -aluksella jokunen aika sitten, se ei johtanut siihen, että ihmiset ryntäsivät aluksille ja varasivat ne vuosiksi eteenpäin. Sinä itse päätät mitä teet minun vaikutuksestani.

Hyväksyn ja Arvostan Mielenkiintoisia Kokemuksia Myös Tulevaisuudessa

Aiemmin sinun ja minun, meidän välinen suhteemme, ja suhteemme yrityksiin johti minut todella mielenkiintoisiin kokemuksiin. Kävin kierroksella Maker’s Markin pääkonttorilla Jason Fallsin kanssa. Vietin aikaa oppien USA Today'stä ja pääsin ajelemaan siistejä kiesejä GM'n päämajassa, (joka taas johti siihen, että ostin 2010 mallisen Chevy Camaro SS'n, joten ehkä GM oli vaikuttaja).

Minulla on tusinoittain vastaavia kokemuksia. Viimevuoteni ovat täynnä jännittäviä mahdollisuuksia vierailla kulissien takansa ja kertoa näistä jutuista sinulle. Tämä ei tule loppumaan ihan-heti-kohta. Aina kun minut kutsutaan tutustumaan johonkin mielenkiintoiseen juttuun, kerron siitä sinulle.

Saat itse päättää vaikutanko kirjoituksillani sinuun, vai en.

The Whole Fuss About “Influencer Marketing”, Chris Brogan ~

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Poista paha kontakti

11.1. ja jälleen uusi LinkedIn-lauantai :). Erään session tiimellyksessä myyjäkollegani jäi miettimään mitä LinkedIn:ssä voi tehdä, jos huomaa tahattomasti lisänneensä sellaisen kontaktin, jota ei oikeasti olisi pitänyt lisätä. Osaisitko sinä neuvoa? Kirjoitin tästä aiheesta jo aiemminkin , mutta johtuen LinkedIn-palvelun päivityksistä nämä ohjeet eivät ole enää kurantteja. Tässä uusi pikaohje.

Onko menestykseen oikoteitä?

Suurin osa meistä haluaa rikastua, mutta lähes yhtä moni haluaisi sen tapahtuvan nopeasti. Yleensä ajatellaan, että rikastumiseen vaaditaan joko uutteraa yrittämistä, mullistava idea tai vuosikymmenien suunnitelmallista  säästämistä .  Yhdysvallat ei ole enää ainoa mahdollisuuksien maa, mistä on kiittäminen nykyaikaa ja Internetiä.

LinkedIn-tuplaprofiilin poistaminen

Miten yhdistän kaksi LinkedIn-profiilia yhdeksi profiiliksi? Miten poistan vanhan LinkedIn-profiilini? Onko sinulla jostain syystä kaksi LinkedIn-profiilia? Ole huoleti. Näin on varmaan käynyt joko salasanan unohtamisen tai jonkun muun syyn johdosta. Ongelma on ärsyttävä. Mutta ei hätää. Tässä on yksinkertainen ohje, jolla hoidat ongelmasi historiaan. Poista LinkedIn -tuplaprofiilisi.